שיווק בזמן מלחמה – התלבטויות ופתרונות

אוקטובר 19, 2023 מאת: נטע דורון
נטע דורון

נטע דורון

שיווק בזמן מלחמה מחייב חברות ומותגים להתנהל ברגישות ובאמפתיה ולהתמקד בקהילה ובתקשור מסרים של עמידות וסולידריות. יש חברות שנאלמות דום ונעלמות מהזירה הדיגיטלית, וזה מובן, אבל הקפאת עשייה לאורך זמן אינה רצויה ותמיד ניתן למצוא מה כן ניתן לתקשר. אדפטציה היא שם המשחק.

זוהי גם הזדמנות לבדוק האם יש לכם מדיניות מדיה חברתית לשעות קשות מסוג זה, שלצערנו אינן נדירות בישראל. בקביעת המדיניות יש להתייחס לנושאים כמו המסרים שמעוניינים לתקשר, אחדות מסרים בין כל הפלטפורמות, שיתוף עובדי החברה בתקשור, המדיה בה מתקשרים, חיבור יעיל ומהיר בין יח"צ, דוברות, שיווק, דיגיטל וסושיאל בין אם הם מחלקות פנימיות או ספקים ועוד.

לפניכם מספר רעיונות שתוכלו לאמץ לפעילות השיווקית שלכם בהתאמה לרוח התקופה.

ערכים ומסרים:

  • עמידות: לתקשר עמידות ואת השיתופיות והמאמץ המשותף של כולם.
  • היסטוריה של תקווה: במהלך ההיסטוריה עסקים וחברות היו אור של תקווה לחברות. התמיכה של המגזר העסקי והעשייה שלו הם קול מעודד בתוך האפלה והם עשויים להיכנס לוואקום שנוצר.
  • אחידות בתוך מגוון: המלחמה מזכירה לנו את הכמיהה לערכי השלום, האחדות ושיתוף הפעולה. ניתן להדגיש מסר זה ולתקשרו בהקשר של העשייה בחברה בימים אלה.
  • סיפורי עוצמה ואומץ: עודדו אנשים לשתף את הסיפורים שלהם, שתפו בסיפורים שלכם ושל העובדים וצרו פסיפס של סיפורי עמידות מעודדים. הסיפורים הם כלי עוצמתי ואותנטי עם מסר עקיף וחזק.
  • חוזק מנטלי: חוזק נפשי מנטלי חשוב מאוד בעיקר בזמנים קשים. לעודד אנשים לתקשר אתכם, לחבר ולהתחבר מול רשת הקשרים.
  • פוקוס על הקהילה: הקהילה שלנו היא החוזקה שלנו. התפקסו על נתינה ותמיכה והרימו לאחרים, שתפו ביוזמות שנקטתם (גם אם אינן ברומו של עולם) כדי להראות שכל אחד יכול לחולל שינוי.
  • ללמד ולתת השראה: שתפו חומרים והעלו וובינרים בנושאים של מנהיגות, סתגלנות וחדשנות בזמנים מאתגרים. עודדו למידה וצמיחה משותפת. דווקא בזמנים כאלה הזכירו לעצמכם למה אתם עושים מה שאתם עושים וממה התחלתם: לשרת, לחדש, להתחבר.
  • שיתוף של חומרים ומקורות:  העניקו ערך באמצעות שיתוף מקורות ידע משמעותיים שביום יום אתם גובים עבורו תשלום.
  • הוקרת תודה ותקווה:  הוקרת תודה על מה שכן יש יכולה להיות מסר חיובי בזמנים אפלים ולייצר תקווה. מה תוכלו לכתוב על כך?

מה זה אומר ברמה המעשית:

ויזואל:

  • עצבו באנר חדש עם סלוגן חיזוק ועיצוב מותאם.
  • עצבו תמונות פרופיל ממותגות ומותאמות לעובדים.

פעולות קידום:

  • השתמשו בהשטג שלכם בנושא וסביבו רכזו את כל החומרים שמעלים בהקשר תוכן זה.
  • יצרו רשימת דאטה הקשורה לעולמות שלכם ומעניקה ערך לקהל.
  • צרו וובינרים סביב מידע שלקוחות צמאים לו או הפיצו חינם הקלטות וחומרים שכבר יש לכם והם בעלי ערך ורלוונטיות לציבור.
  • הזמינו למפגש פיזי או וירטואלי של שאלות תשובות כדי לפזר אי וודאות או להעניק ידע מקצועי בעל ערך.

נוכחות מנכ"ל החברה ובכירים מטעמה

  • הבליטו מסרים מהמנכ"ל. הציבור צמא לשמוע מה יש לו להגיד על המצב ולשאוב ממנו עידוד ועוצמות, בפרט על רקע החלל שנפער באמון הציבור מול הפוליטיקאים והממשלה.
  • תקשרו דמויות בכירות נוספות בחברה. אנשים צמאים למנהיגות ולמלים מחזקות. הנחו אותם לדבר בנימה אישית-מקצועית ולהימנע מפאתוס.

בנק מסרים – רעיונות

  • תקשרו עשייה התנדבותית או מקצועית, עם תמונות אותנטיות וטקסט צנוע ובגובה העיניים.
  • תקשרו היכן ואיך אתם זמינים ללקוחות כעת ולהדגיש זמינות וערך ללקוחות (כל אחד לפי התעשייה שלו).
  • פרגנו לעובדים על עבודה מסורה וסביב השעון.
  • קדמו משרות ודרושים (אם רלוונטי לכם).
  • למי מכם שממוקם בעוטף/צפון – זה הזמן למסרים שיעוררו רגש, אמפטיה ורצון לעזור ולקנות מכם או לעודד. תקשרו את העובדה שגם בימים אלה אתם עוסקים בייצור.
  • קחו בעלות על קהילה מסויימת (יישוב מסויים או עיר או קהילה כלשהי, יחידה צה"לית) ולעזור בדגש שם באופן אישי 'כדי לתת פנים ושמות לציבור זה ולהיות ממוקדים בעשייה.
  • השתמשו בהומור בעדינות וברגישות כדי להעלות חיוך אצל הקהל ולהעלות את המורל.
  • כבו קמפיינים אוטומטיים שמריצים שעשויים לא להתאים לתקופה זו.
  • העלו קמפיינים חדשים מותאמים לתקופה זו.

לתעשיות שכרגע מושבתות לאור המצב

  • המשיכו לתקשר ולהודות לחיזוקים מקולגות מחו"ל שמתקבלים.
  • העלו מסרים של "היום לפני…" והפגינו אופטימיות שיחזור להיות כך, ואגב כך לשחרר רשימות מידע וידע שאגרתם, לימים שאחרי המלחמה, אנשים יראו בכך ערך רב מעשי ורגשי כי מכוון לימים שאחרי.
  • הפיצו רשימת דאטה הקשורה לעולם העיסוק שלכם ומעניקה ערך.
  • נצלו את הזמן ליישר פינות שיווקיות, שירותים ומוצרים חדשים ולתכנן להמשך כששוק יחזור לעצמו (ובגדול!)

ממה להימנע

  • תמונות גרפיות ומסרים קשים שלא ניתן להכיל ושעלולים ליצור רתיעה.
  • התלהמות והאשמה.
  • תכנים מחלישים.
  • מסרים הנוגדים את ערכי החברה.

ואם החלטתם לא לכתוב דבר ולחכות: גם זו יכולה להיות אסטרטגיה. ודאי תמצאו את המלים והתוכנית המתאימה לכם בקרוב. אין נכון ולא נכון ולאט לאט השגרה תגיע. היו ערניים והרגישו את השטח ומתי ניתן לחזור לשגרה ולתקשר מסרים כמעט כמו בימים רגילים.

נטע דורון, מומחית שיווק תוכן לחברות B2B, נוכחות דיגיטלית ומיתוג אישי לבכירים, מתמחה ברשת הלינקדאין

שינוי גודל גופנים
ניגודיות