שינוי דרמטי באלגוריתם של גוגל

אפריל 21, 2015 מאת: און יבין

גוגל, החברה שבמידה רבה קובעת כיצד ייראה האינטרנט, מעדכנת כל העת את האלגוריתם שמדרג את האתרים השונים – אבל היום (21 באפריל) עתיד להתרחש שינוי דרמטי במיוחד: בתאריך זה יתווסף לאלגוריתם פרמטר חדש ומשמעותי עד מאוד: Mobile Friendliness.

עד כמה הפרמטר – שיבחן את מידת ההתאמה של כל דף אינטרנט למובייל – ישפיע על תוצאות החיפושים השונים שנבצע בסמארטפונים? לדברי אנשי גוגל התשובה היא ישפיע מאוד. למעשה, ישפיע על הרבה יותר חיפושים מאשר עדכוני פנדה ופינגווין, שבעצמם היו משמעותיים מאוד. אמנם הפרמטר החדש ישפיע "רק" על חיפושים שיתבצעו באמצעות טלפונים סלולריים, אבל לנוכח הכמות העצומה של חיפושים אלה (גוגל מעריכה אותה בכ-50% מכלל החיפושים ברשת) ובשל החשיבות הרבה שמייחסת החברה ל- Mobile Friendliness, בסופו של דבר מספרם של האתרים שיושפעו מהעדכון החדש גבוה בהרבה ממספרם של האתרים שהושפעו מעדכוני אלגוריתם קודמים.

העדכון החדש יהיה רלוונטי בכל השפות, וכל דף ייבחן בנפרד כדי לבדוק אם הוא ראוי להיות מוגדר כ- Mobile Friendly ולזכות ביתרון משמעותי מבחינת הדירוג שלו בגוגל והמקום בו יופיע בתוצאות חיפושים סלולריים רלוונטיים.

אם על רוב העדכונים הקודמים הודיעה גוגל רק בדיעבד ובמקרים רבים תוך שהיא מקפידה על עמימות, הפעם ניתנה לבעלי האתרים התראה המאפשרת היערכות – עדות נוספת לעד כמה משמעותי העדכון ועד כמה חשוב להבטיח שכל אתר יהיה בעל התאמה מקסימלית למובייל.

האם כל האתרים צריכים להיערך בהתאם כבר עכשיו?
לא בהכרח, אבל המגמה ברורה.

נכון לתחילת 2015 מוערך משקלה של התנועה המגיעה לאתרים דרך מובייל ב-30%, כשבתחומים מסוימים מחצית מהגולשים מחזיקים ביד סמארטפון ולא יושבים מול מקלדת ומסך מחשב. נתונים אחרים שכדאי לדעת בהקשר זה הם שכבר ב-2013 שיעור הישראלים בעלי הטלפונים החכמים עמד על 57%, כשמתוכם כ- 65% ביצעו חיפושים באינטרנט בעזרת המכשיר מדי יום, ויותר ממחצית דיווחו על קניות אונליין ישירות מהסמארטפון לפחות אחת לחודש.

המספרים הללו מובילים למסקנה מתבקשת: עסק חפץ חיים ושואף לצמיחה חייב להפגין נוכחות גם בסלולר, ולאור העדכון החדש שגוגל עתידה להשיק, להבטיח שהאתר שלו יותאם היטב למובייל ויספק לגולשים חוויה מוצלחת במיוחד.

יחד עם זאת, חשוב לבחון בקפידה את יחס העלות תועלת של בניית אתרים תואמי מובייל, שכן בכל תחום משקלה של התנועה דרך הסלולר שונה. בהתאם לנפח התנועה המגיעה מסמארטפונים יוכלו בעלי האתרים לדעת כמה משאבים כדאי להקצות לקידום התאימות למובייל ושיפור חווית המשתמש הסלולרי באופן כללי.

בדיקה מדוקדקת ומדויקת שכזו תאפשר גם לדעת האם כדאי להתמקד בדפים ספציפיים, אליהם מרבים הגולשים הסלולריים להגיע – וכך למקסם את הקצאת המשאבים ולשפר את יחס העלות תועלת של המהלך כולו.

רספונסיבי או ייעודי
ישנן שתי דרכים ליצור אתר מותאם לגלישה סלולרית: אתר רספונסיבי ואתר ייעודי. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות וכדאי להיות מודעים הן לאלה והן לאלה על מנת לבחור באופן מושכל את סוג האתר האופטימלי עבור כל עסק ספציפי.

אתר ייעודי
אתר שנבנה במיוחד עבור המובייל. ברוב רובם של המקרים בעל העסק ירצה מן הסתם שגם גולשים "רגילים" יוכלו לבקר באתר האינטרנט שלו, כך שהאתר הייעודי יפעל במקביל לאתר "רגיל", המיועד לגלישה במחשב ביתי.

יתרון עיקרי: אתר שכזה נבנה על סמך המאפיינים הייחודיים של גלישה דרך סמארטפונים, ובהתאם מידת התאימות שלו מקסימלית. התאימות תהיה הן מבחינה ויזואלית, כלומר התאמת התצוגה למסך הקטן יחסית, הן מבחינת הניווט באתר והן מבחינת התוכן שהוא מציע (לרוב מצומצם יחסית לאתר "רגיל" וכן מתמקד יותר בהנעה לפעולה). סביר להניח שבאתר שכזה כל הדפים ייהנו מתווית ה- Mobile Friendly כך שיהיה קל יותר לקדם אותו בגוגל ולמשוך אליו גולשים/לקוחות רבים.

חיסרון בולט: מאחר שבמקביל לאתר הייעודי לסלולר ישנו גם אתר רגיל, יש צורך לעדכן ולתחזק שני אתרים, דבר המחייב משאבים רבים יותר.

אתר רספונסיבי
אתר המזהה את ממדי המסך ממנו מגיע כל גולש וגולש ומתאים אליהם את התצוגה. התוכן נשאר אותו תוכן בין אם האדם מחזיק ביד סמארטפון ובין אם הוא יושב מול מסך גדול.

יתרון עיקרי: התחזוקה השוטפת פשוטה יותר וזולה יותר שכן ראשית, יש צורך לעדכן רק אתר אחד, ושנית, גם אם בעתיד יצוצו דפדפנים חדשים בגדלים אחרים, האתר הרספונסיבי כבר ערוך לקראתם.

חיסרון בולט: בניית אתרים רספונסיביים הינה יקרה יותר, ועל כן יחס העלות תועלת, לפחות בשלב הראשוני, פחות משתלם. בנוסף, תוכן שמתאים לגלישה "רגילה" לא בהכרח מתאים לגלישה סלולרית, כך שציון ההתאמה למובייל של גוגל עלול להיות נמוך יחסית.

טיפים חשובים
גוגל, וכך גם אנשי SEO ובוני אתרים לסלולר, ממליצים על מספר עקרונות חשובים במיוחד לשיפור ה- Mobile Friendliness:

  • ניווט פשוט – גולשים סלולריים אוהבים להגיע מהר למידע אותו הם מחפשים. בנוסף ישנה העדפה לגלילה אופקית ולא לרוחב.
  • כפתורים גדולים ובולטים – השילוב בין מסך קטן לניווט בעזרת האצבע מחייב כפתורים גדולים ומובלטים היטב.
  • פרטי יצירת קשר בולטים – עוד חשוב להדגיש את פרטי יצירת הקשר: כתובת, שעות פתיחה, מספר טלפון (ולהבטיח שניתן יהיה לחייג אליו באמצעות הקלקה עליו).
  • מהירות – אתר סלולרי חייב להיטען במהירות, ולשם כך חובה לבצע אופטימיזציה של קבצי קול, תמונות ו-וידיאו.
  • תוכן תמציתי וברור – כמעט בלתי אפשרי להתעמק בטקסטים ארוכים במהלך גלישה סלולרית, כך שחשוב להיות תמציתיים ברורים כדי שמידע חיוני לא ילך לאיבוד.
  • פחות זה יותר – עצה שתקפה במיוחד לאתרים סלולריים, שפשוט חייבים להיות פשוטים ולאפשר פעולה קלה ומיידית.

אתר מותאם לסלולר – ההשקעה המשתלמת ביותר
העדכון המשמעותי באלגוריתם של גוגל מתווה לכל בעל עסק כיוון ברור: אתר מותאם היטב למובייל. ראשית, כאמור, הגלישה בטלפונים הסלולריים הופכת נפוצה יותר ויותר ונפח התנועה המגיע לאתרים השונים בדרך זו תופח בהתמדה. שנית, גוגל מכריזה כי מבחינתה אתר שמותאם לסלולר הוא אתר איכותי יותר שיזכה לחשיפה רבה יותר, וגוגל במידה רבה קובעת כיצד ייראה האינטרנט וייראו החיים באופן כללי. ושלישית, מחקרים רבים הוכיחו כי אתרים סלולריים נהנים מיחס המרה גבוה, כלומר שיעור הגולשים שהופכים ללקוחות הינו מרשים במיוחד, ובפרט כשמדובר באתר ייעודי למובייל – כך שהמסקנה ברורה: אם עדיין אין לכם אתר מותאם למובייל, זה בדיוק הזמן ליצור אתר כזה ולהבטיח גם לעסק שלכם עתיד טוב הרבה יותר!

הכותב הוא בעלים ומנכ"ל משותף במשרד הפרסום Exactive

שינוי גודל גופנים
ניגודיות