#רדיו-רבולושן | איגוד השיווק באינטרנט

#רדיו-רבולושן

Facebook icon
29/4/2014
|מאת: 
דרור גנות
כמה מהמהלכים השיווקיים החדשניים ביותר של התקופה האחרונה התבצעו דווקא ב... רדיו. המעבר לרדיו דיגיטלי והאפשרות לפרסום ממוקד ומפולח מחזיר אל המדיום הוותיק הזה את המאזינים צעירים ובעקבותיהם גם את המפרסמים

דרור גנות; צילום: קפוצינסקיהאבולציה הטבעית במדיה לא פוסחת על הרדיו. הרדיו המסורתי האנלוגי מקבל בתקופה האחרונה תפנית משמעותית במיוחד, הכוללת שינוי פורמט ומעבר לעידן האודיו הדיגיטלי בצורת ערוצי האזנה מכל העולם, פלורליזם בתחנות רדיו אונליין ישראליות ובינלאומיות, פלטפורמות אודיו, פודקאסטים, ערוצי Live Stream ותכני On demand הזמינים לכל, בכל זמן ומקום. הסיבות העיקריות לכך נעוצות בפריחה בשוק הסמארטפונים, הטאבלטים, החיבורים המהירים לאינטרנט, חבילות גלישה בלתי מוגבלות וצמיחה בשוק האוזניות ורמקולים פרימיום כציוד קצה לשדרוג חווית השמיעה.

מחקר חדש מבית ABI קובע כי עד סוף העשור הנוכחי, קרי, בחמש השנים הקרובות, 93% מהמכוניות החדשות יציעו שירותי רדיו אינטרנט כחלק ממערכות הבידור וה-Infotainment שלהן. רק בחודש שעבר השיקו Volvo ו- Apple את CarPlay מערכת בידור ומולטימדיה שתכנס לכלי הרכב. מגמת ה-Connected Car מסמנת את נקודת האל חזור מבחינת הרגלי ההאזנה שלנו לרדיו. חברות הרכב מבינות כי העידן משתנה ובעתיד הקרוב הנהגים לא יסתפקו ב 6 כפתורים של תחנות רדיו FM ויעברו להאזין לתכני האודיו המועדפים עליהם בזמן ובמקום שלהם.

volvo carplay

הזינוק בהאזנה לרדיו באמצעות האינטרנט מקבל השנה חיזוק ותיקוף נוסף בעקבות פרסום מחקר חדש מבית אדיסון - The Infinite Dial 2014 בארה"ב הקובע כי ממשיכה מגמת נטישת הרדיו המסורתי FM ומעבר לרדיו במרחב הדיגיטלי - מהפכה של ממש בהרגלי ההאזנה לרדיו, זה לא טרנד אלא שינוי התנהגותי. המחקר מציג את המשך הצמיחה בהאזנה אונליין, יותר ממחצית מהאמריקאים מאזינים לרדיו באמצעות האינטרנט בכל חודש, בממוצע 13 שעות בשבוע עם גידול מרשים של 26% בהאזנה באמצעות הסמארטפון ברכב. 75% בגילאי 12-24 ו50% בגילאי 25-54 מאזינים אונליין.

המחקר גם מצא כי עבור רוב המאזינים הן לרדיו המסורתי והן לרדיו אונליין הפרסום ברדיו הינו מחיר הולם לתוכן אודיו בחינם. תפיסה זו מחזקת את ההתייחסות החיובית לפרסומות ולאפקטיביות של הקמפיינים ברדיו. המחקר גם מציג זינוק של מאות אחוזים בהאזנה לתכני אודיו דיגיטליים כגון מערוצי: YouTube, ITunes radio, Pandora, אפליקציות מוסיקה וערוצי רדיו אונליין בסמארטפון והטאבלט, בעיקר בקרב הצעירים. (קישור למצגת The Infinite Dial).

יותר ויותר אנשים עוברים להאזנה בדיגיטל. הזינוק בהאזנה חוצה גילאים, בוגרים וצעירים המאזינים לתכני האודיו אותם הם מעדיפים בעיקר בזמן העבודה, בפעילות ספורט ופנאי באמצעות המחשבים בבית ובעבודה והמכשירים הניידים. בסקר אומניבוס שקיימנו לאחרונה עם רותם TRI 41.7% מהנשאלים בגילאי 18 ומעלה ענו כי הם מאזינים בארץ לתכני רדיו אונליין ישראלי ובינלאומי באמצעות האינטרנט (קישור לסקר). ובמחקר לבני נוער וצעירים שקיימנו עם משרד הפרסום לצעירים  teenk מתקף גם בארץ את המגמה בעולם ומראה כי 87% מבני הנוער והצעירים בגילאי 13-18 למעשה נטשו את הרדיו המסורתי ומאזינים לתחנות רדיו אונליין מהעולם כגון:  iTube,  www.181.fm, www.sky.fm, www.1.fm , jango.com ואפליקציות מוסיקה הנשענות על תכני   YouTube. ניתן להניח כי הקהל הצעיר נתקל ברדיו FM המסורתי כאשר נמצא עם ההורים ברכב וגם זה כפי הנראה לזמן מוגבל שכן 21% מהם צינו כי הם מחוברים לרדיו אונליין גם בזמן נסיעות, 18% בדרך לביה"ס.

כל אלה גרמו לזינוק במגוון התחנות והערוצים באינטרנט ומאפשרות לכל משתמש להאזין לתכנים הרצויים עבורו, תחנות רדיו מכל העולם (לדג' TuneIn), פלטפורמות מוסיקה לפי סגנון או מצב רוח (Jango, Musicovery), ומגוון עצום של תחנות רדיו סטרים מכל הסוגים ומכל המינים (לדג' Sky.FM, di.fm, 1.fm, 181.fm, תחנות רדיו אונליין ופודקאסטים, גם תחנות ישראליות שצמחו מאוד לאחרונה כגון: רדיו קליק, רדיו הקצה של נדב רביד וקוואמי, רדיו קול הילדים, רדיו TLV1 וכולם משודרים בכל נקודת קצה – בdesktop במחשב, באפליקציות בסמארטפון ובטאבלט.  

בארץ כמו בעולם, רוב ההאזנה לרדיו FM המסורתי מתקיימת בכלי הרכב בשעות העומס ( AT Drive time), בשלב זה האזנה לרדיו אונליין משלימה ומתקיימת בעיקר בזמני העבודה (AT WORK) ושעות הפנאי (AT SPORT & AT FUN time). כיום רוב הרכבים החדשים כוללים ממשק USB וממשקי Bluetooth המאפשרים לנהגים להאזין לרדיו שלהם באמצעות הסמארטפון, גם בעתיד הקרוב, כניסת 'הרכבים המחוברים' ומערכות הבידור החדשות ברכבים תקפיץ את ההאזנה למגוון עצום של תכני אונליין מהארץ ומהעולם.

מפרסמים ברדיו
מבט בעוגת הפרסום של איגוד השיווק ויפעת מראה כי בדומה לעולם גם בישראל הרדיו כמדיום פרסומי ממשיך בצמיחה מתונה ועיקבית. מדיום אפקטיבי המניע לפעולה ומחזק תמהילי מדיה נוספים. הסיבות נעוצות באווירת המיתון העולמי ודרישת המפרסמים לקמפיינים מכירתיים יותר לצד עלויות הפקה ושידור נמוכות במדיה.

תחום הפרסום ניתן לזהות שינויים בדור החדש ברדיו, קטגוריית הפרסום ברדיו אונליין תוספת תאוצה בכל העולם. החודש פורסמו נתוני RAB - Radio Advertising Bureau להכנסות תחנות הרדיו בארה"ב מפרסום והמראים קפיצה מרשימה בהכנסות מפרסום בדיגיטל - תעשיית הרדיו מוצאת דרכים נוספות למסחר את השידורים, המפרסמים מנצלים את הפלטפורמות הללו בכדי להגדיל את הכיסוי ופנייה למאזינים חדשים.

המפרסמים למעשה נהנים ממדיום חדשני, כזה המשלב את עוצמת הרדיו ואת המיקוד והטירגוט בדיגיטל. מקבצי פרסום קצרצרים בברייק זהב של פרסומת אחת וחזרנו, הפרסום מוגש בזמן האזנה וודאית כלומר מערכת הפרסום מזהה את המקור וברגע שהמשתמש מאזין בפועל תגיש את הפרסומת. מפרסמים מטרגטים את קהלי המטרה מתוך המאזינים ומגדילים את הכיסוי הפרסומי לאוזניים נוספות. יכולת המיקוד עד רמת המאזין הבודד מאפשרת הגשת תשדיר פרסום לפי מיקום המאזין ו/או סוג המכשיר בו מאזין. מקבצי הפרסום הקצרצרים במודל פרסומת אחת וחזרנו מאפשרים למפרסמים להוריד קצת רעש ולהעביר את המסר השיווקי בצורה אלגנטית ואיכותית בברייק זהב משלהם – שימוש באסטרטגיית צליפה להגיע לקהל המטרה ולא רק הפגזה ברדיו המסורתי.

השינוי השיווקי מורגש גם במרחב החסויות והפעילויות המיוחדות ברדיו במרחב הדיגיטלי: מפרסמים מובילים מעניקים את חסותם על ערוצי מוסיקה למשך תקופות ארוכות, מגדילים את רמת המעורבות של המאזינים ומחברים בין המותג לבין המשתמש בקשר כמעט בלתי אמצעי וב'גובה האוזניים'.

השימוש ברדיו אונליין כמדיום פרסומי כולל למעשה מותגים מובילים וענקיות קמעונאות, תעשיית הרכב, ביטוח ופיננסים לצד מפרסמים בינוניים וקטנים שכן רף הכניסה נמוך יחסית ומאפשר לכל מפרסם להוביל מהלך שיווקי בהתאם לצרכיו ומסגרת התקציב ועכשיו גם בדור החדש ברדיו. 

מספר מהלכים שיווקיים מעניינים בפלטפורמות אודיו דיגיטלי:

Soundcloud רשת המוסיקה החברתית המובילה בעולם המאפשרת למשתמשים (אמנים או מאזינים) להעלות, לקדם, ולשתף את תכני האודיו שלהם, יצרה חיבור שיווקי עם המותג Levis בתחרות #makeourmarkcontest במסגרתה חיפשו את האומנים החלוצים ביותר בעולם היכולים להטביע את חותמם ולעלות יצירות שלהם העוסקות בשאלות מי הם ומה מניע אותם, מה הגישה והחלומות שלהם והכל באמצעות המוסיקה אותה הם יוצרים.

ITunes&Pepsi פפסי, שותף ההשקה הבלעדי עבור iTunes (במענה לשותפות העיקרית של קוקה קולה עם Spotify) השיקה סדרת תחנות רדיו ממותגות ב ITunes תחת הקונספט Pepsi Pulse #Now 'הדופק של פפסי' - הפסקול שנבנה במיוחד בכדי לעזור לך לחיות לעת עתה" בסגנונות פופ, קאנטרי, מוסיקה לטינית ודאנס אלקטרוני. לאחרונה הושק גל נוסף של תחנות ממותגות #FanEnough המשדרות מוסיקה בזוית נוספת לספורט NFL תחת המסר "האם את/ה אוהד מספיק". מהלכים שיווקיים (יש לציין גם יקרים) אלה מחזקים וממשיכים את המסורת של פפסי להביא מוסיקה אייקונית לאוהדים בתחומי הבידור והספורט.

Spotify בשיתוף פעולה מסחרי עם Artislink מאפשרת לכל אחד להאזין לתכני מוסיקה ולרכוש חולצה ומרצ'נדייס של האמן / הלהקה שאוהב דרך הפלטפורמה וישירות אליו עד הבית.

TuneIn אינדקס הרדיו הענק הכולל למעלה מ100,000 תחנות רדיו, ערוצי אודיו, פודקאסטים ועוד סיכם את 2013 עם פעילות שיווקיתTuneIn Trends במסגרתה נאספו תכני אודיו על פי טרנדים מיוחדים מכל העולם. הפעילות כללה שיתופי פעולה שיווקיים ויצרה באז תחת הקונספט "המטרה שלנו זה להביא את האודיו הטוב ביותר מכל רחבי העולם. כדי לשחרר את 2013 אספנו את מיטב התחנות לפי טרנדים, מהשטויות ועד המשמעותיות".

קוקה קולה במהלכים שיווקיים עם שירות המוסיקה Spotify, השקה מרשימה שכללה קמפיינים משותפים, פחיות ממותגות ופעילויות שטח ענפה. יצרו אפליקצית מוסיקה חברתית  תחת המסר Every Song Has a Place במסגרתו העניקו את האפשרות לבני נוער לתייג את העולם עם מוסיקה תוך שימוש בשירות Spotify ולקשר את השירים המושלמים שלהם למקומות מושלמים או אירועים מעבר לפינה או ברחבי העולם. האפליקציה מאפשרת לבני הנוער לראות איפה החברים שלהם נמצאים, לשמוע את ה-PlaceList של החברים ולהתמקד במקומות ברחבי העולם תחת הקונספט חווית קוקה קולה בכל מקום בעולם. 

הכותב הוא דרור גנות, מייסד ומנכ"ל ADiO, רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין. בעברו כיהן כמנכ"ל חטיבת הדיגיטל של הארץ TheMarker

הפניות נוספות בנושא:

Facebook iconGoogle iconTwitter iconLinkedIn icon
Facebook icon