מותג ההלבשה שקורא ללקוחותיו לא לקנות בגדים

יוני 18, 2015 מאת: שירלי קנטור

השבוע הגיע לסיומו המסע של קרוואן-התיקונים של פטגוניה. במשך 6 שבועות, 8,730 ק"מ, ו-18תחנות – הצוות של פטגוניה תיקן 562 פריטים ישנים ואסף 200 סיפורים מרגשים. המסע הוא חלק מקמפיין מתמשך של פטגוניה בשם WORN WEAR, שמעודד את הלקוחות לתקן פריטים שהתבלו ונקרעו, במקום לקנות חדשים. If it's broke – fix it (פרפרזה על הפתגם if it ain't broke don't fix it) – זה המסר של הקמפיין, שנועד לעודד אנשים לשמור על אורח חיים פשוט, מספק, וידידותי לארנק ולסביבה.

תופרים סיפור מבגדים משומשים

חברת פטגוניה, יצרנית וקמעונאית של הלבשה וציוד קמפינג, נותנת אחריות לכל החיים על המוצרים שלה. היא מייצרת אותם מראש כך שיהיו איכותיים מאוד, וישרתו את הלקוחות נאמנה בתנאי השטח הקשים ביותר. כחלק מתפיסה זו, הלקוחות מוזמנים למסור לתיקון (בתשלום הוגן) פריטים שהתבלו. לחברה יש בעיר רינו (נבאדה) מרכז תיקונים בו מועסקים 45 מומחי תפירה ותיקון, אשר עושים עבודתם בשמחה; מבחינתם זו שליחות ואמנות, ולא עבודה שחורה.

לקוחות רבים שלחו לחברה מכתבי תודה בעקבות תיקון הפריטים, וסיפרו על החוויות שהבגד או הפריט עבר איתם לאורך שנים: מסלולי טיולים, טיפוסי הרים, אתגרים מקצועיים, ובמקרים רבים – פריטים שעברו מהורים לילדיהם, ואצרו בתוכם אהבה וחוויות משותפות. פטגוניה הבינה שיש כאן סיפור טוב, או ליתר דיוק – סיפורים רבים טובים, והחליטה לצאת לפגוש את האנשים בשטח.

התיק הזה היה של אבא שלי לפני 40 שנה

בתוך קרוואן שנבנה במיוחד מלוחות עץ שהיו פעם חביות יין, נסע לו צוות תופרים ומתקנים, מצויד במכונות תפירה המוזנות באנרגיה סולארית. באופן טבעי, הקרוואן נסע על ביודיזל. הוא עצר ב-18 תחנות על פני 21 מדינות, בהן חנויות של פטגוניה, ירידים, מבשלות בירה, אוניברסיטאות ופארקים. הצוות תיקן ללא תשלום מאות פריטים (לא רק של פטגוניה), מכר פריטים יד-שניה, וקיים סדנאות מעשיות לתיקון פריטים. (מדריך לתיקון פריטים – מרוכסנים ועד מעילים – זמין באתר הקמפיין).

סקיי גרינלר מסרה לתיקון תרמיל טיולים של פטגוניה בן 40 שנה, שהיה שייך לאביה. "בכל פעם שאני מטפסת על ההרים אני לוקחת את התיק הזה, ומרגישה כאילו אבא שלי קצת איתי. כמו מלאך קטן ששומר עלי". המפגש עם האנשים והפריטים עורר סיפורים מרגשים, אשר שותפו בזירות המדיה החברתית, בהן גם סוקר ותוקשר המסלול של הקרוואן.

מיום ליום התהוותה וגדלה קהילת מספרי הסיפורים של המותג – אנשים במגוון גילאים ועיסוקים – כמו שמיכת טלאים מרהיבה בשלל צבעים, וגילמה את ערכי המותג באופן המוחשי ביותר. הפעילות תועדה ונוצרה אונליין בעיקר באינסטגרם, טוויטר, פייסבוק וטמבלר, ועוררה עשרות אלפי עוקבים ומגיבים.

אל תקנו את הז'קט הזה!

חברת פטגוניה נוסדה ב-1973 על ידי איוון צ'ינרד (Yvon Chouinard) נפח, מטפס הרים וגולש גלים, שרצה ליצור מוצרים שימושיים לאנשים שעובדים, פעילים ומטיילים בחוץ. החברה מעסיקה כיום 4,000 עובדים והמחזור השנתי שלה עומד על 600 מיליון דולר. הייעוד של פטגוניה הוא: "לבנות את המוצרים הטובים ביותר, לא לגרום נזק לא הכרחי, להשתמש בעסק כדי לעורר השראה וליישם פתרונות למשברים סביבתיים".

החברה מגישמה את הייעוד הזה באופן עקבי מאז הקמתה. למשל, היא תורמת 1% מהמכירות לארגוני-שטח סביבתיים, מסייעת לארגונים אלה ללמוד כיצד לשווק את האג'נדה שלהם, ומאפשרת לעובדיה להתנדב בארגונים אלה – גם על חשבון ימי עבודה. החברה משתמשת בפלטפורמות התקשורת השיווקית של המותג כדי לעודד אקטיביזם סביבתי, וכמובן שחלק ממוצריה מיוצרים מחומרים ממוחזרים או מכותנה אורגנית.

בשנת 2011 יצאה פטגוניה במהלך משותף וחדשני עם איביי. מטרת המהלך: לעודד ולאפשר לאנשים לסחור בפריטים ישנים של פטגוניה – במקום להשליך אותם לאשפה – שם הם מהווים נטל סביבתי מיותר. כחלק מאותה תכנית, פטגוניה פרסמה מודעה בניו יורק טיימס לרגל יום שישי השחור, שקראה לא לקנות את הז'קט שהיה אז הפריט הנמכר ביותר של פטגוניה. המודעה עשתה גלים והמחישה נהדר את אחד העקרונות הבסיסיים בבנית אמון במותג: Put your money where your mouth is.

האחריות והאותנטיות של המותג באה לידי ביטוי גם בדאגה לתנאי העבודה ותנאי הייצור לכל אורך שרשרת הערך, ובשקיפות של מידע ונתונים באתר החברה. בשנת 2012 הצטרפה החברה לרשת העסקים הגלובלית B Corps (תאגידים מיטיבים).

אקוסיסטם של יוזמות עם שליחות חברתית-סביבתית

אחת המשימות של פטגוניה כיום היא לעודד צרכנות אחראית: לעורר שיחה על שינוי היחסים שלנו עם חפצים, ועל הערך של פריטים משומשים.זאת כדי להימנע מפשיטת-רגל סביבתית אליה אנו מתקדמים עקב צרכנות אינטנסיבית ולא ססטנבילית בעשורים האחרונים– לטענת אנשי פטגוניה.

בשנים האחרונות שינתה פטגוניה את המודל העסקי שלה. בשנת 2013 הקימו המייסדים חברת אחזקות בשם Patagonia Works, שתכליתה לסייע להתמודד עם אתגרים סביבתיים באמצעות עסקים. תחת חברת האחזקות הוכנסו חברת פטגוניה, וכן קרן השקעות אימפקט חדשה שהוקמה על ידה:  20
Million Dollars and Change הקרן משקיעה בסטרטאפים שמייצרים פתרונות חדשניים בתחום הביגוד, מזון, מים, אנרגיה ופסולת.

אחת ההשקעות היא באפליקציית Yardle שמאפשרת החלפת פריטים משומשים בחינם או בתשלום. האפליקציה חסכה עד היום למשתמשים רכישה של פריטים חדשים בשווי 3.5 מיליון דולר, ומנעה כמות גדולה של פסולת מיותרת.

חדשנות ויזמות, תוך התייחסות אחראית והוגנת לאקוסיסטם החברתי, הסביבתי והעסקי, היא הדרך של פטגוניה להתקדם, ונראה שיותר ויותר אנשים ועסקים בוחרים ללכת בדרך הזו.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות