לחשוב כמו לקוח – העתיד הקוגניטיבי של עולם הקמעונאות

לחשוב כמו לקוח – העתיד הקוגניטיבי של עולם הקמעונאות

מאת: גיל קרידי

השינוי שמתרחש בשנים האחרונות במגזר העסקי והקמעונאי אינו טכנולוגי בלבד והוא מכוון צרכנים יותר מתמיד. הצרכנים כיום הם מתוחכמים ומיודעים יותר, ומשתמשים בכל האמצעים שברשותם – מובייל, אפליקציות, אתרי מכירה ברשת – כדי לאסוף מידע על המוצר ולקבל החלטות לפני הרכישה. בתי כלבו או רשתות שוב אינם יכולים להתמקד בקידום מכירות לקהלי מטרה רחבים, תוך שהם מסתפקים בפילוח על פי גיל, מגדר או הכנסה. במקום זאת, חייב עתה השיווק להתמקד בלקוח כפרט, ולענות על הצרכים הספציפיים והמסוימים שלו.

מחשוב קוגניטיבי ובינה מלאכותית בשירות הקמעונאים

קמעונאים רבים מנסים לעלות על גל השינוי המהפכני הזה, באמצעות שימוש בכלי חיזוי אנליטיים על מנת לגלות כיצד להגיע טוב יותר אל הצרכנים המועצמים, להפיק הכנסות גדולות יותר ולקבל תמונה מקיפה יותר של השינויים בשוק.

אלא שהעלייה בכמות הנתונים הנוגעים ללקוחות ואגורים במערכות המחשוב של הקמעונאי, מולידה חשש, משום שיכולות הניתוח האנליטי הקיימות שוב אינן מספיקות על מנת להפיק את התובנות הנדרשות במאבק על הצרכן. לקוחות דורשים כיום חוויית קניות ברמה גבוהה במיוחד של התאמה אישית – מוצרים, שירותים ותקשורת עם הספק מוצעים במקום, בזמן ובמדיום המועדפים עליהם.

מחשוב קוגניטיבי וטכנולוגיות בינה מלאכותית, המתקרבים ליכולות זמן אמת בתחומי למידת מכונה ותמיכה בהחלטות, מספקים מערך שלא היה מוכר או אפשרי עד כה, בדמות יכולות הפותחות בפני תעשיית הקמעונאות אפשרויות חדשות – באמצעות הרחבה ומדרוג בקנה מידה אינסופי של מכלול הידע, המומחיות והכישורים האנושיים. מחשוב קוגניטיבי מסייע כבר עכשיו לגופי שיווק בהצעת חוויה מותאמת אישית, והוא צפוי לאפשר מגוון רחב של כיוונים חדשניים העתידים לעצב מן היסוד את פני תעשיית הקמעונאות.

בין הטכנולוגיות זמינות בתחום הזה ניתן למצוא את ווטסון, של IBM – מערכת מחשוב קוגניטיבי המספקת תשתית לשותפות חדשה בין אנשים ובין מערכות מחשב, באמצעות דיבור בשפה רגילה, ותוך לימוד מתמיד המוביל לשיפור מתמשך באיכות הקשר ותוצאותיו.

סקר מנהלים: 94% מהארגונים ישקיעו באימוץ בטכנולוגיות קוגניטיביות

מחקר בינלאומי של מכון יבמ לערך עסקי, בהשתתפות 100 מנהלים בכירים בעולם הקמעונאות ובפריסה בינלאומית, מצביע על השימושים הנעשים בפתרונות קוגניטיביים, על מנת להפיק ערך נוסף. המנהלים בעולם הקמעונאות מכירים בפוטנציאל השינוי אותו נושא עמו המחשוב הקוגניטיבי – ונערכים למנף טכנולוגיות חדשות אלו.

כך, למשל, מעלה מחקר של יבמ כי 91% מהמנהלים בעולם הקמעונאות, המכירים כבר את אפשרויות המחשוב הקוגניטיבי, מאמינים כי הוא עתיד למלא תפקיד מרכזי של מחולל שינוי עמוק בארגוניהם. 83% מהם מאמינים כי למחשוב הקוגניטיבי תהיה השפעה קריטית על עתיד הארגון שלהם, ו-94% מתכוונים להשקיע בתחום.

המחשוב הקוגניטיבי צפוי לשנות את תהליך הקשר ושיתוף הפעולה עם ספקים, שותפים עסקיים ולקוחות – על מנת להציע חוויה שקופה בכל ערוצי הקשר. הוא יאפשר לעכל ולעבד כמויות גדולות במיוחד של נתונים, כדי לזהות כיוונים חדשים וליישם רעיונות חדשים, ולהציג המלצות עסקיות מנומקות, בהקשר ובזמן הנכון ליישומן. בכך, הן צפויות לסייע לאותם 47% מהמנהלים בעולם השיווק, המדווחים בסקר כי אינם מציגים יכולות חזקות מספיק בכל הנוגע לקבלת החלטות אסטרטגיות.

מחשוב קוגניטיבי – איך מתחילים?

הדרך להצלחה של חברות קמעונאות באמצעות מחשוב קוגניטיבי, עוברת בנתיב סדור הכולל הגדרה של ערכים והזדמנויות, הכנה והקמה של תשתיות נדרשות – תוך סגירת הפערים הטכנולוגיים ופערי הידע המונעים מיצוי מלא של הפוטנציאל העסקי. אחר כל אלה, נדרש ניהול מקיף של תהליך השינוי ושל העבודה בעידן הקמעונאות הקוגניטיבית.

סל הפתרונות של IBM בתחום הקמעונאות נשען על השקעות בהיקפים גדולים ושיתופי פעולה בתחומי טכנולוגיות המובייל, פיתוח פתרונות קוגניטיביים, שורת רכישות של חברות מובילות – ומאמץ מו”פ פנימי.

לפרטים נוספים אודות פתרונות המחשוב הקוגניטיבי של IBM, לחצו כאן

הכותב הוא מנהל שיווק לקוחות גדולים, IBM Israel

שינוי גודל גופנים
ניגודיות