10 טיפים להצלחה גדולה של עסקים קטנים

נובמבר 4, 2012 מאת: גלית מור

הגמד הקטן מול הענק הגדול, החזק והמאיים, כך מרגיש קמעונאי מקומי קטן כשרשת גדולה "פולשת" לטריטוריה שלו. דוגמאות? פתיחת "טמבוריות" בידי הום סנטר, השתלטותה של רשת "ארומה" על מיקומים אטרקטיביים של בתי קפה, האיחודים והמיזוגים בתחום קמעונות המזון. מבחינת הקמעונאים הקטנים-בינוניים, השינויים בשוק עלולים ליצור איום גדול קיומי. אבל יש מה לעשות כדי להתמודד עם מצבים מעין אלה. עם קצת חוכמה שיווקית ולא הרבה כסף, אפשר לייצר שגשוג באמצעות קהל לקוחות נאמן ומרוצה. איך עושים זאת?

10 פעולות שקמעונאי קטן-בינוני יכול לעשות כדי להצליח:

  • סיפור שיווקי נכון: גם קמעונאי קטן צריך לבדל את עצמו מהמתחרים. הזיהוי שלו עם העסק, ההיכרות שלו עם הלקוחות, יכולים לתת לו את הבידול הנכון והסיבה לבחור בו על פני הרשת.
  • אנשים מעדיפים לוקאלי: מחקרים מראים שצעירים, בני דור ה-Y, מעדיפים לקנות בחנויות לוקאליות על פני הרשתות הגדולות. אפילו סטארבקס מודאגת מהמגמה הזו. הטרנד המקומי אקולוגי משחק לטובת העסק המקומי.
  • מדיה חברתית בפילוח מקומי: אין קל מלהקים דף פייסבוק עסקי. לא צריך בו אלפי חברים – מספיק 500 שכולם תושבי האזור ולקוחות או מתעניינים. קל לאתר אותם, קל לפרסם להם בפייסבוק. רשת גדולה כנראה לא תשקיע בפרסום מקומי שכזה.
  • להיות טובים יותר: באיכות המוצרים או בחוויית הקניה או בשירות או בכל משתנה שיווקי אחר.
  • חווית קנייה: עיצוב ייחודי, להבדיל מסניפי הרשת שדומים זה לזה כתאומים זהים – שימוש בכל החושים ריח, טעם, מגע, מישוש, שמיעה. כן, למרות העידן הדיגיטלי – זה עדיין עושה לנו את זה.
  • שירות מצוין: השירות הוא נקודה חלשה ברשתות רבות. ברשתות הגדולות יש בעיה קשה של תחלופה גבוהה של עובדי השטח לצד נאמנות נמוכה יותר – והמחיר הוא בשירות. באיזה רשת הקונה יכול לבקש "תעשה לי הנחה"? ולא מדובר רק על המחיר, אלא על החוויה של הכרות אישית, של חוויה אינטימית יותר. אצל אחד מלקוחותיי הקונים מגיעים במיוחד בשביל המוכרת ר', אישה חביבה ולבבית שנותנת את הנשמה למענם.
  • התאמה מקומית: כמה פעמים לא מצאנו מוצר שקיים בשוק אבל הרשת לא מחזיקה אותו במלאי. קמעונאי מקומי מכיר את נפש לקוחותיו ויכול להיות גמיש הרבה יותר ולהביא עבורם מוצרים ייחודיים כולל התאמה אישית לצרכי הלקוח. אין לו גם הגבלה על כמויות – מבחינתו לקוח אחד שרוצה את הפריט הוא לקוח VIP.
  • קנה-קבל שכונתי: שיתופי פעולה – רוב העסקים המקומיים בתחום הסחר, השירותים והקמעונות פונים לקהל לקוחות מקומי. שיתופי פעולה יכולים לייצר הפניית לקוחות ועיסקאות הדדית. דוגמא: מכון כושר יכול לתת כמתנה ליום ההולדת ללקוחותיו הנשים טיפול קוסמטי במכון הקרוב.
  • הגיע הזמן לפרסם: בדרך כלל עסק שאין לו תחרות, שוקט על שמריו… כשנכנסת תחרות אי אפשר להמשיך לישון. צריך להתעורר ולפרסם לקהל הלקוחות ולחזר אחריו.
  • HAPPY HOUR: כשהבריטים חוזרים מהעבודה הם מתאספים בבר השכונתי לשתות כוס בירה יחד. (ככה לפחות זה נראה בטלוויזיה). קמעונאי מקומי יכול לארגן מדי פעם אירועים לקהילה המקומית כמו HAPPY HOUR, מסיבה לכבוד אירוע או חג ועוד.

הכותבת היא מנכ"ל חברת Shopoholist לייעוץ שיווקי לקמעונאים ומוצרי צריכה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות