2025 בפתח: לא עוד דו״ח טרנדים!

דצמבר 26, 2024 מאת: עומר מילויצקי
עומר מילויצקי

עומר מילויצקי

המעבר לשנה החדשה לא מביא רק איתו את ״עונת״ תכניות העבודה, שבה ארגונים רבים שוקדים על גיבוש אסטרטגיות ותכניות פעולה לקראת השנה החדשה, זוהי גם ״עונת״ דוחות הטרנדים והתחזיות – תקופה שבה התעשייה כולה נדרכת, לומדת ומתכוננת לשינויים שצפויים לעצב את עתיד השיווק, הפרסום והדיגיטל. במהלך השנה אני נחשף להרים של תכנים בעולמות הללו, ודואג לארוז ולשתף ״ביסים״ של השראה בכל בוקר, לכן גם עבורי העונה הזו מגבירה את תחושת ה-fomo ושולחת אותי להעמיק את המחקר על מה היה ובעיקר – מה צפוי בהמשך.

לא קשה להבין ש-2025 מסתמנת כשנה שבה החיבור בין טכנולוגיה, צרכנות וקריאייטיב יפגשו בדרכים חדשות ויצירתיות מאי פעם (או כך לפחות אני מקווה). קטונתי מלנסות ולחזות את העתיד, אבל כן בחרתי לסמן כמה אזורים משמעותיים שלדעתי צפויים להשפיע ולעצב את השנה הקרובה, אזורים שישפיעו לא רק עלינו כאנשי/נשות מקצוע, אלא גם על המותגים שלנו והצרכנים שהם משרתים.

הצרכנים דוחפים לעבר "אנושיות" בשיווק ובפרסום: כשהטכנולוגיה פוגשת את הרגש

במיוחד במציאות שבה טכנולוגיות מתקדמות מכתיבות את הקצב, הדרישה לחיבור אנושי ואותנטי בשיווק ובפרסום הולכת וגוברת. הצרכנים עייפים מפרסום גנרי וחסר רגש, ומחפשים חוויות שמעוררות בהם חיבור אמיתי, אישי ומרגש. אני מאמין שמותגים שיצליחו לעמוד בציפייה הזו יזכו בנקודות זכות רבות בקרב הצרכנים.

מה הצרכנים רוצים? הצרכנים כיום רוצים יותר מאשר מוצר או שירות – הם מחפשים ערכים משותפים, סיפורים מעוררי השראה וקשר רגשי. לא עוד מסרים שמגיעים מגבוה ופונים למכנה המשותף הרחב ביותר, אלא מעדיפים מסרים בגובה העיניים: פרסום שמדבר בשפה פשוטה ואותנטית יוצר אמון ומקרב את המותג לצרכן.

בנוסף, הם מחפשים מותגים עם ערכים משותפים: צרכנים מעדיפים מותגים שמביעים ערכים דומים לשלהם, כמו קיימות, שוויון חברתי או קהילתיות.

אז איך עושים את זה? איך מותגים יכולים ליצור מסרים אנושיים ואותנטיים?

מספרים סיפור אמיתי

זו הנקודה הכי חשובה. מותגים צריכים להתמקד בסיפורי מותג שמהדהדים רגשות אמיתיים, כמו הצלחות של לקוחות, אתגרים שהמותג התמודד עמם, או רגעים משמעותיים בחיים של אנשים. אנשים לא מתעוררים בבוקר ורק מצפים בהתרגשות לפגוש את המוצרים והשירותים שלכם. כמו אנשים אמיתיים, יש להם את האתגרים, הצרות, רגעי האושר והמשימות השוטפות. הם ממש לא חושבים עליכם כרגע. במקרה הטוב תיווצר נקודת מפגש שבה האינטרסים שלהם ושל המותגים שלכם יצטלבו, וזו בדיוק הנקודה שבה הם מצפים לערך אמיתי, אנושי ורלוונטי.

אני גם מאמין שהצלחה אמיתית תהיה מנת חלקם של מותגים שיבינו שהטכנולוגיה היא כלי לחיזוק האנושיות ולא תחליף לה. מותגים שמצליחים לספר סיפורים אותנטיים, מרגשים ומעוררי השראה, ייצרו לא רק קהל לקוחות נאמן – אלא קהל אוהדים נלהב.

בסופו של יום, גם בעולם שבו בינה מלאכותית שולטת, הרגש האנושי נשאר המלך.

דוגמה נהדרת בעיני לתפיסה הזו היא של חברת המזון הצ'יליאנית , המייצרת תחליפים מבוססי צמחים למיונז, חלב, גלידה ובשר, תוך שימוש בבינה מלאכותית לאופטימיזציה של טעם ומרקם. מייסד החברה, מאטיאס מוצ'ניק מספר שהבעיה המרכזת של ענף המזון היא, שבני אדם לא מבינים אותה. במציאות שבה קשה להבין בפועל מה אנחנו מכניסים לגופנו, מה הפלא שחלה עליה בהשמנה ובבעיות הנובעות מתזונה לא נכונה. לכן הוא והשותפים שלו החליטו להקים את חברת הפוד-טק NotCo, שמפתחת מזון מבוסס חומרים מהצומח, כתחליף ראוי לשלל מזונות שכולנו צורכים ברמה היומית.

כל הסטוריטלינג של החברה שומר על חוקים ברורים ועדכניים שנראים ומדברים במושגים של שקיפות, בריאות, שינוי ושמחת חיים. האג'נדה של החברה עולה בקנה אחד עם מגמות וערכים צרכניים שמחפשים דיאטה מאוזנת ובריאה יותר, מחברות שלא מסתירות את חומרי הגלם ו/או את תהליך הייצור.

כאן תוכלו לצפות בראיון לראיון עם מייסד החברה מאטיאס מוצ'ניק:

בפברואר שנה שעברה, החלה רשת בורגר קינג בצ'ילה למכור את Rebel Whopper הצמחוני, המיוצר באמצעות המבורגר הצמחי של NotCo. בנובמבר השיקה החברה (שנתמכת על ידי קרן Bezos Expedition) את NotMilk בחנויות Whole Foods בארצות הברית.

מיקרו-רגעים מותאמים אישית

במשך ישיר לנקודה הקודמת, אני רואה יותר ויותר דוגמאות למהלכים מדהימים ויצירתית המבוססים על מיקרו-רגעים מותאמים אישית, רגעים שמגדירים מחדש את חוויית הצרכן. עידן הבינה המלאכותית מביא עמו מהפכה של ממש: יצירת אינספור מיקרו-רגעים מותאמים אישית בזמן אמת. מדובר באירועים קצרים ומדויקים שבהם מותגים מתחברים לצרכנים בצורה אישית ומשמעותית יותר מאי פעם. זו אינה רק מגמה טכנולוגית, אלא שינוי פרדיגמטי שמשפיע על כל אנשי השיווק, האסטרטגיה, הפרסום והדיגיטל.

ההזדמנות הזו לא נולדה בוואקום. צרכנים מצפים יותר מתמיד לחוויות רלוונטיות ומותאמות אישית. פרסונליזציה? זה כל כך 2024. מהלכים כמו סיכום השנה האישי של ספוטיפיי או סיכום פעילות העו״ש והפיננסים של הבנק הדיגיטלי מונזו הם רק שתי דוגמאות למיקרו רגעים אישיים ברמת הלקוח הבודד שמספרים סיפור אישי שבהגדרה מייצר רמת מעורבות גבוהה יותר, ומה שמושך את תשומת הלב של הצרכן תמיד יגביר את העניין שלו במותג, וזה גם המקום לייצר ולחזק את הבידול בשוק תחרותי.

סיכום שנה של ספוטיפי

התחזקות ה-Minorstones האישיים

נקודה שלישית שגם היא מתחברת (באופן טבעי לדעתי) לקודמת: התחזקות ה-Minorstones האישיים, הרצון לחגוג אותם, וההזדמנויות השיווקיות סביבן. בעידן של לחץ כלכלי ותמורות גלובליות, יותר ויותר צרכנים מאמצים גישה חדשה לחיים: במקום להתמקד באבני דרך גדולות כמו רכישת בית, חתונה או קריירה מושלמת, הם חוגגים הישגים קטנים ומשמעותיים – "Minorstones". הגישה הזו מאפשרת חיבור לערכים של סיפוק, משמעות ושמחה מהרגעים היומיומיים (והו כמה פה בארץ הנושא הזה מקבל משקל משמעותי יותר!).

מיילסטונס שנחגגים כאירועים משמעותיים יכולים להיות, לדוגמה: קידום בעבודה, רכישת פריט נחשק, חופשה משפחתית, או אפילו ״רק״ חוויות חברתיות רגילות כמו מפגשים עם חברים, הצטרפות לקהילה חדשה, או השתתפות באירוע מיוחד. כל Minorstones כזה הופכת לסיבה למסיבה, ואני אומר את זה בלי טיפת ציניות.

שתי חברות שעונות לדעתי בדיוק על הנרטיב של לחגוג את ה-Minorstones הן וולט (הישראלית) ו-Buyme. נתחיל עם וולט, פלפורמה שהיא כל כולה הכאן והעכשיו. המשפחה קופצת קפה ואין אפילו מה להגיש לאורחים? תזמינו וולט. צופים במשחק עם החבר'ה ורוצים לחגוג את הניצחון המתקרב עם איזה משהו טעים? תזמינו וולט. השנה החברה השיקה שירות ייחודי שמאפשר ללקוחות להוסיף להזמנה שלהם הזמנה נוספת ״על הדרך״ מבית עסק אחר. היכולת הזו עונה בדיוק, למשל, על מצב שבו אחד מכם רוצה מנה איסאתית והצד השני לא יכול שלא לחשוב על המבורגר עסיסי. לא צריך יותר להתפשר ולוותר, אפשר גם וגם, כאן ועכשיו.

הדוגמה השניה היא Buyme שגם היא בהגדרה מעודדת ואפילו לוקחת חלק פעיל בחגיגות הקטנות (והגדולות יותר) של החיים. אבל יכולת נוספת שהחברה מציעה למזמיני המתנה עבור אחרים, היא האפשרות לכתוב ברכה אישית למקבל/ת המתנה, ישירות בתהליך ההזמנה הדיגיטלי. כביכול מאפיין מובן מאליו, אבל הוא ממש הרבה יותר מזה: צירוף ברכה אישית למתנה מחזרת את הטאץ' האישי, זה שעבור לקוחות רבים משני הצדדים מאוד חסר במתן וקבלה של שובר דיגיטלי. התוספת הכביכול קטנה הזו הופכת את פעולת המסירה והקבלה של שובר מתנה לרגע אישי ומחובר יותר בין הצדדים.

הגישה הזו משנה את האופן שבו צרכנים מתייחסים להישגים ולחיים בכלל. זה מתכתב עם העצמה אישית: כל הצלחה קטנה הופכת להזדמנות לחגוג אותה, זה מייצר מיקוד חיובי: במקום לשקוע בלחצים של מטרות בלתי מושגות, חוגגים את מה שכבר הושג. עדיין על הציר האנושי – אותנטי, מדובר בחיזוק תחושת שייכות: ואין זירה שתורמת לתחושת השייכות הזו (בין אם היא אמיתית או לא) יותר מטיקטוק, ערוץ שהפך ל-go to עבור משתמשים לשתף רגעים קטנים ומשמעותיים (אפילו אם זה עבורם) דרך פוסטים, סטוריז או סרטוני וידאו.

בני האדם כיצורים חברתיים וקהילתיים, נמשכים באופן טבעי לקהילות שנוצרות סביב תחומי עניין משותפים, ושוב פה משתלבות פלטפורמות או ערוצים שמאפשרים את ההתקבות והחיבור הזה סביב Minorstones ספציפיים (הזנב הארוך הפך לארוך מאי פעם). המגמה הזו מדגישה שהאושר נמצא בפרטים הקטנים. מותגים שמצליחים לזהות את הרגעים האלו ולחבר אליהם חוויות, מוצרים ושירותים – יזכו בנאמנות צרכנית ובחיזוק הקשר הרגשי עם הקהל שלהם.

ב-2025, הרגעים הקטנים יהיו אבני הדרך החדשות – ובידם של מותגים ההזדמנות להפוך לחלק משמעותי מחיי היומיום של הצרכנים.


עומר מילויצקי הוא הבעלים של Guts & Glory: חברת ייעוץ בעולמות החדשנות והאסטרטגיה הדיגיטלית למותגים וארגונים גדולים. הצטרפו לברודקאסט של עומר בוואטסאפ: ״ביס״ של השראה בכל בוקר אצלכן.ם בנייד: שלחו הודעה פה.

קישור להצטרפות לברודקאסט.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות