מדריך פרסום באינטרנט

דצמבר 17, 2017 מאת: איתמר בר, Great Interactive

שימוש ברשת על מנת להעביר מסרים פרסומיים, לייצר חשיפה למותגים ולגרום לגולשים לבצע פעולות המגבירות את ההסתברות לרכישה

נהוג להתייחס למהפכת ה-WEB 2.0 ולכלים השונים שחדרו לרשת בעקבותיה (כלים המאפשרים לגולש להגיב לתכנים, לייצר אותם ולקחת בעצמו חלק בצמיחת הרשת) כנקודת המפנה המרכזית ביותר עד כה בתולדות השיווק באינטרנט: לא עוד מדיה כשאר סוגי המדיה האחרים שבה נמדדים מותגים ברמת החשיפה שלהם לקהל יעד מסוים דרך הצגת מודעות, אלא מרחב שבו קיימות אין ספור אפשרות ליצור חוויה משמעותית ומערכת יחסים מתמשכת עם קהל המותג.


הגדרה ורקע

הפרסום באינטרנט עושה שימוש ברשת על מנת להעביר מסרים פרסומיים, לייצר חשיפה למותגים ולגרום לגולשים לבצע פעולות שונות המגבירות את ההסתברות לרכישה, באמצעות מגוון רחב של כלים וערוצים.

ייחודו של האינטרנט כמדיה פרסומית בא לידי ביטוי בארבעה תחומים מרכזיים:

  • מעורבות: האופי האינטראקטיבי של האינטרנט והשימוש בטכנולוגיות השונות המוצעות בו (כגון שימוש במדיה עשירה – ווידאו, סאונד, אנימציה), מאפשר למפרסמים ליצור רמת מעורבות גבוהה במיוחד של הצרכנים ולתת להם להתנסות ולחוות את המותג במידה ששום מדיה המונית אחרת אינה מסוגלת לעשות. מכאן אגב מגיע הכינוי של הפרסום באינטרנט: "אינטראקטיב".
  • מיידיות: בשונה מסוגי מדיה אחרים, האינטרנט מאפשר לגולש להיענות לפרסום על ידי תגובה מיידית – השארת Lead, הצטרפות לרשימת דיוור, ביצוע רכישה או כל פעולה אחרת שהוגדרה במטרות הקמפיין.
  • פילוח: בניגוד לשיטות פילוח המסורתיות, המתאפשרות במדיה הרגילה, שיטות הפילוח הקיימות באינטרנט מדויקות במיוחד וכוללות: פילוח התנהגותי (ע"פ דפוס התנהגויות שהוגדרו מראש), פילוח מבוסס הקשר (קונטקסטואלי) ועוד. שיטות אלו מאפשרות פניה בעלת רלוונטיות גבוהה לקהל היעד (עד כדי פרסונליזציה – התאמת הפרסום לגולש ייחודי), ומשום כך ההחזר על ההשקעה בפרסום זה גבוה ביחס לסוגי המדיה האחרים.
  • מדידה: האינטרנט מציע יכולת חסרת תקדים למדידת חשיפה ואפקטיביות. דבר זה מאפשר אינדיקציה מהירה ומעמיקה בנוגע למידה שבה השיג הפרסום את מטרותיו, וכן שימוש במידע זה על מנת לאפשר שיפור (אופטימיזציה) של ביצועי הקמפיין תוך כדי תנועה.

אפשרויות הפרסום באינטרנט

השם 'פרסום באינטרנט' מכיל בתוכו למעשה מגוון רב של אפשרויות ההולכות ומתרבות ככול שהתחום מתפתח. בעוד שחלק מאותן אפשרויות זהות בתכליתן לאלו הקיימות גם באמצעי מדיה אחרים, באינטרנט קיימות הזדמנויות חדשות שלמעשה לא היו זמינות קודם לכן, כגון יצירת תקשורת רציפה עם הצרכנים דרך ערוצי המדיה החברתית או אפליקציות סלולר. הפרסום באינטרנט ניתן לחלוקה למספר תחומים עיקריים באופן הבא:

  • Owned Media: ערוצי מדיה שבבעלות המפרסם כגון אתר אינטרנטסלולר, בלוג, חשבון מדיה חברתית וכד'.
  • Paid Media: ערוצי מדיה שהמפרסם משלם עבור שימוש בהם כגון: באנרים, מודעות במנועי החיפוש, חסויות באתרים וכו'
  • Earned Media: כאשר הגולשים הופכים בעצמם למדיה: מפיצים, משתפים ומספרים באמצעים דיגיטאליים על המותגרוצה לקרוא עוד כתבות בנושא מכירות באינטרנט?

תכנון אסטרטגי של הפרסום באינטרנט

באינטרנט כלים רבים. חלקם עשוי לשמש להשגת יותר ממטרה אחת, תלוי בתוצאה המבוקשת. פרסום במנועי חיפוש למשל יכול לסייע בבניית המותג (מטרה תדמיתית וארוכת טווח) באותה מידה שהוא יכול לשמש לקידום מכירות בטווח המידי. הגדרה ברורה של המשימה השיווקית או התקשורתית מראש תאפשר להתמקד בכלים המתאימים ביותר. שימוש במדדים הנכונים למדידת ההצלחה תאפשר להעריך בצורה הטובה ביותר את האפקטיביות וההחזר על ההשקעה (ROI).

נהוג להגדיר 5 משימות עיקריות הנדרשות בניהול של מותג. להלן פירוט של המשימות השיווקיות המרכזיות הנדרשות בשלבים השונים של מחזור חיי המותג, לצד הכלים השונים הקיימים באינטרנט לשם השגתם והמדדים המשמשים לבחינת ההצלחה.

1. מודעות (Awareness)
השלב הראשון בחיי המותג הינו יצירת מודעות. גם מותגים ותיקים נזקקים מעת לעת לעדכן את שפת המותג, התוכן שלו או פשוט להעלות את רמת המודעות עבורו. לשם כך נהוג לבחור את הכלים החזותיים של האינטרנט בעלי נראות גבוהה ומדיה עשירה.

  • מטרה:  יצירת מודעות ושיחה על המותג
  • משימות לדוגמה: השקת מוצר;  מהלך מיצוב/מיתוג; יצירת מודעות לפעילות שיווקית
  • מדדים: Reach ,Frequency ,CPM ,Post View ,Earned Media
  • כלים: באנרים, ווידאו, חסויות

2. שיקול/מידע (Attention)
לאחר יצירת העניין הראשוני צרכנים רבים פונים לאינטרנט לקבלת מידע והעמקת ההיכרות עם מותגים. כיום, עם עליית החדירה של מכשירים ניידים (סמרטפון, טאבלט, נטבוק) הדבר קורה יותר ויותר בסמוך לחשיפה לפרסום.

  • מטרה: העמקת המידע והחוויה עם המותג
  • משימות לדוגמה: סיפוק מידע ; העצמת החוויה עם המותג ; יצירת התנסות
  • מדדים: CTR ,CPC ,Page Views ,Time on Site
  • כלים: קידום אורגני/ממומן במנוע החיפוש, תוכן שיווקי, מענה לשיחות גולשים ברשת

3. רכישה: (Action)
יצירת העדפה במעמד הרכישה. בין אם המוצר נרכש אונליין או בנקודת מכירה פיסית, קיימים כיום מגוון דרכים לייצר למותג נוכחות המשפיעה על החלטתו של הצרכן.

  • מטרה: העדפה על פני המתחרים
  • משימות לדוגמה: קידום מכירות
  • מדדים: Conversion, סריקת קופונים/קודים, מימוש קופונים דיגיטליים בנקודת המכירה
  • כלים: קופונים סלולריים, תוכן והטבות, אינטראקציה בנקודת המכירה

4. נאמנות (Loyalty)
שלל כלים דיגיטליים מאפשרים כיום לצרכן לשמר לקוחות קיימים- להעמיק את סל הצריכה שלהם  ולהגדיל את התדירות בה הם רוכשים את המותג.

  • מטרה: שימור לקוחות ורכישה חוזרת
  • משימות לדוגמה: הגדלת תדירות הצריכה ; העמקת הצריכה
  • מדדים: Conversion, הגדלת ערך הלקוח, ביקורים חוזרים
  • כלים: בניית קהילת מותג במדיה חברתית ; אפליקציות סלולר; תכניות נאמנות; דיוורים

5. שגרירות (Advocacy)
צרכנים מרוצים, או כאלו שנוצרה אצלם רמה גבוהה של עניין במותג, נוטים בקלות לשתף את חבריהם בתוכן ו/או במסרים של המותג. פעולה זו של יצירת שיחה חיובית על המותג בידי הגולשים מכונה 'שגרירות' ומייצרת עבור המותג מדיה חינמית (כלומר, ללא עלויות ישירות לספק המדיה)

  • מטרה: יצירת שיחה חיובית על המותג
  • משימות לדוגמה: יצירת באזז (שיחה אורגנית) על המותג ; טיפוח שגרירים
  • מדדים: Viral Reach ,Earned Media ,People Talking about It
  • כלים: ערוצי המדיה החברתית, כלים המאפשרים שיתוף, תוכן וערך

רכישת מדיה באינטרנט

בדומה לסוגי מדיה אחרים, שיטת הפרסום הנפוצה ביותר לפרסום באינטרנט עושה שימוש באמצעים חזותיים שונים כגון באנרים, ווידאו וחסויות. אמצעי פרסום אלו הממוקמים באתרים השונים מאפשרים למפרסם נראות גבוהה בקרב קהל יעד רלוונטי הגולש באותם אתרים. באנלוגיה למדיית הטלוויזיה ניתן להשוות את אתרי האינטרנט לערוצי הטלוויזיה השונים ואת המיקומים השונים באתר לתכניות או לרצועות שידור.

מפרסמים המתכוונים להשקיע תקציב ניכר ברכישת מדיה ברשת האינטרנט מסתייעים לרוב בסוכנויות פרסום מתמחות לשם תכנון, ביצוע וניהול של הקמפיין.

תהליך בניית הקמפיין יכלול לרוב את שלבים הבאים:

  • אסטרטגיה: בחירת המסרים, אופן הפניה, המדדים לבחינת האפקטיביות של הקמפיין ויעדים להצלחה
  • קריאייטיב: פיתוח המסרים והחומרים הקריאייטיביים בהתאם לאסטרטגיה
  • תכנון המדיה: בחירת האתרים והמיקומים הספציפיים בהם יופיע הקמפיין
  • רכישת המדיה: פניה לאתרים וניהול משא ומתן על עסקת רכישת המדיה
  • טיוב: ניתוח הביצועים של הקמפיין ושימוש בנתונים לשם שיפור התוצאות
  • סיכום: הצגת תוצאות הקמפיין ביחס ליעדים, ניתוח השגיאות והמלצות להמשך

בחירת סוכנות פרסום
תחום הפרסום באינטרנט מצריך כיום התמחות גבוהה ביותר. מפרסמים הנוהגים להשקיע חלק ניכר מתקציב הפרסום שלהם באינטרנט נוהגים לפנות לסוכנות פרסום המתמחה באינטרנט בצורה בלעדית או בנוסף למשרד הפרסום העיקרי. מעבר לכך, ישן כיום יותר ויותר חברות המציעות שירותים ספציפיים בפרסום באינטרנט כגון ניהול מדיה חברתית, פרסום בסלולר, פרסום מבוסס תוצאות וכו'. מפרסמים שונים יכולים לבחור בין מספר מודלים של עבודה עם הספקים השונים בתחום.

להלן מספר נקודות שכדאי לשקול בבחירת שותף מתאים לפרסום באינטרנט:

  • שותפות ארוכת טווח: מרבית ההיבטים של ניהול המותג מקבלים כיום ביטוי באינטרנט. משום כך, בחירת סוכנות דיגיטל הופכת לקשר ארוך טווח יותר. רצוי לפיכך להביא בחשבון פרמטרים בעלי חשיבות לניהול כגון אחריות, זמינות, שרות, יוזמה, מקצועיות וותק הצוות המטפל בשוטף וכו'. סוכנויות פרסום מקצועיות יהיו מוכנות ללא חשש להוכיח את ערבותן להצלחת הלקוח ע"י מודל כזה או אחר של תגמול על בסיס הצלחה.
  • מגוון יכולות: הפרסום באינטרנט מצריך כיום סל רחב של יכולות שאינן בהכרח מצויות באמתחתן של חברות פרסום: חדשנות טכנולוגית, ניהול פרויקטים בסביבה דיגיטלית, פיתוח תוכן, הפקת ווידאו, ניהול מסדי נתונים, אבטחת מידע, כיסוי משפטי, פיתוח ממשקי משתמש ועוד. רצוי שבחירת שותף מתאים תביא בחשבון גם יכולות מסוג זה שחשיבותן להצלחה עשויה להיות קריטית.
  • הבנה אסטרטגית: באינטרנט כלים וערוצים רבים וכל יום מושקים רבים נוספים. עם זאת, הכלים השונים, חדשניים ומלהיבים ככול שיהיו, אמורים תמיד לשמש להשגת תוצאות עסקיות. בחירת סוכנות פרסום צריכה משום כך להתבסס על יכולתה לרתום את האפשרויות השונות הקיימות באינטרנט להבטחת הצלחת העסק ולא להיפך.
  • ניסיון: המשפט "אין חכם כבעל הניסיון" מתאים במיוחד לסביבות משתנות כגון הפרסום באינטרנט. רצוי בשל כך לבחור רק בסוכנות שיכולה לגבות את יכולותיה בניסיון משמעותי ורלוונטי.
  • היכרות מעמיקה עם המדיה: חלק משמעותי מתקציב הפרסום באינטרנט מוקצה כיום לרכישת מדיה. ההיכרות ויכולת המיקוח והניהול של המשרד את נושא רכש המדיה הם משום כך מרכיבים קריטיים להצלחה.

כיצד לבחור שותף מתאים לפרסום באינטרנט:
בחירת שותף לפרסום באינטרנט הינה צעד משמעותי בדרך ארוכה של שיתוף פעולה. רצוי ונהוג משום כל לבחון לעומק את יכולות המשרד ומהות ההצעה שהוא מגיש לפני שיוצאים לדרך. להלן מספר צעדים לשם בחירת שותף מתאים:

  1. המלצה: היכרות ישירה, עקיפה או שיחה עם לקוחות המשרד יכולה להקנות בטחון בבחירת המשרד הנכון. אם אין לכן היכרות אישית עם אחד מן המשרדים שאתם שוקלים, תמיד תוכלו לבקש את אחד הלקוחות הקיימים כמליצים
  2. התרשמות מחומרים קיימים: מטבע הדברים, התוצרים של סוכנות הפרסום גלויים וחשופים לעיני כל. תחקיר קצר יאפשר להגיע ישירות לנכסים הדיגיטליים שמייצרת הסוכנות המועמדת ולהתרשם באופן אישי מהמראה והסטנדרט בו הם עומדים.
  3. פגישת היכרות: דרך טובה ובלתי מחייבת להתרשם מסוכנות פרסום, בייחוד מן הנפשות הפועלות (רצוי לבקש לפגוש את נותני השרות השוטף עצמם ולא רק את הבעלים והבכירים).
  4. התנסות בפתרון בריף: במקרים מסוימים כל האמור לעיל אינו מספיק כדי לקבל החלטת התקשרות. במקרה כזה, או כאשר ישנה התלבטות בין שני מועמדים ראויים, נהוג לתת למשרדים להתנסות בפתרון בריף אמיתי. כך ניתן ללמוד על דרך החשיבה, הנסיון וההתמודדות האמיתית עם האתגרים של אותו מפרסם. מיותר לציין כי התמודדות עם בריף אמיתי מצריכה העמדת משאבים אמיתיים מצד הסוכנות המתמודדת ולכן ראוי לגשת לכך כשלב אחרון בתהליך. במקרים אלו נהוג לציין אם יש או אין מתמודד נוסף על תקציב הפרסום ולהגדיר מראש מה הם הפרמטרים שיבדקו.

הבריף: תדרוך משרד הפרסום

מהלכים פרסומיים מתחילים בד"כ בבריף – מסמך תדרוך לסוכנות הפרסום המרכז את כל העובדות החשובות אודות הקמפיין. סוכנויות פרסום דיגיטלי פועלות אף הן ע"פ בריף, אך למרות הדמיון במבנה הכללי, ישנם הבדלים מהותיים בין בריף לקמפיין דיגיטל וקמפיין למדיה מסורתית. להלן סקירה קצרה של בריף למהלך פרסום באינטרנט (קמפיין), בהדגשת המאפיינים הייחודיים:

רקע: מידע וחומר רקע על המהלך ועל מה שהוביל לו

מתחרים: לאו דווקא המוצרים שהם מייצרים, אלא מידע על הנוכחות הדיגיטלית שלהם. לעיתים דווקא מתחרה קטן וחסר משמעות מבחינת נתח שוק עשוי להיות בעל נוכחות דיגיטלית משמעותית ומבוססת

מטרה: מה מבקשים להשיג? באינטרנט כלים וערוצים רבים. הגדרת המטרה בצורה ברורה וממוקדת תאפשר לבחור את אלו שיעזרו להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר

מדדים ויעדים: בעוד שהצלחתם של קמפיינים בשאר המדיות נמדדת במספר מצומצם של פרמטרים (בעיקר חשיפה ותדירות), באינטרנט ניתן למדוד כמעט כל פעולה שהגולש ביצע מרגע החשיפה לפרסומת. הגדרה ברורה של המדד/ים העיקריים של הקמפיין תאפשר להעריך בקלות את מידת הצלחתו ולהשוות אותו לקמפיינים דומים אחרים.

קהל היעד: בשונה מאמצעי מדיה אחרים, באינטרנט קימת חשיבות עליונה להכיר את הגולש בצורה הטובה ביותר. הגדרות רחבות מדי הינן חסרות משמעות לבניית אינטראקציה איכותית עמו.

מהות האינטראקציה: בשל האופי האינטראקטיבי של האינטרנט רצוי להגדיר בברור מה הן הפעולות שעל הגולש לבצע ולהתאים את הרכיבים השונים של הקמפיין כדי ליצור עבורו את המסלול החוויתי והפשוט ביותר.

המסר: בעוד שבריף לפרסום במדיה הקלאסית נועד להגדיר את המסר שצופה יצרוך בצורה פאסיבית, באינטרנט המסר חייב לעלות בקנה אחד עם הצרכים והמטרות של המשתמש.

אישיות המותג: בשל האופי האינטראקטיבי של האינטרנט, יש לצפות שהגולש יוכל להגיב לפרסום. במקרה כזה אפיון של אישיות המותג תסייע לנהל עם הגולש שיחה שמשמרת את ערכי המותג, עמדותיו, הטון והסגנון שלו.


מילון

בלוגים

יומן רשת. אתר תוכן אישי או ארגוני המתעדכן על בסיס קבוע ומציג את התוכן בסדר כרונולוגי. הפשטות והידידותיות למשתמש מחד והידידותיות למנועי החיפוש מאידך הפכה את הבלוג לכלי נפוץ להפצת דעות אישיות ומקצועיות. בלוגרים פופולריים בתחומים מסוימים נחשבים למובילי דעה אף יותר מעיתונאים. חברות רבות מתחזקות בלוגים עצמאיים כערוץ תקשורת נוסף עם הלקוחות.

דיוור

אחת מהדרכים לשמור על קשר רציף עם גולש שהשאיר פרטי התקשרות היא משלוח של דיוור (ניוזלטר) בצורה רציפה וקבועה. הדיוור יכיל תוכן ייחודי ובעל ערך מוסף הקשור לעולם התוכן של המותג ומעניק לגולש ערך מוסף וכן הצעות מכר ייחודיות אשר יניעו אותו לביקור חוזר באתר המותג.

ווידג'ט

תוסף. קטע קוד אשר מותאם להוספה באתר או דף בית או כרטיס ברשת חברתית ואשר מספק תוכן או שרות מאתר או מותג. השימוש בווידג'טים מאפשר לגולש להתאים לעצמו את חווית הגלישה המתאימה לו ומעניק למייצר הווידג'ט ערוץ תקשורת קבוע עם הגולש.

חווית משתמש (UX- User Experience)

חווית המשתמש באינטרנט מושפעת ממשתנים כגון: מבנה החנות, סוגי המידע המוצגים בה ואופן הצגתו, ועוד משתנים רבים ומורכבים. תחום יצירת חווית המשתמש הפך בשנים האחרונות למומחיות חיונית בפיתוח מוצרים אינטרנטיים תחרותיים.

חסות תוכן

פריסה (בלעדית או דומיננטית) של באנרים מותגיים באזור ייעודי העוסק בנושא שהוא חלק מעולם התוכן של המותג. המותג מרוויח חשיפה ממוקדת לגולשים רלוונטיים מחד וכן תדמית חיובית בעיני הקהילה עליה הוא פורש חסות.

חשיפות

מספר הפעמים שדף אינטרנט או באנר נטען לדפדפן.

טוקבקים

תגובות גולשים לכתבות באתרי תוכן. הטוקבקים מהווים אינדיקציה לתחושות ודעות הגולשים ביחס לתוכן המתפרסם ומהווה כלי מצוין ליצירת הלך רוח מאחר וגולשים רבים , במיוחד בישראל, קוראים וכותבים תגובות.

מבקרים ייחודיים (Unique Visitors)

מספר הגולשים השונים שביקרו באתר. האבחנה מתבצעת בדרך כלל על פי IP  של המחשב ממנו התחבר הגולש.

מדיה חברתית (Social Media)

כינוי לרשתות חברתיות ולאתרי שיתוף תוכן אשר מאפשרים לגולשים לנהל דיאלוג ישיר בינם לבין עצמם, לשתף ולחלוק תכנים ומידע עם מכריהם (הן אלו שהכירו במסגרת פעילותן במדיה, והן אלו שהכירו קודם לכן בעולם האמיתי). הגולש הוא חלק אינטגרלי מהמדיה החברתית ובסיס קיומה.

מיד רול/פרה-רול

פרסומת המופיעה לפני או תוך כדי קטע וידאו ברשת. מיד רול עשויה לזכות בחשיפה נמוכה יותר מפרה-רול (הגולש עשוי להפסיק צפייה באמצע) אך עם זאת נהנית מתשומת לב גבוהה יותר (הגולש מרוכז בתוכן ובאופן מפתיע נחשף לפרסומת).

מיניסייט

אתר ייעודי לקמפיין פרסומי אשר מהווה המשך להקלקה על באנר. תפקידו להגדיל את זמן החשיפה של הלקוח לקמפיין בעזרת תוכן ייחודי, פעילות אינטראקטיבית או הנעה לפעולה נוספת. המיניסייט יעוצב בשפה הפרסומית של הקמפיין ויהווה את נקודת ההתקשרות בין המותג ללקוח.

מיקומים קבועים

מיקום של באנר או כפתור לחיץ במקום קבוע באתר תוכן מרכזי. מעניק למותג יוקרה והופך אותו לחלק מתודעת הגולש כשער קבוע לאתר המותג. מיקום מוצלח ייגזר מאופי אתר התוכן המארח אותו ומהשרות שמעניק האתר ביחס לאופי גולשי אתר התוכן.

מתפרצת

פרסומת אשר קופצת באופן מפתיע על גבי האתר ותופסת את תשומת ליבו של הגולש. צורה זו של פרסום נתפסת כיעילה מאוד לצורך חשיפה מחד, אולם מאידך היא עלולה לייצר אנטגוניזם אצל הגולש. דפדפנים רבים מאפשרים לחסום סוג כזה של פרסומות.

ניטור שיחת המותג (Brand Monitoring)

איתור שיחות ברשת אודות המותג. קיימים מספר כלים המאפשרים ניטור שיחות בין גולשים בזירות חברתיות. הפשוטים ביניהם, חלקם ניתנים בחינם, מאפשרים איתור של שיחות המתקיימות על המותג וקבלת אינפורמציה בסיסית אודות שיחה זו, כגון כמות ומיקום האזכורים. Omgili, למשל הוא כלי חינמי המנטר שיחות על המותג בפורומים, צ'טים ובבלוגספירה. חברות אחרות מציעות אפשרות של ניתוח השיחה ברשת וקבלת דוחות תקופתיים אודותיה.

סרטון ויראלי

קטע וידאו אשר עובר מגולש לגולש בשל התוכן המצחיק/ פרובוקטיבי/ מרגש/ מעניין ומעשיר שלו. דרך מצוינת להגיע לחשיפה גבוהה וממוקדת בעלות נמוכה יחסית.

עיצוב השימושיות (UI)

העיצוב של ממשקי משתמשים (בעיקר בסביבת האינטרנט, אך גם בסלולר, מכשירים ותוכנות) עם שימת דגש על האינטראקציה הפשוטה והיעילה ביותר מצידו של המשתמש. שימושיות טובה כיום באינטרנט היא בבחינת תנאי הכרחי (אחרת הגולש נוטש את האתר לטובת אתרים בעלי שימושיות טובה יותר), אך לא מספיק כדי לייצר חווית משתמש.

עלות הקלקה  (CPC – Cost per Click)

הסכום אותו משלם המפרסם לאתר עבור כל גולש שהקליק והגיע לאתר המפרסם דרך הבאנר או המודעה אותה פרסם אצל מקבל התשלום.

עלות חשיפה לאלף (CPM – Cost Per Mille)

עלות הקמפיין הפרסומי ביחס למספר החשיפות. נמדד ביחידות מטבע ביחס ל-1,000 חשיפות של הבאנר.

עלות הקלקה  (CPC – Cost Per Click)

הסכום אותו משלם המפרסם למנוע החיפוש עבור כל גולש שהקליק והגיע לאתר המפרסם דרך המודעה או הלינק.

עלות השארת ליד (CPL- Cost Per Lead)

הסכום אותו משלם המפרסם למנוע החיפוש עבור כל גולש שהגיע לאתר המפרסם דרך המודעה או הלינק שהופיעו ושהשאיר פרטיו בטופס המיועד לכך.

עמוד נחיתה (Landing Page)

הדף הראשון שבו נתקל הגולש לאחר הקלקה על הבאנר. תפקידו של דף הנחיתה הוא "ללכוד" את הגולש שהרגע הגיע מאתר אחר ולהכניס אותו לתהליך המכירה. דף נחיתה מוצלח יעביר בצורה ברורה ומהירה את המסר הפרסומי ואת הסיבות להאמין בו כך שהגולש ישאיר פרטי קשר או ימשיך בתהליך אליו הניע הבאנר.

פורומים

אזורים באתרי תוכן המאפשרים לגולשים לכתוב הודעות ולחלוק רעיונות בצורה של לוח מודעת המתעדכן באופן כרונולוגי ומאפשר תגובה והחלפת רשמים על בסיס אשכולות שיחה.

פרסום גרילה/באזרים

שימוש בגולשים מגויסים על מנת שיפיצו את הבשורה באתרי שיתוף ובזירות התומכות תוכן גולשים וכן באמצעות פנייה ישירה לרשימות הקשר שלהם בדואר, תוכנות מסרים מיידיים ורשתות חברתיות. את הגולשים ניתן לגייס הן באמצעות תשלום (חברות העוסקות בתחום) והן באמצעות הטבות וערך מוסף (גולשים המאמינים במותג).

רשתות חברתיות

אתר אינטרנט המאפשר לגולש לפתוח כרטיס אישי, לייצר זהות ולהתחבר עם גולשים אחרים על בסיס הכרות, קשרים מקצועיים, משפחתיים ואחרים וכן על בסיס תוכן והעדפות אישיות בהתאם לאופי הרשת. הרשת החברתית דומה מאוד לרשת האינטרנט כאשר כל אדם הוא למעשה 'אתר' וכוחה הגדול היא ביכולתה לשמש בסיס לשיתוף חוויות, דעות, שמועות והעדפות.

שיעור הקלקה (CTR – Click Through Rate)

מספר הגולשים שהקליקו על באנר המחולק במספר החשיפות של הבאנר. אחת הדרכים למדידת הצלחה של קמפיין.

תוכן גולשים (UGC)

כל תוכן שיוצר הגולש: טוקבק, הודעה בפורום ועד העלאה של תמונה או יצירה של סרטון וידאו. תוכן גולשים נחשב לבסיסו של האינטרנט המודרני  וכוחו הוא במעורבות שהוא יוצר אצל הגולש. בהקשר השיווקי, מעורבות זו מובילה לתפיסה חיובית יותר של המותג ובמידה מסוימת הופכת את הגולש לשגריר שלו (Brand Evangelist).

תשלום עבור פעולה (PPA- Cost Per Action)

שם כללי למודלים של פרסום הרווחים במנועי חיפוש בהם המפרסם משלם לפי הוצאה מוגדרת מראש רק על ביצוע פעולה מצד הגולש, כגון השארת פרטים, הקלקה על לינק וכו'.

Google Analytics

תוכנה של גוגל העוקבת אחר תנועת הגולשים באתר. התוכנה מאפשרת לשפר את הביצועים הכלליים של האתר ע"י אינפורמציה מפורטת שבעל האתר מקבל על התנהגות הגולשים באתר- זמן שהיה, פעולות שבוצעו, פעולות שנכשלו ועוד סטטיסטיקות חיוניות על התנהגות המבקרים.

Top-layer

פרסומת אשר משתמשת בשכבה שקופה ה'שוכבת' על האתר ומאפשרת להציג מסרים ואנימציה מעל תוכנו. לעתים קרובות עושה שימוש בחזות האתר כחלק מהקריאיטיב, על מנת לחזק את ההשפעה על הגולש ולהראות כחלק אינטגרלי ממנו. בדומת למתפרצת, היא נהנית מנראות גבוהה אך עשויה לייצר התנגדות במידה והיא אגרסיבית מדי.

Web 2.0

כינוי כללי לתפישה המודרנית של הרשת הרואה את הגולשים כמרכז הכובד של הרשת ולא באתרים עצמם. תפיסה זו היא הובילה להתפתחותם של פלטפורמות חדשות (כגון בלוגים ורשתות חברתיות), וכלים שונים בפלטפורמות קיימות (כגון טוקבקים ודירוגי תוכן) המעודדים תמיכה בשיתוף , חברתיות, תוכן גולשים, שיחה ואינדיבידואליות של הגולש.

לכתבות נוספות בנושא מכירות באינטרנט

שינוי גודל גופנים
ניגודיות