עושים סדר ב-Marketing Automation

עושים סדר ב-Marketing Automation

מאת: צוות All Things DATA

הכלים השיווקיים בהם אנחנו משתמשים והאלגוריתמים המפעילים אותם, הופכים להיות מתקדמים וחכמים יותר מיום ליום. אם בעבר כשהיו מדברים על ”כלי שיווק אוטומטיים“, התייחסו בעיקר לטקטיקות ספאם שונות כמו כתיבת תגובות זבל בבלוגים, היום מדובר בשיטת עבודה לגיטימית לחלוטין, שיכולה לשפר בצורה משמעותית את המכירות או הלידים שמגיעים לעסק שלכם.

תחום המרקטינג אוטומיישן – התחום הלוהט ביותר בדיגיטל היום – מאפשר ליצור קשר מתמשך עם הגולשים במגוון רחב של פלטפורמות שיודעות לתקשר זו עם זו, ולהגיש לגולשים סדרה של תכנים שיקדמו אותם לאורך ה-marketing funnel עד לרכישה. למעשה המרקטינג אוטומיישן לא מסתיים ברכישה עצמה, אלא מאפשר להמשיך את הקשר עם הגולש כדי לגרום לעוד רכישות בטווח הארוך.

יתרונות ה-Marketing Automation

חיסכון בכוח אדם: הכלים האוטומטים לא רק חוסכים זמן, אלא יודעים גם לתקשר זה עם זה ובכך חוסכים את הנתיב הפתלתל של בעלי תפקידים שונים בעסק. לדוגמה, אם אני מנהל רשימת תפוצה בדואר אלקטרוני, אני כבר לא צריך לשלוח אותה באקסל אל מנהל קשרי הלקוחות מכיוון שתוכנת הדיוור מתממשקת אוטומטית אל מערכת ה-CRM ויודעת לתקשר בזמן אמת.

פרסונליזציה: אחת ההנחות השגויות היא ששיווק אוטומטי יוצר עודף של מסרים שיווקיים, אך למען האמת, השיווק האוטומטי מתאים את עצמו לקהל היעד אליו הוא מכוון במטרה להעביר אליו רק מסרים שמותאמים לו באופן ספציפי. כך, למשל, עובדת מערכת הפרסום של פייסבוק, שיכולה לפרסם לבעלי תחומי עניין מסוים על סמך מידע שסיפקו בדף הפרופיל שלהם, רשימת החברים שלהם או הקבוצות והדפים אותם הם אוהבים.

במקרה של רימרקטינג דינמי למשל, גולש שהוסיף מוצר מסוים לסל ונטש את העגלה, יראה במודעות הפרסום בגוגל או בפייסבוק את המוצר הספציפי בו הוא התעניין.

זיהוי שלב ההמרה בו נמצא הלקוח: בעולם השיווק אנחנו מתארים את השלב בו הגולש נמצא כחלק מסוים במשפך ההמרה, כאשר המשפך נעשה צר יותר ככל שהגולש מתקדם בו. לדוגמה, סביר להניח שהכי הרבה לקוחות יתעניינו במוצר, רק חלק מהם ילחצו על המודעה וחלק קטן יותר יבצע רכישה.

באמצעות מערכת אוטומטית, קל יותר לזהות היכן נמצא הלקוח ולשגר אליו מסר מותאם אישית. שתי אפשרויות חשובות במיוחד הן היכולת לזהות גולשים שכבר ביקרו באתר שלנו ואת אלו שנרשמו אליו, אבל לא ביצעו פעולה שתביא אותם להמרה (לדוגמה, נטשו עגלת קניות). ליכולות האלו קוראים גם “שיווק מחדש” (Remarketing) ונפרט על כך בהמשך.

עבודה בצוותים: עבודה בצוותים יכולה להיות אתגר לא קטן, במיוחד אם כל אחד מחברי הצוות נמצא במקום אחר והם לא בהכרח עובדים באותן שעות. אוטומציה של מערכות לניהול פרויקטים או עבודה בצוות יכולה לחסוך הרבה מכאב הראש הזה ולתת לכל אחד ראש שקט לעבוד בזמן שמתאים לו.

כלי Marketing Automation

אם כל זה נשמע לכם קצת ערטילאי, הדרך הכי טובה להסביר כיצד שיווק אוטומטי פועל באמת היא באמצעות דוגמאות לכמה כלים ידועים:

תוכנות לניהול רשימות תפוצה
תוכנת דיוור אוטומטית מאפשרת משלוח קמפני דיוור מקצועיים ואיסוף דאטה על החברים ברשימות הדיוור. ניתן לשלוח דיוורים לכל הנמענים או  לחלק אותם למספר קבוצות ולהתאים לכל קבוצה את  המסרים שלה על פי האפשרות אותה בחרו בעת הרישום.

אחד היתרונות הגדולים של תוכנות דיוור הוא התאמת תזמון השליחה באופן המתאים ביותר הן לאסטרטגיית הקמפיין של השולח והן להעדפות המשלוח של הנמען. אחת מטקטיקות השיווק באמצעות מייל היא משלוח טיפים או תקצירי קורסים במרווחים קבועים במשך מספר שבועות ובסוף הסדרה משלוח של הצעה לרכוש את הקורס או הספר המלא.

במקרה שלפניכם תוכלו לראות שהגולש מקבל הטבה מסוימת מיד לאחר שהוא נרשם או כמה ימים לאחר מכן:

טקטיקה אחרת היא לשאול את הגולש עצמו באיזו תדירות הוא רוצה לקבל את הדיוורים. לדוגמה, מי שנרשם לאתר מקצועי ועובד בתוך התעשייה, ירצה לקבל חדשות מדי יום. לעומת זאת, מי שרוצה לקרוא רק את הידיעות המעניינות ביותר של השבוע, ירצה אולי לקבל דיוור שבועי או דו שבועי.

בנוסף לשליחה פרטנית של ההודעות, תוכנת הדיוור יודעת גם לזהות כמה אנשים אכן קיבלו את הדיוור (מזהה מיילים חסומים / שגיאות בכתובת וכו’)), כמו פתחו את ההודעה וכמה לחצו על כל קישור. הדבר מסייע לזהות אילו הודעות עובדות טוב יותר מאחרות.

אוטומציה ואינטגרציה בין כלים

כלי שיווק רבים ורשתות חברתיות משמשים לאותה מטרה בדיוק או למטרות דומות ולכן אנחנו נאלצים פעמים רבות לבצע פעולות כפולות כמו שליחת פוסט שהכנו מראש. למרבה המזל, רוב הכלים האלו יכולים לתקשר זה עם זה, אבל לשם כך נדרש בדרך כלל ידע בתכנות שלא לכל אחד יש. כאן בדיוק באים לעזרתנו כלים כמו Zapier. זאפייר מאפשר לכלים שונים לתקשר וחוסך לנו זמן יקר.

כל פעולה אוטומטית בזאפייר נקראת Zap, ומלבד רשימה ארוכה של זאפים מוכנים מראש על פי אפליקציה או יישום (ניתן גם לבחור יותר מאחד), אפשר גם ליצור זאפים מותאמים אישית. לדוגמה, אם נבחר בעמודי פייסבוק ובבלוג וורדפרס, נוכל לקבל זאפים ששולחים פוסטים חדשים בוורדפרס אל דף הפייסבוק שלנו באופן אוטומטי או כאלו שמעדכנים את הבלוג שלנו בפוסטים חדשים שעדכנו בפייסבוק. או אם נבחר באינסטגרם וביוטיוב, נוכל להעלות מדיה חדשה שהעלינו לאינסטגרם לחשבון שלנו ביוטיוב בצורה אוטומטית לחלוטין.

בכנס All Things Data 2018 תוכלו לקבל מידע נוסף על כלי אוטומציה ולהשתתף בסדנת אוטומציה עם Zapier למתחילים (מספר המקומות מוגבל מאוד).

ניהול פרויקטים משותפים

הזכרנו כבר את היכולת של תוכנות אוטומציה לנהל עבודת צוות בקלות יתרה. סביר להניח שרובכם מכירים את Google Drive שמאפשר לנו לשתף קבצי מדיה באופן ציבורי או לעבוד עם אחרים במקביל על אותו קובץ. קיימות גם מערכות מתקדמות יותר כמו Asana שמציעות גם מעקב אחרי פרויקטים, קביעת צוות לכל משימה והגדרת לוחות זמנים. באופן כזה, אם ביקשתי מעמית לעבודה שיבצע משימה מסוימת, הוא כבר לא צריך לטרוח ולשלוח אלי עדכון כל פעם שהוא מבצע שינוי משמעותי או רוצה שאני אבחן את הטיוטה האחרונה, וכל מה שאני צריך לעשות זה לבקש לקבל התראות על שינויים במשימה.

 

ניהול קשרי לקוחות
ניהול קשרי לקוחות היא עוד קטגוריה שבה שירותים מודרניים יכולים להיות הרבה יותר יעילים מתוכנות המדף המסורבלות של פעם. לדוגמה, באמצעות Zoho אפשר להתאים את הדוחות השונים לחתכים הספציפיים אותם רוצים לראות ולעקוב אחרי לידים. בנוסף, קיימת פלטפורמה לתמיכה בלקוחות (Help Desk) באמצעות פתיחת כרטיסים.

 

שיווק מחדש – רימרקטינג דינמי
כבר הזכרנו שיווק מחדש בהקשר של רשימות תפוצה, אבל שיווק מחדש ניתן לבצע כמעט על גבי כל פלטפורמת פרסום קיימת ובראשן גוגל ופייסבוק הרעיון מאחורי שיווק מחדש הוא שאנחנו מסמנים גולש שהיה אצלנו באתר וביצע פעולה מסוימת. לדוגמה, ביקר בקטגוריה של מוצרים, הוסיף אותם לעגלה או אפילו קנה מוצר. בהמשך אנחנו יכולים להציג לו מודעות ספציפיות שיגדילו את שיעור ההמרה. לדוגמה, אם הוא החליט לוותר על רכישה של מוצר מסוים ברגע האחרון, אנחנו יכולים להציע לו הצעה טובה יותר או להזכיר לו שהמבצע על המוצר נגמר עוד 24 שעות.

המאמר נכתב על ידי צוות All Things DATA, כנס האנליטיקס הגדול בישראל שיתקיים ב-2 במאי 2018. בין יתר הנושאים, בכנס ידובר רבות על נושא ה-Marketing Automation, ותהיה סדנה מעשית בנושא.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות