2023 – השנה בה AI הפכה לזירת המשחקים של מותגים

דצמבר 24, 2023 מאת: נטלי זהר
נטלי זוהר צילום: סלי בן ארי

נטלי זהר צילום: סלי בן ארי

שנת 2023 היתה שנת ה-AI והבינה המלאכותית הג'נרטיבית שינתה את האופן שבו עולם השיווק חושב ופועל. אבל איזה מותגים ממש יצרו באמצעותה מהלכים חדשניים ומשמעותיים? ממשקפיים שיכולים להמליץ לנו מה ללבוש ועד שיתופי פעולה דמיוניים שנראים ריאליסטים לחלוטין, קבלו את המהלכים המוצלחים (וגם אלו שקצת פחות) שהפכו את 2023 לשנה מעניינת במיוחד.

לראות את האישיות שלנו רוקדת

כולנו מכירים את האווטארים הגנריים שמוצעים היום בשוק. בהתחלה הם ריגשו אותנו ואז הם התחילו לשעמם. מותג האודיו היוקרתי  Bang & Olufsen החליט להעניק לכל אחד ואחת אפשרות ליצור אווטאר שיספר עליהם משהו. יחד עם סוכנות הדיגיטל Hello Monday הם פיתחו טכנולוגיה שמאפשרת לייצר אווטאר שמשקף את האישיות שלנו על פי ההעדפות המוזיקליות שלנו. הקמפיין, שנקרא See Yourself in Sound, מסתמך על מחקר שמראה שהמוזיקה שאנחנו מאזינים לה קשורה למגוון תכונות אישיות. ככה כל אחד.ת יכול.ה להביע משהו מהאישיות שלו/שלה באמצעות אווטאר אינטראקטיבי, שיכול ממש לרקוד ולזוז. גימיק או פריצת דרך? לא בטוח, מה שכן בטוח – זה נראה מדהים.

Bang & Olufsen המהלך המיתוגי

קרדיט: Bang & Olufsen x Hello Monday

שיתוף פעולה מדומה

אחת ההשפעות של בינה מלאכותית היא האופן בו היא פותחת אותנו לכיוונים עיצוביים חדשים ולשיתופי פעולה שמעולם לא חשבנו עליהם. בחודש פברואר האחרון רץ ברשת פוסט ויראלי שחשף שיתוף פעולה בין שני מותגים מסקרנים: מותג היוקרה Burberry וחברת התעופה British Airways. לחדי העין התברר די מהר שמדובר בעבודה של בינה מלאכותית, אבל היא הציתה את הדמיון לגבי התחושה שהיתה לנו אם באמת היינו יכולים להשתמש בכיסוי עיניים של מותג היוקרה במהלך הטיסה. מאחורי היוזמה עומד איש הקריאייטיב אריק גרוזה. אמנם שיתוף הפעולה לא באמת יצא לפועל, אבל בעתיד משחק דמיוני מהסוג הזה יכול לסייע למותגים להבין האם כדאי להם לחבור יחד לשיתוף פעולה, לחזות ביקושים ולראות איך הקהל מגיב.

שת"פ בריטיש איירוויז וברברי

קרדיט: Eric Groza: Burberry & British Airways

כשהחלום הופך למוחשי

אם רק היינו יכולים להראות לסוכן נדל"ן או לאדריכלית שלנו איך אנחנו מדמיינים את בית החלומות שלנו – כמה הכל היה פשוט יותר. אם היינו יכולים לתאר באופן מילולי את רצפת הבטון שאנחנו חולמים עליה, את היציאה לחצר, את הבית בסגנון טולום במקסיקו, אבל כזה שמותאם לחיים אורבניים במרכז תל אביב, והופ – היינו יכולים לראות בדיוק את הבית הזה בתמונה, ואולי אפילו לראות איפה הבית הזה כבר קיים ולרכוש או לשכור אותו.

חברת הנדל"ן AI Dream Home החליטה לאפשר את זה. היא יצרה טכנולוגיה שמאפשרת ללקוח להקליד פרמטרים לבית החלומות שלו ולאתר את הבית הזה במערכת החיפוש שלה. אמנם המערכת עדיין בחיתוליה והיא מוגבלת, אבל אם נחשוב איזה כלים יכולים להתפתח מזה… השמיים הם הגבול.

בית בבינה מלאכותית
קרדיט: Realtor – Dream Home

דמוקרטיזציה של עולם העיצוב

כלי ה-AI שכבר קיימים היום בשוק, מאפשרים לנו להרגיש שאנחנו מעצבי אופנה, מעצבות פנים ואפילו קמפיינרים.ות, שיכולים.ות ליצור תוצרים כמו במשרדי הפרסום הגדולים. בעולם האופנה מדובר בשינוי משמעותי במיוחד. כבר לא בטוח שצריך ללמוד בבית ספר יוקרתי או לעבור סטאז' בבית אופנה קשוח, מספיק ללמוד איך לשחק עם מידג'רני וכבר אפשר ליצור עיצובים בסגנון פראדה.

המותג הקמעונאי Revolve הבין את המגמה, ויחד עם חברת העיצוב הווירטואלי Maison meta הם השיקו את שבוע האופנה הווירטואלי הראשון שהתקיים באפריל השנה. מעצבי מידג'רני מכל העולם שלחו עבודות עיצוב מגוונות וריאליסטיות, והזוכה קיבל קולקציה פיזית שהמותג יצר וכבר נמכרת בחנויות. הראשוניות וזיהוי המגמה זיכו את המותג בסקירה רחבה והתעניינות בין לאומית. השנה, בזכות התפתחות הטכנולוגיות, המשתתפים יוכלו ליצור גם סרטוני וידיאו של תצוגת האופנה ולא רק תמונות סטטיות.

עולם האופנה עומד להשתנות בצורה משמעותית בעקבות כניסת כלי ה-AI לחיים שלנו. יהיו כאלו שיחכו עד שהשינוי יחייב אותם להשתנות ויהיו כאלו שיקבלו את השינוי ויאפשרו לקהל הרחב לקחת חלק בתהליך היצירה, יבנו חממות למעצבים וירטואליים או יאפשרו לכל אחד ואחת ליצור בגד אישי ולהגיע לרמות חדשות של פרסונליזציה.

maison meta - תצוגת אופנה וירטואלית

קרדיט:  Revolve & Maison.Meta

המלצות סטיילינג דרך המשקפיים

מטא הכריזה כבר לפני כמה חודשים על שיתוף פעולה עם מותג רייבאן. במבט ראשון נראה שמדובר בעוד זוג משקפיים של המותג, רק שבאלו מותקנת גם מצלמת 12 מגה פיקסל, מיקרופונים וכלים שמאפשרים לשדר מהם לסושיאל מדיה בזמן אמת. החידוש הגדול ביותר, שפורסם לאחרונה, מאפשר לקבל המלצות סטיילינג ואופנה מהמשקפיים, בלי שימוש בשום אביזר למעט הקול שלך, מה שהופך את החוויה למשמעותית ויצירתית ביותר שהייתה אי פעם.

משקפיים שממליצים על סטיילינג

קרדיט: Meta & Ray-Ban

איך אווטר של דוגמנית יכול להיות גזעני?

חברת ליוויס החליטה לקפוץ על רכבת ההרים של הבינה המלאכותית יחד עם חברת הטכנולוגיה ההולנדית lalaland.ai. מדובר בחברה שמציעה מגוון של דוגמנים ודוגמניות וירטואליים שאפשר להציג עליהם עיצובי תלת ממד. הרעיון בשיתוף הפעולה היה לאפשר לכל אחד ואחת להיכנס לאתר של ליוויס ולבחור ייצוג דיגיטלי שנראה דומה לו ולה, וכך לראות בצורה מדויקת איך הבגד יראה על הדמות שנבחרה. ליוויס טענה שאין מספיק ייצוגים אנושיים שיכולים להציג את מגוון הגדלים, הצבעים והדימויים, ולכן הם בחרו להשתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית כדי להשלים את המגוון ולשפר את חוויית הקנייה של הלקוחות שלהם.

רק שהפעם הרצון להיות חדשני עלה להם ביוקר והם קיבלו תגובות חריפות על המהלך. קראו להם גזעניים ולא "מכילים" מכיוון שהייצוגים הדיגיטליים באים על חשבון דוגמנים פיזיים מגוונים ורבים טענו שזאת לא הדרך לקדם את המאבק הממושך של תעשיית האופנה לגיוון והכלה. בקיצור, לא כל מהלך בינה מלאכותית מזכה אותך בדוז פואה.

אווטר דוגמנית של ליוויס

קרדיט: ליווייס ו-lalaland.ai

מסע ישיר אל הדמיון

הכוח הרב של הבינה המלאכותית טמון בהפיכת הרעיונות הכי דמיוניים שלנו למציאות. גם אם התוצרים של הבינה המלאכותית עדיין מוגבלים ולא תמיד נראים ריאליסטיים, הם פותחים בפנינו עולמות חדשים ואינסוף אפשרויות: איך הייתה יכולה להיראות מכונית החלומות שלנו, איך היה נראה שיתוף הפעולה בין הנסיכה דיאנה למותג הבועט של בלנסיאגה או איך אפשר לדמיין את פחית המשקאות שאנחנו רגילים לצרוך. אם עד היום היינו צריכים להסביר מה אנחנו רוצים בכתב או להגיד במילים, היום אנחנו יכולים ממש לראות את מה שאנחנו מדמיינים. מותגים שיאפשרו ללקוחות שלהם רמה חדשה של תקשורת עם הכלים החדשים יזכו בקהל סקרן ומעורב שרוצה לצמוח לתוך העולם החדש והמסקרן שמתפתח ממש ברגעים אלו.

ולמי שתוהה אם הבינה המלאכותית תחליף את היצירתיות האנושית, ככל הנראה לא – היא פשוט תביא אותה לגבהים חדשים.

הכותבת היא חוקרת מגמות ועולמות וירטואליים, מרצה בארגונים ובאוניברסיטת רייכמן ושותפה בפודקאסט Pas Normal 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות