האם שיווק באינטרנט מתאים לעסק שלך?

ספטמבר 19, 2016 מאת: יוסי כהן

שיווק באינטרנט הוא הבסיס להצלחה עסקית כיום. השאלה היחידה שעומדת על הפרק היא איזה ערוצים מתאימים לאילו עסקים. אז כמה משאבים להשקיע במהלך השיווק המקוון שלכם ואיפה להשקיע אותם?

אם אתם בעלי עסק ונדמה לכם שהתחרות באינטרנט פשוט גדולה מדי בשבילכם, ככל הנראה מהלך השיווק שלכם עדיין אינו מדויק. קידום האתר שלכם במנועי החיפוש ובערוצי השיווק החברתיים והאינטרנטיים הוא הבסיס להצלחה עסקית כיום, ועל כך פשוט אין עוררין. השאלה היחידה שעומדת על הפרק היא לאילו עסקים מתאים קידום באילו ערוצים. לפניכם מדריך שיעזור לכם להחליט כמה משאבים להשקיע במהלך השיווק המקוון שלכם ואיפה להשקיע אותם.

1. קידום ממומן בגוגל

עם כל הכבוד לרשתות החברתיות ולבייבי של צוקרברג, גוגל עדיין שולטת ביד רמה בכל מה שקשור לעולם השיווק, ולמרות ההתפתחות המרשימה של השיווק החברתי ברשתות החברתיות בכלל ובפייסבוק בפרט, הרי שקידום ממומן בעזרת מנוע החיפוש של גוגל הוא ככל הנראה הכלי החזק והיעיל ביותר לשיווק העסק שלכם.

כמו כל כלי, גם מודעות ממומנות בגוגל עובדות בצורה האופטימלית כשהן מנוהלות בידיים מיומנות, כך שתוכלו אמנם לזרוק מודעה לאוויר ולקוות לטוב, אבל אל תצפו לתוצאות הטובות ביותר אם תעשו כן. במשפט אחד: קידום ממומן במודעות בתוצאות החיפוש של גוגל מאפשר לכם להציב מודעה חזקה ואטרקטיבית בראש עמוד תוצאות החיפוש למילים הרלוונטיות ביותר לתחום שלכם. יש לכם מעבדה לתיקון אייפון? המודעה שלכם תופיע שם למעלה כאשר מישהו יחפש "מעבדה לתיקון אייפון". פשוט, ישיר ויעיל בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים.

למי זה מתאים?

בגדול, מדובר בכלי השיווק האופטימלי שמתאים לכולם, כי כיום כולם מחפשים הכול ברשת, דרך גוגל, ישירות מהנייד שלהם. אם אתם מחפשים אחוזי המרה גבוהים וכמות לידים גדולה כמה שיותר מהר – זה המהלך הראשון שלכם, ויפה שעה אחת קודם.

למי זה פחות מתאים?

למי שאין לו תקציב שיווק מספק ביחס לתחום בו הוא מתחרה. כמוכם יש עוד הרבה אנשים שמפרסמים בדיוק את אותו המוצר או השירות ומתחרים על אותם מילות המפתח. מי שמציע לשלם לגוגל יותר עבור הזכות שהמודעה שלו תככב, הוא הזוכה. ניהול הקמפיין כולו דורש מומחיות, בייחוד כאשר התחרות גבוהה, ועלות ניהול תיק שכזה יכולה להגיע לעיתים אף ל-80% מתקציב הקמפיין, כך שאם הקדשתם 1,000 שקל בחודש למודעות, שריינו עוד 500-800 שקל לניהול הקמפיין.

2. קמפיין ממומן בפייסבוק

נכון, אפשר לומר "קמפיין ממומן ברשתות החברתיות", אבל בואו נודה רגע כי בדיוק כמו שאומרים "מנועי חיפוש" ומתכוונים לגוגל, הרי שכאשר אומרים "רשתות חברתיות" – כולנו מתכוונים לפייסבוק. הרבה השתנה מהיום בו הכריזו בפייסבוק על פתיחת שירותי השיווק הממומן שלהם, וכיום אכן מציעה הרשת החברתית תכנית שיווק יעילה ואפשרויות מינוף מעניינות שמתאימות ללא מעט עסקים.

כמו בגוגל, גם כאן מדובר בתקציב למודעות, תוך פיזור המודעות שלכם לפי נושאים וקבוצות. מכירים את קבוצת "אמהות נגד ריטלין"? אם יש לכם עסק לשיעורים פרטיים לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, תוכלו לטרגט את חברי הקבוצה כך שיראו את ההמודעה שלכם שם, ויכול מאוד להיות שתקבלו פניות ועבודה.

פייסבוק מפרסמת את המודעה לפי מספר קריטריונים דמוגרפיים, כולל גיל, מין, אזור מגורים, מצב משפחתי ועוד, וכמובן – נתונים פנימיים של החברה כמו השתייכות לקבוצות פייסבוק שונות והרגלי הגלישה והלחיצה על המודעות של כל גולש. התשלום מתקבל לפי לחיצה או לפי חשיפה, עם מינימום של עשרה שקלים ביום, ומאפשר חשיפה יפה גם למי שעובד בתקציב נמוך.

למי זה מתאים?

כל מי שהעסק שלו תואם לקבוצות עניין בפייסבוק יכול ליהנות מחשיפה מסיבית ויעילה. אם אין קבוצות רבות בתחום שלכם או סביבו, החשיפה מבוזרת יותר, ואף על פי שהיא יכולה לעבוד היטב, הרי שיהיה לפייסבוק קשה יותר לתעדף את חשיפות המודעה שלכם, והתקציב יצטרך לגדול כדי שתראו תוצאות. אם לעסק שלכם יש תהודה ברשת וקבוצות רבות בנושאים קרובים, הרי שגם עם תקציב פחות גבוה תוכלו ליהנות מחשיפה מרבית.

למי זה פחות מתאים?

אם אין קבוצות בתחומים נושקים לתחום שלכם – חבל על הזמן ועל הכסף שלכם. לדוגמא: אם אתם שרברבים, רוב הסיכויים שלא תמצאו הרבה קבוצות של "שרברבים מומלצים" וכדומה, וגם פייסבוק ימצאו פחות אנשים לפרסם להם בתחום זה. במקרה זה פנו לגוגל, ושם תקבלו תמורה טובה יותר עבור הכסף שלכם.

3. קידום אורגני

בעוד שהקידום הממומן ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש השונים מאפשר לכם לקבל תוצאות מהירות וישירות, הרי שהבסיס למיתוג העסק שלכם ברשת נשען על אתר אינטרנט מבוסס ומלא בכל טוב, עם תוכן איכותי ועם מענה לצרכים של גולשים או של לקוחות פוטנציאלים. קידום אורגני אינו מתאים למי שרוצה "זבנג וגמרנו", שכן מדובר בתהליך ארוך של העמקת שורשים ברשת. הפוטנציאל שלו גבוה מאוד, כי מעבר לתוצאות הממומנות, שרבים מתעלמים מהם לחלוטין, הרי שהמתחרים שלכם שתופסים את שלושת המקומות הראשונים בגוגל עושים לא מעט כסף גם בלי מודעה, פשוט כי הם במיקום גבוה מאוד בתוצאות החיפוש האורגניות.

השאלה איך קידום אורגני עובד היא שאלה שדורשת מספר מאמרים, אם לא ספר שלם, אבל כדי לתת תשובה מהירה ומספקת לבעל העסק שמתלבט לאן לפנות עם תקציב הפרסום והשיווק המוגבל שלו – הנה לפניכם הסבר בכמה מילים: גוגל רוצים לתת לגולשים את התשובה הטובה ביותר בזמן הקצר ביותר. הם קובעים את איכות התשובה, במקרה זה האתר שהם נותן לגולשים כמענה לחיפוש שלהם, לפי מספר קריטריונים – חלק מהם ידועים, חלק פחות וחלק משתנים כל הזמן.

אחוזי נטישת העמוד, כמה זמן לוקח לו להיטען, כמה זמן אנשים מבלים בעמוד, מה דחיסות מילות המפתח בו, כמה קישורים מקבל העמוד, מה איכות הקישורים (מאתרים נחשבים או לא?), כל כמה זמן מתעדכן התוכן באתר – כל אלה ועוד בונים את מערכת הקריטריונים המדוברת. כלומר, צריך לבנות שם לאורך זמן ולהשקיע לא מעט. היתרון הוא שאין צורך להשקיע הרבה בבת אחת, ואפשר לטפטף מעט מהתקציב החודשי כדי לחזק גם את האספקט האורגני לצד הקידום המאסיבי והממומן.

למי זה מתאים?
למי שרוצה להתבסס ברשת האינטרנט ולייצב את העסק שלו כמותג לכל דבר. בעל עסק עם חזון לעתיד – כדאי שתשקול זאת היטב.

למי זה פחות מתאים?
לעסק חדש, בעיקר בתחום עמוס עם מתחרים וותיקים מאוד ומבוססים מאוד ברשת. במקרה זה העסק יצטרך להילחם ולהיאבק על מקומו, גם עם מקדם אתרים מעולה. לעתים כדאי להתחיל עם ביסוס מעמד דרך מודעות ואז להתחיל להזרים יותר ויותר לקידום האורגני.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל חברת אקסטרה פתרונות אינטרנט

שינוי גודל גופנים
ניגודיות