איך בודקים שספק הקידום הדיגיטלי שלך מספק את הסחורה?

איך בודקים שספק הקידום הדיגיטלי שלך מספק את הסחורה?

להבדיל מפרסום אופליין, לשיווק באינטרנט ישנם יתרונות רבים בהיבט הדיוק, המדידה והשקיפות. לצורך העניין, קל הרבה יותר לבצע מעקב וניטור אחר ביצוע של באנר, מאשר לקבל אינדיקציה להצלחתו או אי-הצלחתו של שלט חוצות.

יחד עם זאת, גם בעולם השיווק הדיגיטלי ישנם תחומים קצת יותר “אפורים” כמו למשל SEO – או כפי שמכנים זאת בעברית – קידום אתרים אורגני.

מנהלי שיווק דיגיטלי שעובדים מול ספקים (מקדמי אתרים, מפרסמים בגוגל, מנהלי רשתות חברתיות וכדומה) מקבלים בדרך כלל דוח חודשי שאמור לכלול סיכום של הפעילות ברמה החודשית/השבועית וכו’. לדוחות הסיכום הללו יש כמה מטרות:

• לשקף ללקוח שאכן נעשה עבודה.
• להראות גרף התקדמות של מיקומים, טראפיק והמרות ו/או ביצועי מודעה – תלוי באיזה ערוץ שיווקי מדובר.
• תקציר מנהלים – סיכום קצר המסכם את עיקרי הפעילות על מנת להבין, בשורה התחתונה, האם מאמצי השיווק נושאים פירות.

ברוב המקרים, מי שעובד מול הספקים הללו אינו בעל רקע מקצועי באחד מהתחומים הרלוונטיים ולכן אין לו את היכולת להעריך את איכות העבודה המתבצעת. כמו כן, לחלק מן הספקים יש נטייה “להעצים” את הדוחות בעזרת גרפים וטבלאות מרשימות שלא תמיד מספרות את התמונה האמיתית. אין זה אומר שצריך לחשוד אוטומטית בכל עבודה של ספקי הדיגיטל, אבל בתור הלקוח מטעם החברה יש לשמור על האינטרסים של החברה ולהיות עם אצבע על הדופק בכל הקשור למאמצי השיווק באינטרנט, שלרוב עולים לא מעט כסף.

לשם כך, האינטרנט מציע לנו כמה כלים אונליין המאפשרים לקבל אינדיקציה ומדדים שונים אודות פעילות האונליין המקושרת לאתר, לחברה או למותג בו אנו עובדים. להלן סקירה קצרה על כמה מהכלים שכל מנהל שיווק צריך להכיר, על מנת לאמור את איכות העבודה המתקבלת מן הספקים בשונים בתחום האינטרנט, וכן להכיר את המושגים הבסיסיים קצת יותר טוב.

הערה – מרבית הכלים המוצגים כאן יפגינו את רוב עוצמתם בגרסת התשלום, אולם יספקו גם לא מעט מידע חיוני בגרסה החינמית, ובהחלט מספיקים לצורך בדיקה בסיסית וקבלת מבט-על אודות פעילות השיווק אונליין.

1. SEMRush

SEMRush הינו כלי רב-עוצמה המנטר על בסיס קבוע הן תוצאות אורגניות והן פרסומות Adwords במנוע החיפוש של גוגל, במספר רב של ביטויים ומדינות. מעבר לעבודה שהכלי מאפשר לבצע מחקר מתחרים ברמה גבוהה מאד, הוא מאפשר גם לבדוק את ביצועי האתר אותו אנו מעוניינים לבדוק.
כך לדוגמא, נראה ניתוח כללי של האתר וואלה!, נכון לנובמבר 2015:

הגרף מציג את הטראפיק המוערך במהלך התקופה, לפי דירוגי הביטויים במהלך התקופה, על בסיס המידע שהצטבר במאגרי הנתונים של SEMRush. מכיוון שמדובר בשירות צד ג’, הנתונים לא תמיד מדויקים, אך לרוב מדובר באינדיקציה די נאמנה.

בנוסף לגרף הנ”ל, ניתן לקבל רשימת ביטויים עליהם מדורג באתר, אשר נמצאים ב-20 התוצאות הראשונות בגוגל (כלומר 2 העמודים הראשונים). צילום מסך לבדיקה עבור אתר וואלה:

*הכלי החינמי מוגבל בכמות הביטויים המוצגת.

את הנתונים מ-SEMRush ניתן להצליב עם דוחות קידום אורגניים (במידה ויש) על מנת לראות האם יש קורלציה בין נתוני הדוחות והנתונים המתקבלים מהכלי. כמובן שיש לקחת בחשבון את האופי הדינמי של גוגל אבל במידה וישנן חוסר התאמות קיצוני, זה עשוי להדליק נורת אזהרה.

2. BuzzSumo

BuzzSumo מאפשר לנטר ולנתח אחר הנושאים הפופולריים ביותר באמצעות מילות מפתח או אתר מסוים (זה יכול להיות גם עמוד ספציפי באתר מסוים). רמת הפופולריות נמדדת באמצעות סיגנלים חברתיים (כמות שיתופים של עמוד מסוים ברשתות החברתיות המוביליות) והן באמצעות קישורים מאתרים אחרים אל אותו עמוד.
בדרך הזו, נוכל לדעת אילו עמודים הכי פופולריים באתר שלנו מבחינת המדדים הנ”ל, ולנסות להבין מה באותו עמוד גרם לכך. כמו כן, ניתן לבדוק את אותו הדבר על המתחרים ולנסות להבין איזה סוג של תוכן אנשים נוטים לשתף יותר. כמות השיתופים והקישורים המצביעים אל עמודי האתר מאפשרים גם לדעת האם נעשתה עבודה טובה בזירת הסושיאל וה-SEO.

אמנם יהיה קשה לקבל תמונה מלאה מבלי לדעת איך היו המדדים בתחילת ההתקשרות מול הספק החיצוני, אך ניתן לפלטר את התוצאות גם לפי ציר הזמן – לדוגמא תוצאות מחודש, שבוע ואפילו ה-24 שעות האחרונות.

לצורך המחשה, אלו שלושת העמודים הפופולריים ביותר באתר “הארץ”:

 

3. Google Alerts
גוגל אלרטס הינו שירות חינמי מבית גוגל המאפשר לנטר אחר תוצאות ספציפיות שמופיעות באינדקס של גוגל. זהו כלי מצוין המאפשר לעקוב אחר אזכורים של החברה או המותג הרלוונטים לנו, שמות של אנשי מפתח, שמות של מתחרים/מוצרים וכיוצ”ב. ניתן להשתמש בפרמטרים של חיפוש מתקדם בגוגל על מנת להגיע לתוצאות מדויקות עד כמה שאפשר. כמו כן, ניתן לקבוע מאילו מקורות נקבל את ההתראות (למשל בלוגים בלבד), באיזה שפה, אזור וגם באיזו תדירות לקבל את העדכונים.
 

כמו כן, זהו כלי מצוין לניטור אזכורים שליליים ברשת, המאפשר “לכבות” שריפות ולנהל את מוניטין החברה בזמן אמת, לפני שזה מתפשט למשהו הרבה יותר גדול.
באמצעות Google Alerts, נוכל לעקוב אחר אזכורים של שם החברה, מותגים או מוצרים הקשורים, ודעת, בין היתר – היכן מתפרסמים אזכורים ברשת אודות הנ”ל, והאם זו עבודה שעליה אחראי ספק התוכן או הקידום.

כלי דומה שמומלץ גם הוא לאותה מטרה: Mention.

4. SimilarWeb

SimilarWeb הוא שירות ישראלי המנתח אתרים ברשת ומעניק מידע סטטיסטי מוערך אודותיהם. בנוסף, כפי שהשם מרמז, המערכת יודעת להציע אתרים דומים בהתאם לסוג הנישה / תחום הפעילות של האתר.

באמצעות SimilarWeb, ניתן לקבל מידע אודות פופולריות האתר במדינה מסוימת, כמות טראפיק מוערכת בתקופה נתונה (חצי שנה בגרסה החינמית), מאילו מדינות מגיעים המבקרים, איזו רשת חברתית שולחת הכי הרבה ביקורים לאתר, מקורות תנועה מובילים ועוד. ככל שהאתר גדול יותר, הנתונים בדרך כלל יהיו יותר קרובים למציאות. SimilarWeb שימושי לבדיקת המדדים הנ”ל בהקשר היסטורי, ומאפשר לדעת האם היו שיפורים בפרק זמן מסוים. דוגמא של ניתוח אתר שכולנו מכירים:

 

5. MajesticSEO

MajesticSEO הוא אחד מהכלים הפופולריים ביותר לניתוח קישורים באתרי אינטרנט.

קישורים על קצה המזלג – מדובר באחד הפרמטרים המשפיעים ביותר בתהליך הקידום האורגני. גוגל למעשה מתייחס אל קישור מאתר X לאתר Y כמעין הצבעת אמון ובמידה והקישור נראה לגיטימי ואמיתי בעיני גוגל, הוא יתרום לפופולריות ולפוטנציאל הדירוג של האתר המקושר.

אנשי SEO נעזרים במג’סטיק וכלים דמים על מנת לרגל אחר אתרי מתחרים, לראות איזה אתרים ברשת מקשרים אליהם ולנסות להשיג קישורים דומים.
בתור אנשי שיווק, שימוש במג’סטיק מאפשר לכם לדעת אילו אתרים מקשרים לאתר החברה שלכם, באיזה תאריך הם נמצאו לראשונה (ובכך לדעת האם קיבלתם קישורים במהלך תקופת ההתקשרות עם הספק), מה איכות הקישורים ועוד.

ראוי לציין כי בדומה לכלים אחרים, המידע המוצג אינו מדויק ב100% ותמיד לגוגל יהיה יותר מידע מאשר לכלי זה או אחר. יחד עם זאת, מדובר באינדיקציה די טובה להערכת עבודת SEO, לפחות בהיבט החיצוני שלה.

הכותב הוא מקדם אתרים וכותב בלוג מקצועי בתחום ה-SEO ושיווק באינטרנט.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות