בקיץ האחרון הודיעה נציבות שירות המדינה כי מעתה ינוסחו מכרזים רשמיים בלשון זכר (במקום שימוש בלוכסנים), בטענה כי זו המלצת האקדמיה ללשון העברית. אך מחקרים מוכיחים כי פנייה לנשים בלשון זכר פוגעת בביצועים שלהן ובתפיסת הערך העצמי שלהן.
רבים ורבות יצאו נגד הפרסום של הנציבות.
ארגונים שונים יצאו במהלכים נגדיים: אוניברסיטת בן גוריון הצהירה שתיקרא בן/בת גוריון וחברות כמו אלביט, שטראוס וחברת החשמל הצהירו שינסחו מודעות גיוס רק בלשון נקבה.
אז מה ה"אסון הגדול" בלשון סתמית?
אם זה לא מפריע לך שברירת המחדל של השפה העברית היא לשון זכר – הפסקה הזו בשבילך:
עד לפני כמה שנים עוד אפשר היה להתווכח עם כל מי שהובילו את השינוי. אבל היום כבר יש מחקרים רשמיים שמאוששים כי פנייה לנשים ולילדות בלשון זכר פוגעת בביצועים שלהן ובתפיסת הערך העצמי שלהן.
המחקר המפורסם ביותר, של ד"ר טלי רגב וד"ר תמי קריכלי כץ, הראה שנשים צמצמו את הפער בציוני מבחני מתמטיקה ב-33% כאשר המבחן נוסח בלשון נקבה ולא בלשון זכר. זה לא צחוק.
לנו, נשות ואנשי השיווק – יש יכולת להשפיע!
העבודה שלנו מייצרת טקסטים שפוגשים מיליונים מדי יום ולמילים יש משמעות.
גם אם נציבות שירות המדינה תחזור בה מההחלטה, המחויבות שלנו היא לחשוב האם עשינו הכל כדי שהמותג שלנו יכתוב שווה-שווה?
לעוסקים ועוסקות בשיווק יש השפעה אדירה על עיצוב המציאות: החל מההשפעה על תפיסות ואמונות ועד ההשפעה על ההתנהגות של הקהל. לכן האחריות המוטלת עלינו היא רבת משמעות, גם בכל מה שקשור לשיוויון.
יצרנו שיתוף פעולה עם ורד חורי מנכ"לית EWISE, מייסדת כתיבה מדברת® ומקימת קבוצת כתיבה שווה – לכתוב לכל מגדר.
ורד תנחה סדנה יישומית כדי שתוכלו ליישם באופן מיידי כתיבה א-מגדרית בכל ממשק שבו המותג פוגש את הקהל.
המפגש יתקיים בזום, ביום רביעי, 3 באפריל 2024, בשעות 9:30-11:30
ייזום וניהול: מיכל וינדזברג, מנהלת המכללה לשיווק, איגוד השיווק הישראלי
ניהול מקצועי: ורד חורי, מנכ"לית EWISE, מייסדת כתיבה מדברת® ומקימת קבוצת כתיבה שווה – לכתוב לכל מגדר.
מחיר לחברי איגוד השיווק הישראלי:
200 ₪ (234 ₪ כולל מע"מ)
לאחרים: 300 ₪ (351 ₪ כולל מע"מ)