שני מיליארד שקל מחפשים כיוון

אוגוסט 2, 2016 מאת: מוסא חסדיה

החברות המובילות במשק הישראלי מגבירות את קצב ותקציב הפרסום שלהן בתקופה של פיקים צרכניים במגזר הכללי כמו ראש השנה, פסח ומועדים נוספים, אבל נוטות להתעלם מפיקים מקבילים במגזר הערבי, המהווה 20% מאוכלוסיית המדינה. למרות שכוח הקנייה של המגזר הערבי עומד על 12-14%, הפרסום למגזר מהווה 3% בלבד מעוגת הפרסום. ישנם מספר מועדים בשנה (רמאדן, יום האם, עונת החתונות) בהם הצריכה במגזר הערבי גוברת ופנייה ייעודית למגזר עשויה להוכיח את עצמה עבור החברות המשווקות. אנו בפתחו של חודש אוגוסט, ועל כן אני רוצה להתמקד בפיקים הרלוונטים לתקופה זו:

חזרה לבית הספר
מאות אלפי תלמידים בקרב הציבור הערבי חוזרים לבית הספר בתחילת ספטמבר, והמשמעות הנלווית לכך, ממש כמו במגזר הכללי, היא היערכות המשפחות לקניית ספרים, חוברות, כלי כתיבה, ילקוטים, בגדי בית ספר, נעלי ספורט וציוד נלווה נוסף. גם בקרב הילדים במגזר הערבי קיימת מודעות למותגים, והדבר ניכר בתחום היטב. זהו שוק שמגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה, והוא מעניין ורלוונטי לרשתות השיווק הפעילות בתחום. חלק מהקניות מתבצעות בחנויות בתוך המגזר עצמו, אך חלק אחר ולא מבוטל נערך בקרב הרשתות המוכרות במגזר הכללי.

חג הקורבן
עיד אלאדחא, נקרא גם ה"חג הגדול" ונחגג 70 יום מסיום הרמאדן. החג נחשב לפיק קניות צרכני חשוב מאוד בקרב האוכלוסייה הערבית, מאחר והוא כולל גם את המוסלמים וגם את הדרוזים, אשר מהווים יחד כ-92% מכלל האוכלוסייה הערבית בישראל. לקראת החג, שייחגג השנה ב-12 בספטמבר, מתחדשים כל בני המשפחה, מאב ואם הבית ועד אחרון הילדים, בביגוד והנעלה חדשים. בניגוד לחגים היהודים, אין מדובר ב"ערב חג" אחד שאליו מתנקז הכל, אלא בארבעה ימים בהם מארחים ומתארחים כל הזמן ועל כן נדרשות מספר מערכות לבוש. בנוסף, קונים לקראת החג מתנות עבור חברים וקרובי משפחה אותם מתכננים לבקר, וכמובן יש גם המנצלים את ימי החופש לנסיעות משפחתיות לחו"ל.

כמה מוציאים?
לפי סקר הוצאות משקי הבית של הלמ"ס משנת 2013 משק בית במגזר הערבי מוציא 543 שקל בממוצע לחודש על הלבשה והנעלה, לעומת 452 ₪ שמוציא משק בית יהודי (במונחים של הוצאה לנפש הנתונים הם: 156 ₪ לנפש במגזר הערבי, לעומת 174 ₪ במגזר היהודי). בהמרה לנתונים שנתיים של כלל המגזר, סך ההוצאה של המגזר הערבי בקטגוריה עומד על יותר משני מיליארד שקל. להערכתנו כ-25% מההוצאה השנתית מתנקזת לפיק שלפני חג הקורבן, כך שמדובר בהוצאה כוללת של יותר מחצי מיליארד שקל, רק בחודשים אוגוסט-ספטמבר.

על פי הערכות, רוב מכריע של המשפחות (70%-80%) מבצעות את הקניות לקראת חג הקורבן ברשתות האופנה. ע"פ שקלול של סקרים מהשנים האחרונות והערכות של גורמים בענף, כ-15% עד 20% מהערבים בישראל מבצעים את קניות המזון שלהן ברשתות הגדולות.

ראוי לציין שבשל סמיכות הפיקים הללו השנה, ייתכן שחלק מהאוכלוסייה יעשה איחוד קניות. אנו ממליצים לרשתות ולחברות הרלוונטיות בתחום לפעול שיווקית הן לקראת החזרה לבית הספר והן לקראת חג הקורבן. זוהי הזדמנות שיווקית מצוינת לקידום עסקי של המוצרים והשירותים שלכם, ולחוות בעלייה של עשרות אחוזים בצריכתם.

הכותב הוא אסטרטג שיווקי, מנכ"ל חברת פרסום אלבוסתאני

שינוי גודל גופנים
ניגודיות