7 דרכים בהן ה-IOT ישפיע על השיווק

7 דרכים בהן ה-IOT ישפיע על השיווק

10/08/2017 מאת: דפנה בן יהושע

בשנים האחרונות אנחנו שומעים הרבה על האינטרנט של הדברים (Internet of Things או בקיצור – IoT) ולא תהיה זו הגזמה לומר שזו התפתחות שעתידה לשנות את חיינו מהקצה אל הקצה.

למי שעדיין לא בטוח מה זה אומר, האינטרנט של הדברים הוא שם כולל לאביזרים, כלי בית וחפצים שונים שמחוברים לאינטרנט ובדרך זו מסייעים לנו להפעיל אותם – ועל הדרך אוספים, משתמשים ומשתפים במידע על השימוש שלנו בהם.

הקונספט של בית חכם, למשל, מבוסס על האינטרנט של הדברים; רבים מכם ודאי ראו לאחרונה בטלוויזיה פרסומת למותג מזגנים מוביל המציגה כיצד ניתן להפעיל מזגן באמצעות וויי פיי גם כשנמצאים מחוץ לבית. דוגמה מרחיקת לכת יותר היא אביזר לביש כלשהו, או אפליקציה בסמארטפון, שיקבלו אות כאשר אנחנו מתעוררים בבוקר, ישלחו אות למכונת האספרסו שתתחיל בתהליך הכנת הקפה, המכונה במקביל תחשב כמה קפסולות נותרו ואם הן עומדות להיגמר, תבצע הזמנה מהספק – וכל זה ללא מגע יד אדם. יש מי שהסצנריו הזה עדיין נשמע לו בדיוני; אבל הוא כבר קרוב מאד, וחלקים ממנו כבר קורים.

האינטרנט של הדברים צפוי להשפיע לא רק על ההתנהלות היום-יומית שלנו אלא גם על מעגלים רחבים יותר, למשל תחום השיווק, ושיווק דיגיטלי בפרט. צורות מוכרות של שיווק דיגיטלי כמו קידום אתר בגוגל, למשל, צפויות להשתנות ולחייב משווקים להשתנות בהתאם. אבל קודם כל, כמה מספרים.

על פי דו”ח של המגזין Business Insider, כ-34 מיליארד מכשירים צפויים להיות מחוברים לאינטרנט של הדברים עד שנת 2020, ועל פי הגרף הבא, של הפורום הכלכלי העולמי, יותר מ-50 מיליארד מכשירים יהיו מחוברים באותה השנה. ההערכות המספריות משתנות, אך מה שמשותף לכולן הוא צפי של עשרות מיליארדי מכשירים מחוברים – מספר עצום לכל הדעות.

כאשר חושבים על כמות הנתונים שהמכשירים אוספים, משתמשים בהם ומעבירים הלאה, לא קשה להבין את הקשר לשיווק: הרי נתונים אלה מצביעים על דפוסי שימוש והרגלי צריכה של האנשים המשתמשים במכשירים ולעתים קרובות אף מספקים מידע נוסף כמו מיקום גאוגרפי, גיל, מגדר, מצב משפחתי ועוד. מכאן, הדרך לנצל נתונים אלה כדי לשכלל אמצעי שיווק קיימים ולפתח חדשים היא קצרה. אז לאלו שינויים והתפתחויות אנו צריכים לצפות?

1. היפר-פרסונליזציה

כיום פרסונליזציה בשיווק מתבטאת בין היתר בפרסומות מטורגטות על פי גיל, מגדר, אזור גאוגרפי, תחומי עניין ועוד; ניוזלטרים שפונים אלינו בשמנו, נכתבים במגדר הנכון ומציעים לנו הצעות המסתמכות על ביקורים קודמים שלנו באתר; וכן הלאה. אך בעידן האינטרנט של הדברים, הכמות העצומה של נתונים שנספק למכשירים שמקיפים אותנו תאפשר לשיווק להיות אישי (ויש שיגידו, חודרני) מתמיד: המסרים השיווקיים של העתיד צפויים להיות רלוונטיים מאד ולהגיע אלינו בתזמון מדויק. דמיינו מצב בו הכוננית החכמה שלכם יודעת שהחיתולים הולכים להיגמר ושולחת לכם תזכורת לקנות חיתולים בדיוק כשאתם עוברים ליד חנות פארם. יעיל? אין ספק. מלחיץ? גם.

2. מוצרים שמשווקים את עצמם

במידה מסוימת, מוצרים חכמים עומדים לייתר פרסומות או קמפיינים שיווקיים בכך שיהפכו בעצמם לאמצעי השיווקי. ויש מוצרים שכבר עושים את זה: שעון הכושר FitBit מאפשר לשתף את נתוני האימונים שלכם במדיה החברתית, וכך חושף עוד אנשים למותג ומהווה “הוכחה חברתית” (social proof) שגם להם כדאי להשתמש בו. אתר Smart Insights מציע תרחיש בו בקבוק יין יכלול צ’יפ שיוכל להתחבר לסמארטפון שלכם, וברגע שהבקבוק ייפתח, ישלח עדכון לרשתות החברתיות על כך שאתם שותים ונהנים ממותג יין זה, תוך ציון המיקום בו אתם עושים זאת כדי שגולשים אחרים יוכלו לראות היכן רכשתם אותו.

3. שיווק חיזויי (predictive marketing)

כפי שהזכרתי בהתחלה, האינטרנט של הדברים יוכל למלא עבורנו פונקציות עוד לפני שחשבנו עליהן בעצמנו, על בסיס הנתונים שהוא אוסף על מלאי של מוצר שברשותינו ודפוסי ההתנהגות שלנו בשימוש במוצר זה – כמו להזמין עבורנו קפסולות קפה רגע לפני שהן עומדות להיגמר. באופן כזה, השיווק מתקדם צעד אחד קדימה, ממענה על צורך עכשווי למענה על צורך עתידי. בחנויות אונליין זה כבר קורה: אתם מקבלים הצעות על בסיס מוצרים שרכשתם בעבר או המלצות בסגנון “אנשים שרכשו מוצר זה, רכשו גם…”. היום בו גם מכשירים פיזיים שמחוברים לאינטרנט יגיעו לשם כבר לא רחוק.

4. טכנולוגיות שיווק חדשות

כבר היום ניתן לראות טכנולוגיות שיווק חדשניות שנולדו מתוך האינטרנט של הדברים. דוגמה בולטת לכך היא ה-Dash Button של חברת אמזון. זהו כפתור בגודל דיסק און קי שמייצג מותג מסוים ומתחבר לרשת הוויי פיי הביתית. כאשר מוצר מאותו המותג שנמצא בביתכם עומד להסתיים, כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על הכפתור: הוא רושם הזמנה באמזון והיא נוחתת על מפתן ביתכם תוך זמן קצר. הכפתור לא רק הופך את הקניות לפשוטות מתמיד, הוא גם מייצר נאמנות למותג. ה-Dash Button  זמין רק ללקוחות הפריים של אמזון ורק עבור מותגים ספציפיים, אך סביר להניח שבעתיד הוא יהיה זמין ליותר לקוחות ועבור יותר מותגים ושחברות מתחרות לאמזון ייצרו מכשירים דומים.

הסרטון הבא מציג סקירה של ה-Dash Button הכוללת יתרונות – וגם חסרונות – של השימוש בו:

 

5. פקודות קוליות מתקדמות

זה התחיל בחיפוש הקולי (voice search) שאפשר להיעזר בסירי של אפל או ב-Google Assistant של גוגל על מנת לבצע חיפושים ברשת, לקבל הוראות הגעה למקום מסוים, לקבוע פגישות וכו’. אך כעת הקול שלנו יכול לחולל פעולות רבות ומתוחכמות יותר: רמקולים חכמים דוגמת Echo של אמזון ו-Google Home של גוגל מאפשרים להפעיל מוזיקה, ליצור רשימות קניות, להפעיל ספרי אודיו, להזרים פודקאסטים, ולספק נתונים עדכניים על מזג האוויר. אך הם גם יכולים לשלוט על מכשירים חכמים אחרים שנמצאים בבית ולתפקד כמרכז הפיקוד שלהם. בעקבות ההתפתחויות האלה, משווקים דיגיטליים כבר עובדים על דרכים להתאים את האסטרטגיות שלהם לחיפוש קולי במקום לחיפוש המתבצע בהקלדה (שהרי שאילתות שמוקלדות במנוע החיפוש במחשב או בסמארטפון לא דומות בהכרח לחיפוש קולי שמתבצע בשפה מדוברת).

6. אינטגרציות של שירותים 

השכלולים שהאינטרנט של הדברים יביא עמו למוצרים ושירותים שונים צפויים להניב הרבה שיתופי פעולה מסקרנים ואינטגרציות מתוחכמות. בשטח דברים כאלה כבר קורים: אובר וספוטיפיי מאפשרות למשתמשים לחבר בין החשבונות של שתי האפליקציות, כך שאדם שמזמין נסיעה באובר יכול להשתמש באפליקציה של אובר כדי להתחבר לספוטיפיי, ולנגן ממנה מוזיקה דרך הרמקולים של הרכב שמסיע אותו. האפשרות הזאת זמינה גם עבור שירות המוזיקה של פנדורה. הפוטנציאל השיווקי כאן הוא אדיר מכיוון ששיתופי פעולה כאלה מגדילים את החשיפה של שירות אחד בקרב המשתמשים של השירות השני.

7. שאלות אתיות מורכבות

יחד עם יכולות מתקדמות והאפשרויות להפוך את העולם מסביבנו למקום נוח ויעיל מתמיד, עולות גם שאלות לא פשוטות. בתמורה לנוחות ויעילות אנחנו מקריבים למעשה כל פיסת פרטיות שנותרה לנו: המערכות האלה ידעו מתי אנחנו קמים בבוקר ואלו פעולות אנחנו עושים מיד לאחר מכן, מהו מותג דגני הבוקר החביב עלינו וכמה זמן לוקח לנו לסיים אריזה שלו, באילו שעות אנו מדליקים את המזגן ועל איזה מצב וטמפרטורה, מהי רמת הכושר שלנו וכמה קילוגרמים ירדנו בשנה האחרונה – וזה רק קצה הקרחון. מדובר בכמות וברזולוציה של נתונים אישיים שמעולם לא היו זמינות קודם: כעת הן יהיו חשופות למותגים שרוצים לשווק לנו את מוצריהם ושירותיהם ויוכלו לעשות בדרך אפקטיבית עד אימה. לא כולם אוהבים את הרעיון הזה, מהאדם האינדיבידואלי ועד לגופי חוק וממשל שאמורים להגן עליו – ומשווקים יצטרכו למצוא דרכים להרגיע את החששות ולהדגיש את היתרונות של יכולות כאלה.

———————————

ההשלכות המלאות של האינטרנט של הדברים עוד לפנינו; התחום עוד לא הגיע למיצוי הפוטנציאל שלו מכיוון שהוא מיושם רק באופן חלקי ומוגבל. אבל אין ספק שהוא ייצור מהפכה של ממש באופן שבו אנחנו מבצעים פעולות יום-יומיות וככל שאנשי שיווק יבינו את הפוטנציאל הזה מוקדם יותר, כך הם יוכלו להרוויח ממנו יותר.

הכותבת היא מנהלת התוכן בחברת השיווק הדיגיטלי אלפיניסט301, השייכת לקבוצת אנגורה מדיה