בחירות 2015 עולות לרשת | איגוד השיווק באינטרנט

בחירות 2015 עולות לרשת

Facebook icon
19/1/2015
|מאת: 
עופר אלוני
בחירות 2013 היו בחירות של איש אחד. יאיר לפיד שמו. לפיד הצעיד את 'יש עתיד' ל-19 מנדטים מפוארים, ועל הדרך הפך את החיבור בין אינטרנט לפוליטיקה לדבר הכי טבעי שיש. לקראת מערכת הבחירות הבאה, נראה שכולם מסביב כבר הבינו את הרעיון: בחירות 2015 יתקיימו ברשת

ברכות לשנת 2015 הבאה עלינו לטובה. בעוד העולם כולו צועד צעדים ראשונים וזהירים אל השנה האזרחית החדשה, במדינה קטנה אי שם בלבנט, הכל רועש וגועש, לפחות באינטרנט. וזאת למה? כי בחירות 2015 בפתח והפעם, יותר מתמיד, הרשת משחקת תפקיד חשוב. עד כמה חשוב? אפשר לומר שבלעדיה אין סרט. זו הכוכבת הראשית.

היום רשת האינטרנט היא מגרש המשחקים של הציבור. בזכות הרשתות החברתיות, יוסי מתל אביב יכול להוציא החוצה את כל מה שרובץ על ליבו, קורל מבת ים יכולה לזעוק נגד תחלואי העולם ושימי מעפולה יכול להציק למי שהוא רק רוצה. ואם יוסי, קורל ושימי, למה לא ביבי, בוזי ויאיר? הנאומים בכיכרות הוחלפו בפוסטים ובסרטונים ונראה שאנחנו די אוהבים את זה. כך, אפשר להיתקל במה שמר לפיד חושב על מחירי הדיור, בלי לחכות לחדשות של שמונה בערב ולקרוא את הנאום המלא של ביבי בלי הערות ביניים ובלי קיצורים. כל פוליטיקאי שיש לו מה להגיד לציבור יכול לעשות זאת ללא תיווך, ישירות, ובצורה אותנטית (לפעמים בתוספת כמה טעויות מביכות שנכנסו כבר מזמן לפנתיאון). הפוליטיקאים נכנסו רשמית אל המגרש הביתי שלנו, והם שם כדי להישאר. גם אם לפעמים הם זוכים לתגובות לא מחמיאות, הרשתות החברתיות הפכו עבורם למגפון החזק ביותר שיש. כל מי שרוצה (או לא רוצה), נחשף אליהם בקלות.

אבל פוסטים זה לא מספיק. בשביל קול הבוחר צריך לייצר. לייצר מה? תוכן ויראלי, כמובן.

אז הפוליטיקאים גילו את הרשתות החברתיות. ביג דיל ויופי טופי. מבחינתנו, הצרכנים שלמדו בשנים האחרונות לדרוש ולא רק לקבל בהכנעה, זה לא מספיק. ואם החלטנו שזה לא מספיק - הפוליטיקאים יתאמצו עוד יותר. בכל זאת, כל אחד מאיתנו הוא קול פוטנציאלי בבחירות הקרובות. ובשביל קולות צריך להפוך עולמות.

והרשת אכן רוגשת, רועשת ותוססת. מאז הפיטורים של לפיד ולבני, הבינו כולם שהבחירות בפתח - והתחילו 'לפַרפֵר'. בשביל מי? בשבילנו כמובן. כדי לזכות בקולנו בקלפי, הפוליטיקאים עובדים יום ולילה ויוצרים תכנים ויראליים שכל עכבר רשת היה מתגאה בהם. רוצים לקבל טעימה? הנה כמה מהסרטונים החמים ביותר של בחירות 2015:

אחד הסרטונים הנצפים עד כה הוא "בנט מפסיק להתנצל"

עוד סרטון שהפך לאהוב מאוד, זכה לשלל גרסאות ואפילו קיבל התייחסות פייסבוקית מטעם הזמרת, הוא זה של היוצר אביתר חלימי ש"עזר" לנתניהו לשיר את 'שנדליר' של סיה. 

לא רק ביבי יכול 'להפוך לשיר' - גם הרצוג (בסיועו של גיל לואיס).

ואחרון מבין הסרטונים: הגנון של נתניהו, שיוצא נגד שותפיו הפוליטיים, וזוכה לתגובה משעשעת ואקטואלית של המתמודד משה כחלון: לא ברור איפה נתניהו הצליח למצוא גן עם פחות מ-35 ילדים.
בליכוד טוענים כי הסרטון לא אושר לפרסום ועקב טעות טכנית, הגיע לאינטרנט. אופס.

בפייסבוק, נתניהו הוא המלך הבלתי מעורער של הפוליטיקה, עם יותר ממיליון עוקבים. אבל יש ברשת החברתית גם כמה תופעות שהוא כנראה פחות יאהב - אחת מהן אפשר למצוא בדף 'מועמדים שעדיפים על ביבי', עם יותר מ-16 אלף עוקבים. מרצ, מצדה, העלתה קמפיין מקורי בעקבות פרשת השחיתות סביב ישראל ביתנו. 

ואיך אפשר בלי כמה ממים? מאות ממים הועלו לרשת בעקבות ההכרזה על הבחירות, והנה שניים מהאהובים ביותר:

רז ציפריס מראה שגם נתניהו יודע לעשות Grampy cat:

עיבוד: רז ציפריס

מבחינת שירה גלזרמן, עוד מערכת בחירות היא ממש כמו לשמוע ש...:

עיבוד: שירה גלזרמן

 

חשיפה מקסימלית ברשת: גם לפוליטיקאים מגיע

אז הפוליטיקאים רוצים להגיע אליכם דרך הרשתות החברתיות והאינטרנט בכלל. איך יעשו זאת בצורה הטובה ביותר? בעזרת מתכון פשוט:

  • נוכחות רשת קבועה
  • יצירת קשר עם הגולשים (להגיב, לפרגן, ללייקק...)
  • הפצת תכנים ויראליים של הפוליטיקאי עצמו וגם של דברים כלליים (כי צריך להיראות מעודכנים)
  • קיום צ'אטים ושיחות עם גולשים בפייסבוק/טוויטר וכו'
  • שמירה על מידה של רשמיות (בכל זאת מדובר במועמד לכנסת, כן?)

בהיסטוריה של ישראל היו לא מעט מערכות בחירות - בהן באלה שעברו לנו מעל הראש. אבל עם הנוכחות האדירה הזאת ברשת, כנראה שהפעם איש לא יוכל להתחמק. לא ברור עדיין אם זה דבר טוב או רע, אבל מה שבטוח הוא שעד 17 במארס עוד נקבל לא מעט הפתעות מהפוליטיקאים (היצירתיים בהחלט!) שלנו. מי יודע, אולי בסוף נקבל מערכת בחירות עם שיעור ההצבעה הכי גבוה שהיה כאן אי פעם. מה שבטוח אם הבחירות היו מתנהלות ברשת, אחוז ההצבעה מתקרב ל-100% בלי למצמץ.

הכותב הוא בעלים ומנכ”ל של חוּצ-פֶּה משרד פרסום ודיגיטל חריף אשר מביא מותגים לחשיפה היסטרית בכל דרך ואמצעי

Facebook iconGoogle iconTwitter iconLinkedIn icon
Facebook icon