יש לך את זה ביותר גרוע?

ינואר 11, 2016 מאת: עופר אלוני

בואו נודה, בלי להתבייש: החיים מלאים בכישלונות. זה מתחיל בנכשל הראשון בבית הספר, ממשיך אל האפס העגול שכל אחד מאיתנו יקבל במבחן לא ברור באוניברסיטה, ולא עוצר גם במקום העבודה שלנו ואפילו בחיי המשפחה.

אבל יש כישלונות ויש כישלונות. כמה יסתיימו בנזיפה בלבד (מהבוס או מההורים, תלוי בגיל), כך שהנזק האישי לא יהיה גדול במיוחד. אחרים ילוו אתכם שנים, ואולי גם ישפיעו על עתידכם. אבל לצד הכישלונות ה"שגרתיים" ישנם כישלונות שמגמדים את כל השאר. כישלונות שההשפעה שלהם כל כך גדולה, שהעוצמה שלהם כל כך חזקה, שהבושה מהם כל כך בלתי נתפסת, עד שתעדיפו לא לשמוע עליהם. או לא להיוולד בכלל. או להיקבר חיים.

זהו? התעוררתם? הקצתם מהסיוט? יופי. נגבו את הזיעה מהמצח, שתו משהו קר והסדירו את הנשימה. כי גם אותם כישלונות מזעזעים, קולוסאליים, חסרי גבולות, הם כישלונות שאפשר ללמוד מהם. יודעים מה? אפילו כאלו שאפשר להפיק מהם תועלת.

זה הרגע שבו אתם אומרים בלי להתבייש שאינכם מאמינים גם למילימטר ממה שנאמר כאן. זכותכם. אתם לא צריכים להאמין לי, פשוט צפו בהוכחות. הוכחות חותכות, שמגיעות מעולם הפרסום והשיווק האכזרי – ומלמדות דבר אחד: גם מהבור הכי גדול אפשר לצאת. גם מהמכה החזקה ביותר אפשר לקום. גם מהכישלון הגדול, האדיר, העצום והמזעזע ביותר אפשר להתאושש. לא רק להתאושש: גם להרוויח מזה כסף. קבלו את הכישלונות, השערוריות והפדיחות שדווקא עשו עבודה טובה:

פרצו לכם פעם הביתה? זה בטח לא נעים. אבל מתברר שגם על זה אפשר לצחוק, כמו שעשתה מסעדת טאקו המקסיקנית בלאס וגאס. במקום לבכות וליילל על הקופות הריקות שנשדדו עד הסנט האחרון, החליט בעל המסעדה לשתף את סרטון הפריצה ממצלמות האבטחה – לא לפני שהוסיף לו כתוביות מצחיקות. נכון להיום, יש לסרטון הזה יותר מארבעה מיליון צפיות, ולבעלים – הרבה יותר כסף. ועכשיו גם אתם יכולים להעלות את מונה הצפיות של הסרטון ביוטיוב:

פריצות עושות טוב, כנראה, לבתי עסק מסוימים, אחרת קשה קצת להסביר עוד סרטון מאותו סוג ממש: הפעם זהו סופרמרקט שנופל קורבן לניסיון פריצה, אך בעליו לא רק השתמשו בניסיון הפריצה כדי לפרסם מוצר חדש (פסטרמה עלומה, לא נראית משהו…) – אלא גם צוחקים, 'על הדרך', על כישלונו של הפורץ:

גם פרסומות סקסיסטיות ושוביניסטיות לא עושות טוב, בדרך כלל, למפרסמים. בייחוד לא פרסומות כמו זו של אגאדיר, שעוררה זעם שהציף את הרשת. אז נכון, הפרסום היה בעיקר שלילי ולא תרם המון, כנראה, לשורת הרווחים של רשת ההמבורגריות (למרות שיש הטוענים אחרת), אבל תחשבו על זה: בזכות אותה מהומה החברה קיבלה המון מדיה חינמית וגם אתם בוודאי זוכרים את הפרסומת הזאת, ואִתכם גם יותר ממיליון וחצי איש שנחשפו לקמפיין. קבלו טעימה:

ומה בנוגע לפוסט בפייסבוק שמכריז על חנות ספרים שעומדת להיסגר? במקרה של דוד שטין, בעל חנות ספרים מפורסמת בירושלים, פוסט אחד כמעט שינה הכול. אז נכון, החנות לא עמדה להיסגר אלא נמכרה לאדם אחר, אבל שטיין עצמו הודה שאם כל זה היה קורה קודם (והכוונה ב"כל זה" היא ליותר מ-4,000 שיתופים, בין היתר) – אולי הוא לא היה צריך לסגור את החנות בכלל. הנה הסיפור כולו (לחצו על התמונה):

אם תשאלו בעלי חברת מזון מהו הסיוט הגדול ביותר שלהם, התשובה כנראה תהיה קשורה לבעל חיים, חי או מת, שנמצא באחד המוצרים. ובכן, הסיוט הזה הפך למציאות מבחינת חברת 'כרמל יבולים', אבל במקום לעשות פיל מזבוב (או צפרדע במקרה שלנו…) – היא חשבה על תגובה מקורית שעשתה שמות ברשת והביאה, בין היתר, ליותר מאלף שיתופים. הנה התגובה בעמוד הפייסבוק של החברה:

אתם הבנתם את זה?

אז יאללה, חכו לכישלון הבא, חבקו אותו באהבה והפיקו ממנו את המיטב.

ונעבור לברכה הכי רלוונטית כרגע: בהצלחה!

הכותב הוא בעלים ומנכ”ל של חוּצ-פֶּה – משרד פרסום ודיגיטל חריף
שינוי גודל גופנים
ניגודיות