כנס מיליון וחצי ערבים רוצים להיות חברים שלך: הציבור הערבי נשאב לאינטרנט

כנס מיליון וחצי ערבים רוצים להיות חברים שלך: הציבור הערבי נשאב לאינטרנט

11/06/2012

“אני עומד בראש מפלגה שאחד החסרונות שלה הוא בעיה ארגונית. עד שהגיע פייסבוק – שפיצה על החולשה הזו – במיוחד בכל מה שקשור לצעירים. בשנתיים-שלוש האחרונות המגע היומיומי אונליין עם החלק הזה של הציבור עומד על פי עשרות מונים ממה שהיה בעבר, וזה משתקף באהדה של חתך האוכלוסייה הזה”, כך אמר היום ח”כ ד”ר אחמד טיבי בכנס “מיליון וחצי ערבים רוצים להיות חברים שלך”, שערך איגוד השיווק בשיתוף ומשרד הפרסום סקטורס אל בוסתאני מרגז במרכז פרס לשלום.

“את הדף שלי אני מפעיל בעצמי. אישית”, התחייב טיבי. “האינטראקציה היא מיידית. אין אדם שאני לא עונה לו”. טיבי כותב את הסטטוסים שלו בערבית, לעתים עם תרגום. ואולם את הציוצים שלו בטוויטר הוא כותב בעברית – משום ש-80% מהעוקבים הם יהודים. בפייסבוק היחס הפוך. ח”כ טיבי פעיל גם ביוטיוב, שם ניתן למצוא את כל ההרצאות שלו, והוא גאה ביותר מ-700 אלף כניסות לערוץ מתחילת השנה. “זה כלי שבו מפרסמים יכולים להיחשף לחלק האינטראקטיבי והתוסס ביותר של העולם הערבי”, אמר. “יש להם טעם משלהם בכל התחומים – ספורט, מוזיקה, פוליטיקה. אפשר להגיע אל הציבור הזה ולזכות בתשומת לבו” פנה טיבי אל המפרסמים שישבו באולם, והציע להם לפרסם בערוץ היוטיוב שלו. “זה ציבור שחשוב לו שיקשיבו לו, והוא מרגיש שלא עושים זאת,” הוסיף.

ח”כ טיבי אמר שבגלל החשיפה ביוטיוב ובפייסבוק הוא מרשה לעצמו להגיד לעתים “לא” לאמצעי התקשורת, מה שלא הרשה לעצמו בעבר. לדבריו הסטטוס שלו שקיבל הכי הרבה לייקים – 2,500 ומאות שיתופים היה דווקא תמונה של אמא שלו. “לא חייבים להיות סנסציוניים כדי להשיג פופולאריות”, סיכם.

מסקר שערך בימים אלה מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי בקרב מדגם מייצג של בני 18 ומעלה מהמגזר הערבי, עולה כי 71% מכלל המגזר הערבי גולשים מידי יום באינטרנט, שעתיים בממוצע, עוד עולה מהסקר, שהשימושים העיקריים באינטרנט במגזר הוא קריאת חדשות (62%), צפייה בסרטונים (35%), פעילות בפייסבוק (32%), צפייה בסרטים ובסדרות (29%) ועוד. צעירים הם הצרכנים העיקריים של חדשות באינטרנט (82%).

הציבור הערבי נשאב לאינטרנט

“שנת 2000 היתה תפנית בעיתונות הערבית”, אמר פאיז שתיווי, מנכ”ל העיתון כל אל-ערב ואתר אל ערב. “במאורעות אוקטובר 2000 ראו במגזר שהעיתונות הכללית לא עושה איתם צדק ומאז המגזר מדיר את רגליו מהעיתונות הישראלית. 90% ממה שהעיתונות הישראלית מציגה לא רלוונטי לציבור הערבי. הערבים יודעים הכל על המגזר הכללי והמגזר הכללי לא יודע כלום עלינו”.

במגזר הערבי בישראל אין עיתונים יומיים, רק עיתוני סוף שבוע, וזאת משום שאין משאבים להוציא עיתון יומי. עד לאחרונה גם לא היה ערוץ טלוויזיה ייעודי, והמגזר היה צמא לחדשות יומיות ונשאב לאינטרנט. ב-2006 החליט העיתון הפופולרי להיכנס גם לאינטרנט והקים אתר. “האינטרנט נותן מענה חזק במקום טלוויזיה למגזר. מחבר אותו לחדשות און ליין 24 שעות ביממה. המגזר היה צמא למדיום הזה. האתר, שבהתחלה שאב את רוב החומר שלו מהעיתון, עוסק היום בסיקור עצמאי של החדשות, כתבות תחקיר, כתבות צבע ועוד. אל ערב קיים גם בפייסבוק, באפליקציות סלולר ובטוויטר.

71% מהערבים בישראל גולשים באינטרנט מדי יום, ובגילאים 18-29 הנתון עומד על 97%. זהו, אמר שתיווי המפלט של הצעירים ש”אין להם לאן לצאת, אין להם מקומות בילוי”. זמן הגלישה הממוצע עומד על שעתיים ביום. והשימוש העיקרי באינטרנט הוא לצפייה בחדשות (62%) ופייסבוק (32%).456 אלף ערבים משתמשים בפייסבוק מחציתם עושים זאת בעברית או אנגלית.

לטענת שתיווי האתר אינו מהווה תחרות לעיתון, משום שהקריאה בעיתון בסוף שבוע מהווה מסורת משפחתית ומשום שהעיתון נתפש כאמין יותר. לדבריו, כשני שליש מהציבור (66%) במגזר הערבי קוראים עיתון בסופי שבוע.

גלישה נשית ברשת: סיכוי מול סיכון
ד”ר אסמאא גנאיים ממכללת אלקאסמי חוקרת את דפוסי הגלישה ברשת של נשים ערביות. אחוז הנשים הגולשות באינטרנט שווה, ושיעור הגולשות הצעירות כבר עולה על זה של הגברים. על פי סקר שהציגה גנאיים יותר נשים ערביות משתמשות ברשת לצורך צבירת ידע ואילו גברים משתמשים בה יותר לצרכי בידור.

“נשים נעדרות כמעט לגמרי מהמרחב הציבורי הפיזי הערבי” אמרה גנאיים. “ומעמדת מקבלי ההחלטות. באתרים המקומיים יש להן יותר מקום. ואילו באתרים ארציים – מצבן של הנשים יותר טוב. יש נשים עבריות מצליחות והאתרים מחפשים אותן”. למרות השימוש ההולך וגובר בפייסבוק 54% מהנשים מתנגדות לגלישה בו. 48% חושבים שהפייסבוק יכול לשפר את מעמד האישה.

בפאנל מומחים בנושא “עולם משתנה” דנו גומאנה חכים, מנהלת חטיבת השיווק באתר בוקרא, סלאם שרקייה, מנהל שיווק למגזר הערבי באורנג’, סיזאר אבו סאלם ממגזין ואתר אפקאר ואדהם חסדייה מנהל לקוחות ואינטראקטיב בסקטורס בפרסום באינטרנט למגזר הערבי.

סיזאר אבו סאלם אמר שבמגזר הערבי פייסבוק הוא אתר היכרויות. “דפוסי בגלישה באתרים במגזר הערבי היא לינארית”, הוסיף. “לא בחיפוש לפי נושא. אין חיפושים ואין קישורים ממומנים בגוגל”.

“הגולשים מגיעים לאתרים העבריים משיתופים ביוטיוב ובפייסבוק, והאתרים הללו צריכים למצוא דרך לשמר אותם”, אמר סאלם שרקייה.

“השקענו מיליון וחצי שקל באתר לנשים שנע בין לאשה להורים וילדים. מיועד לחלוטין לנשים, ועדיין 40% מהגולשים היו גברים. עוד הפתעה – השקנו גם מגזין פרינט במטרה לקדם את האתר, והוא עקף את האתר והוא מופץ בקרב אוכלוסיה עירונית שמחפשת מותגים ומותגים פרימיום. אנשים לא שבעים מפרינט. המזגר הערבי צמא לחומר בנושאי טיפוח, עיצוב הבית, בריאות”, הוסיף סיזאר אבו סאלם.

אילן סיגל, מנהל אגף שיווק פרטי בבזק, תיאר קייס סטאדי במסגרתו פנתה בזק אל הציבור הערבי באמצעות משחק טריוויה – שמתחבר למסורת של חודש הראמדאן של צפייה במשחקי טרוייוה בטלוויזיה (פאווזיר רמאדאן). “בהעדר פלטפורמה טלוויזיונית במגזר, האינטרנט הוא מדיה המאפשרת להגיע לאוכלוסיה גדולה”, אמר סיגל, שהדגיש כי המגזר הערבי הינו מגזר אסטרטגי עבור בזק.

מהפכת הפרסום בטלוויזיה הערבית
ג’וזף אטרש, מנכ”ל הלא טי.וי דיבר על הערוץ החדש, המשודר באפיק 30. 95% מבתי האב הערבים קולטים באמצעות אנטנות יותר מ-700 ערוצי טלוויזיה, אבל אין לציבור הערבי בבואה שמייצגת אותו, והלה טי.וי אמורה להיות הפלטפורמה שמספרת את הסיפור של הציבור הזה. מדורת השבט שלו”.

מה שמתרחש היום במגזר הערבי בתחום הפרסום בטלוויזיה הוא מהפכה כמו שהיתה בארץ עם פתיחת ערוץ 2. הערבים מהווים 20% מהאוכלוסייה, וזהו פלח משמעותי עבור המפרסמים.

אטרש הדגיש את ההתייחסות להלה כאל פלטפורמה ולא כאל טלוויזיה בלבד. “היה לנו פייסבוק לפני שהתחנה שידרה”, אמר. “הציבור נמצע בכל מקום – והלה נמצאת בכל מקום איתו”. לדבריו, 30% מהצופים בהלה עושים זאת – באמצעות כלים ניידים.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות