הרדיו ממציא את עצמו מחדש

מאי 18, 2015 מאת: דרור גנות

חלק 1 – מגמות עולמיות

מזל טוב ועד 120 זו לא סתם הלצה לפחות לא בשנות חיי הרדיו. משנת 1892 ולאחר 120 שנים וקצתבהם הרדיו חי וקיים ללא שינויים מהותיים, והנה כעת, עומד בפני השינוי הגדול מעולם – צונאמי אנושי העובר בשיטתיות ובעקביות להאזנה בדיגיטל. משך זמן האזנה לרדיו המסורתי משתנה בכל קבוצות הגיל והמאזינים עוברים להאזנה בפלטפורמות הדיגיטליות. המגמות כוללות כניסת שחקנים חדשים לשוק, כולל ענקיות הדיגיטל הבינלאומיות, כניסת כלי הרכב המחוברים והמוצרים הקונקטיבים IOT (internet of thinks) המאפשרים להאזין לכל תוכן בכל זמן ומקום.

למעשה, מקלט הרדיו המסורתי AM/FM עזב מזמן את הבית והמשרד, כניסת המחשב, הטלוויזיה בסלון והסמאטפונים בכל כיס מעניקים חווית האזנה מעולה ללא התלות בקליטת התדרים וחיבורי האנטנה. לצד האזנה לתחנות רדיו מסורתיות, האזנה באינטרנט מאפשרת חיבור מהיר למגוון עצום של תכנים, בשידור חי, מוקלטים On Demand לפי דרישה, ערוצי מוסיקה בשלל סגנונות ופודקאסטים, בכל זמן ובכל מקום –בבית, בזמן העבודה, בחדר הכושר ובשעות הפנאי.

מבחינה מערכתית ושיווקית רדיו אונליין מתפתח לערוץ בר קיימא המשלים את המדיה החברתית, אתרי הוידאו והפרסום באינטרנט – עבור המאזינים מדובר בצינור עיקרי לחווית ההאזנה שלהם והיא הולכת ומתארכת; בהתאמה,יותר ויותר מפרסמים מעבירים תקציבים לפרסום ברדיו אונליין.

הנה כמה דברים שקרו לאחרונה בעולם וגורמים לרדיו להמציא את עצמו מחדש:

1. ארה"ב, 53% מהאמריקאים מאזינים לרדיו באינטרנט The Infinite Dial 2015. יותר מ-50% מהאוכלוסייה נטשו את התשתיות המסורתיות של AM/FM ועברו להאזין במכשירים הדיגיטליים,  מגמה דומה מתקיימת גם בבריטניה ובמדינות נוספות.

2. כניסת כלי הרכב המחוברים לרשת האינטרנט בזינוק באירופה ובארה"ב. על פי מחקרי ABI, בחמש השנים הקרובות, 93% מהמכוניות החדשות בעולם יחוברו אונליין.

3. נורבגיה תסגור את תדרי ה-FM בשנתיים הקרובות. משרד התרבות הנורבגי הודיע כי עד 2017 ייסגרו תדרי ה-FM ויושלם המעבר לשידורי רדיו דיגיטלי. באירופה קיימת טכנולוגיית +DAB מספקת יכולת שידור דיגיטלית איכותית, בישראל הטכנולוגיה הזו פחות רלוונטית – האיטנרנט יעשה את העבודה לא פחות טוב. ניתן להניח כי מגמת סגירת תדרי FM תגיע לכל אירופה וארה"ב כבר בשנים הקרובות.

4. גורו השיווק Seth Godin כתב בבלוג הפופולרי שלו פוסט בנושא "הסוף של הרדיו". לטענתו, ה-Bluetooth הנמצא בכל מכשיר איתנו אנו מסתובבים משנה את תעשיית הרדיו – 'עם כל כך הרבה ערוצים, פודקאסטים ופלטפורמות אודיו מתקדמות, אפליקציות ניווט ומזג אוויר – למה בעצם צריך לחכות לשדרן בשידורי הרדיו שיגיד לך משהו שאתה מזמן יודע?'. גודין מוסיף כי בידיוק כמו שהעיתונות נפלה מהצוק, הרדיו בעקבותיה וזה הולך להשתנות מהר מהמצופה, יוחלף במשהו חדש, זנב ארוך של הרדיו וקהל מחובר שרק מחכה להקשיב.

5. גוגל מתעניינת מאוד בתחום האודיו הדיגיטלי, והשיקה את Music Key – שירות חדש באתר הוידאו הגדול בעולם יוטיוב, המאפשר למנויים לשמוע מוזיקה ברצף באתר ובאפליקצית מובייל. שירות זה יתחרה בשירותי ענקיות תוכן אחרות כמו ITunes ,BeatsApple ,Spotify ,Pandora וכו'. סביר להניח ששירותי Music Key ילוו אותנו בכל מכשיר אנדרואיד כולל כלי הרכב ותוך כדי שימוש בממשקי הניווט.

6. ועוד בגוגל, החברה רוכשת את שירות המוסיקה Songza המאפשר למשתמשים לייצר לעצמם פליליסטים לפי מצב הרוח בממשק אייקוני גרפי הכולל אפשרות לשלב בין סיטואציות ('אני כרגע במשרד ומרגיש שמח' או ' אני בדרך להופעה, בים וכו'…).

7. אפל רכשה בשנה החולפת את Beats של המפיק והראפר Dr. Dre בסכום דמיוני של 3 מליארד דולר! העסקה כללה הן את ליין ציוד הקצה האלקטרוני (אוזניות, רמקולים וכו') והן את שירותי המוסיקה ותכני ה-Live Stream של Beats. סביר להניח שאפל תדאג להפיק מהלך ענק ומשולב הן בתכנים ובליין המוצרים ובשילוב iTunes radio במטרה להוביל את שוק האודיו דיגיטלי בעולם.

8. בנוסף, אפל משדרגת את שיתופי הפעולה בזירת כלי הרכב המחוברים ומשדרגת את ה-CarPlay – ממשק IOS בתוך הרכב, הכולל חיבור קולי לסירי, שתשמח לעזור לכם למצוא את תוכנית הרדיו אותה אתם מעדיפים או סגנון מוסיקלי אותו אתם אוהבים, חיבורים ל-ITunes Radio, פודקאסטים מכל הסוגים, תוכנת הניווט ואינדקסים עסקיים. שירות זה מצטרף לממשקי dashboard נוספים המושקים בכל העולם.

9. פנדורה, המלכה הבלתי מעורערת (לפחות כרגע) ותחנת הרדיו-אינטרנט הגדולה בעולם פרסמה לאחרונה את הדוחות הרבעוניים שלה ומציגה נתונים אדירים: יותר מ-79 מיליון מנויים, והמגמה היא למעלה, יותר מ-5 מליארד שעות האזנה, עם 22.3 שעות האזנה למשתמש וקפיצה של 67% בהכנסות מפרסום!

10. גם ספוטיפי הציגה נתוני צמיחה מרשימים עם יותר מ-10 מיליון מנויים משלמים ו-30 מליון מאזינים בחינם (עם פרסומות). Spotify ממשיכה במהלכים חדשניים ובחדירה לשווקים משמעותיים בעולם והשיקה לאחרונה שיתוף פעולה אסטרטגי עם Uber במסגרתו כל אחד יוכל לשמוע את ה-Playlist שלו גם כאשר הוא מזמין הסעה בשירות הקאר שיירינג – שיתוף פעולה ראשון המשלב חיבור בין מוסיקה ושירותי נהיגה וחווית צריכה חדשה ומעניינת תוך כדי נסיעה.

11. הרבה רעש סביב שירות הסטרינמינג Tidal, המושק מחדש כפלטפורמה למוסיקה בבעלות האמנים עצמם. ג'יי זי', מדונה, ביונסה, ריהאנה, אלישה קיז, ורשימה ארוכה של אמנים המובילים בעולם הודיעו על הצטרפותם לשירות Tidal. השירות זוכה לתגובות נלהבות הן מצד המתשמשים והן מצד האמנים, המעוניינים להרוויח מהיצירות שלהם ללא מתווכים ופלטפורמות דיגיטליות באמצע.

12. גם סמסונג רוצה חתיכה מהעוגה ונכנסה לשוק האודיו דיגיטלי. חברת האלקטרוניקה השיקה לפני מספר חודשים את milk – שירות המוסיקה שלה הצומח בנחישות.

לרשימה מכובדת זו ניתן להוסיף לא מעט שחקני אודיו חדשים שנכנסים לשוק, ביניהם: Rdio ,Mixcloud ,Grooveshark ,Soundcloud ,Dezzer ,audio boom ועוד ועוד. חלקם הגדול עוסק בשימושיות וחווית מוסיקה, וחלקם בהנגשת פודקאסטים ותוכניות הדיבור הנמצאים בצמיחה מסחררת בכל העולם.

13. האזנה לפודקאסט בזינוק! לאחר שנים של חדירה איטית ועקבית הנתונים מגיעים ובגדול, במחקר של Edison נמצאה צמיחה אדירה בצריכת תכני האודיו באמצעות פודקסטים. ההאזנה לפודקאסט צומחת בקצב מסחרר – ובין התכנים המוצעים מאות אלפי שעות לפי דרישה – החל מתוכניות מלל, עבור בהרצאות, תוכניות מוזיקה, כלכלה, מחשבים, בלוגים, וכלה בפרשנויות של מומחים.

תחנות הרדיו המסורתיות (FM) מבינות כי הן חייבות להתאים את עצמן לעידן החדש ולספק למאזינים ערך מוסף במטרה להמשיך ולהגדיל את רמת המעורבות. התחנות הבולטות והמשפיעות משנות לגמרי את אסטרסטגיית השידור תוך כדי שינויים מבניים ומערכתיים, מעבר ל News Room, מערך הפקה אונליין, יצירת תכנים אינטרנטיים נוספים והשקעות אדירות בדיגיטל – הזדמנות או הישרדות? שאלה טובה. להלן 2 דוגמאות:

14. BBC RADIO, מתאגידי הרדיו החשובים בעולם רואה את השינויים ומשנה את אסטרטגית הרדיו מקצה לקצה. הלן בודן, מנהלת רדיו UK BBC, דיברה על השינוי הגדול ביותר שעובר הרדיו בכל העולם ומציגה את אסטרטגית העידן החדש, הגורסת שינוי בשלושה אלמנטים חשובים ומאתגרים לתחנות הרדיו – Listen / Watch / Share בעידן הדיגיטלי ורלוונטי לכל תחנת רדיו בכל העולם. למעשה, BBC RADIO מאמצים את השינויים ומכוונים לקהלים בהתאם, מייצרים תכנים מותאמים לדיגיטל, ופעילים ברשתות החברתיות. שילוב בין הפלטפורמות הדיגיטליות וייצור מגוון עצום של תכנים כולל שימוש בויז'ואל וטקסט.

15. קבוצת AbsoluteRadio הבינה כי השינוי ברדיו רק החל ואינה מפסיקה לחדש, הן באתריה, הן באפליקציות המובייל והן באלמנטים מסחריים. Absolute החליטה לשנות את הקו המערכתי ולבנות תחנת רדיו לכל עשור! בשינויים שעשו נראה יותר דגש על UX – חווית משתמש – אספקת אתר אינטרנט שמתמקד בלעשות את הדברים שמאזינים רוצים, ולא מה שרוצה תחנת הרדיו.

16. רוב תחנות הרדיו המשמעותיות בעולם (kissfmuk, לדוגמא)  מתעוררות ומשקיעות בדיגיטל – הרדיו ממציא את עצמו מחדש.

17. הכנסות מפרסום – בבדיקת נתוני הכנסות של תחנות הרדיו בארה"ב ניתן לראות כי בשלוש שנים האחרונות, הכנסות הרדיו יציבות. גם בבריטניה המגמות דומות, בשש השנים האחרונות הכנסות הרדיו מפרסום פלוס מינוס זהות – האם הכנסות הרדיו מפרסום הגיעו לתקרת זכוכית? מתברר שלא – גם בארה"ב וגם באירופה זינקו ההכנסות מהפרסום המגיעות מהדיגיטל. ניתן לראות כי הדיגיטל הוא מנוע הצמיחה ברדיו וההכנסות קופצות משנה לשנה. גם במחקר 'Audio Now' שפורסם לאחרונה על ידי RAB ניתן לראות כי כמות המאזינים בבריטניה גדלה והשילוב בפרסום בין הפלטפורמות מייצר נתוני ROMI מעולים.

חלקו השני של המאמר, עוסק במגמות ותחזיות לרדיו בישראל.

הכותב הינו מייסד ומנכ"ל ADIO RADIO ONLINE המספקת שירותים טכנולוגיים מתקדמים לתחנות רדיו ורשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין

שינוי גודל גופנים
ניגודיות