יוטיוב מסכמת את 2014: שנת ה-Multi Channel Network

דצמבר 10, 2014 מאת: אסף חמץ

כמדי שנה הפיקו ביוטיוב סרט מושקע לסיכום השנה החולפת – אז מה היה, מה נעלם ולאן הרוח נושבת?

YouTube Killed the movie stars:

2014 תיזכר בעיקר כשנה בה המותגים הגדולים גילו את כוכבי יוטיוב על מאות אלפי הצפיות שלהם לכל סרטון וקהילות הענק שהם מנהלים על בסיס יומיומי. אז אם אפשר לסכם את 2014 ביוטיוב בשלוש אותיות הייתי קורא לה שנת ה-MCN) Multi Channel network). ה-MCN, סוכנויות הטאלנטים, צמחו השנה כמו פטריות אחרי הגשם והוכיחו סופית שיוטיוב הוא מזמן כבר לא המקום בו צופים בסרטוני חתולים אלא ביזנס לכל דבר שמגלגל מאות מיליוני דולרים בשנה. הסוכנות הידועה והגדולה שבהן, Movie Makers, בהנהלת הישראלי ינון קרייז נרכשה בידי דיסני בחצי מיליארד דולר ומייצגת את כל השמות החמים ביוטיוב. הסוכנות מציעה לכוכביה סיוע בהפקה, שיתופי פעולה עם כוכבים דומים והגעה לקהלים חדשים והכי חשוב – מייצרת את החיבור למפרסמים.

המחשה לכוח העצום של כוכבי היוטיוב ניתן היה לראות רק לפני שבועיים כשתוכנית הרשת המצליחה: Comedians in Cars Getting Coffee בכיכובו של  ג'רי סיינפלד החליטה לחרוג ממנהגה ובמקום ללוות קומיקאי מצליח התלוותה לכוכבת יוטיוב צעירה העונה לשם Miranda Sings). מפגש הענקים בין גדול הקומיקאים האמריקאי בשנות ה-90 לכוכבת הצעירה הביא למיליון צפיות תוך ימים ובכך הפך לפרק הנצפה ביותר בתולדות הסדרה שנכנסה השנה לעונתה החמישית אחרי ראיונות עם גדולי הקומיקאים האמריקאים כיום.

Express Yourself:
מאחר ובאינטרנט עסקינן וכל אחד היום נושא מצלמת וידאו באיכות HD. סרט וידאו הוא הכלי הטוב ביותר לערב את הגולשים ולייצר תופעות ויראליות דוגמת הקליפ Happy של פרל וויליאמס שזכה השנה למאות חיקויים או אתגר דלי הקרח של ALS ששטף את הרשת וזכה לשיתופי פעולה מנשיא ארה"ב ברק אובמה, ביל גייטס מייסד מיקרוסופט ומארק צוקרברג נשיא ומנכ"ל פייסבוק ועד אחרון המתלהבים.
אני באופן אישי מאוד אוהב את הגרסה הזאת:

מה לא היה לנו?

לא היה לנו השנה Old Spice כלומר קמפיין פרסומי מושקע של מותג שהחליט לשים את כל כובד משקלו ביוטיוב. נכון, היו סרטים ויראליים דוגמת סרטון הנשיקה הראשונה  שזכה ל-94,000,000 צפיות אך המותג לא עמד במרכז, מה שרומז שהכיוון הוא לזרוק את ספר המותג ולהשתלב בתוכן לא לאנוס את השיחה או להכתיב אותה אלא לראות איך אפשר להעשיר אותה.

לא היו ניסיונות אינטראקטיביים – קמפיינים שנעים על הציר של בין סרט וידאו למשחק מחשב. היום ניתן להגיד שניסיונות אלו כשלו. הגולש נכנס ליוטיוב במטרה לצפות בתוכן איכותי, לשתף ולדבר על זה בשביל לשחק, אלוהים (או מיקרוסופט) המציא את ה-XBOX.

הזווית הישראלית:
השנה ניתן לומר שלראשונה גם ארצנו הקטנטונת עומדת בסנכרון מלא עם המתרחש בעולם. הזירה הישראלית זוכה לעדנה עם יוצרי רשת מקוריים שזוכים לעשרות אלפי צפיות לכל סרטון דוגמת: גדי וילצ'רסקי (תכל'ס), גיא הוכמן (Nice Guy),  (אפס) ולי להב. עדות נוספת לכך היא תחרות 'יוצרים ברשת' של יוטיוב ואיגוד מפיקים שהשנה שתתפו בה עשרות יוצרים שהעלו תוכן מקורי ומופלא. מצרף את התרומה הקטנה של עבדכם הנאמן לתחרות – סדרת רשת שכונתית.

שתהיה לכולנו שנת יצירה, אהבה ושלום

הכותב הוא איש הקריאייטיב של נאנוק, חברה להפקה והפצת סרטים ברשת וסמנכ"ל kiss animation

שינוי גודל גופנים
ניגודיות