8 דרכים פשוטות לקידום סרטונים ביוטיוב ובגוגל

8 דרכים פשוטות לקידום סרטונים ביוטיוב ובגוגל

מאת: דפנה בן יהושע

וידאו הוא אחת הדרכים החשובות ביותר לקידום מותגים היום, אבל גם אם ייצרתם סרטון מופתי – מי מבטיח לכם שאנשים באמת יחשפו אליו? לפניכם 8 פעולות בהן כדאי להשקיע כדי לקדם את הסרטונים שלכם

אם גם אתם שמתם לב שכל מרחב דיגיטלי סביבכם הופך להיות מוצף בסרטוני וידאו, ודאי לא יפליא אתכם לגלות שלווידאו יש היום חשיבות הולכת וגדלה גם בתחום השיווק. אפשר להתבלבל ולחשוב שמטרתם העיקרית של סרטונים ברשת היא להציג חתולים שרוכבים על אי-רובוט ברחבי הבית או ילדים מוכשרים שמדהימים את השופטים בתוכניות ריאליטי; אך למעשה, מבלי שתמיד נשים לב לכך, רבים מהם משווקים מוצרים ושירותים.

וידאו הוא אחת הדרכים החשובות ביותר לקידום מותגים היום – בין אם מדובר בעסקים שמוכרים לצרכנים (B2C), בעסקים שמוכרים לעסקים (B2B) או אפילו אנשים יחידים שהפכו את נוכחותם האינטרנטית למקור פרנסתם, כמו בלוגרים. בלוגרים רבים, שבעבר התרכזו בעיקר בבלוגים כתובים, היום מקפידים לתחזק גם גם ערוץ יוטיוב ממותג אליו הם מעלים סרטונים בקביעות; או שמלכתחילה הם מחליטים להיות יוטיוברים שיוטיוב הוא מרכז פעילותם. גם קידום חנות וירטואלית, יכול להתבצע היום באפקטיביות רבה באמצעות סרטון וידאו אטרקטיבי שרץ בפייסבוק

הנה כמה נתונים שמשקפים את צמיחתו של הווידאו: אם בשנת 2015 הטראפיק הצרכני לסרטוני וידאו עמד על 70% מכלל הטראפיק הצרכני ברשת, עד שנת 2020 הוא צפוי להגיע ל-82%. חברות אשר משקיעות בשיווק בווידאו מעידות על כך שהן מצליחות לייצר יותר לידים, ליהנות מצמיחה בהכנסות ולהעלות את המודעות למותג יותר מאשר חברות המשקיעות בצורות שיווק אחרות, כפי שניתן לראות בגרף הבא של חברת מחקר הצרכנות Aberdeen Group:

יוטיוב היא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם אחרי גוגל; ומאחר שיוטיוב נמצאת זה מכבר בבעלות של גוגל, סרטוני יוטיוב מופיעים לא פעם בראש רשימת תוצאות החיפוש בגוגל (גם כאשר אתם מבצעים חיפוש כללי ולא חיפוש של סרטונים). אך גוגל ויוטיוב הן זירות תחרות קשות: מי מבטיח לכם שאם אתם יוצרים סרטון יוטיוב לעסק, אנשים באמת יצליחו להיחשף אליו? הרי יחד אתו מתחרים עוד הרבה סרטונים אחרים (כמו גם תכנים אחרים שאינם סרטונים, כאשר מדובר בגוגל) על המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש.

לקדם סרטונים ביוטיוב ובגוגל זה לא פשוט, אבל זה שווה את ההשקעה. הנה כמה פעולות בהן כדאי לכם להשקיע כדי לקדם את הסרטונים שלכם:

1. צרו סרטונים שגם גוגל וגם הגולשים אוהבים
אם יצא לכם בעבר להיתקל בסרטון יוטיוב כתוצאה מחיפוש שערכתם בגוגל, סביר להניח שהוא השתייך לאחד משלוש הקטגוריות הבאות: סרטון הדרכה (how to), סרטון סקירה (review) או סרטון מבדר (חתולים רוכבים על אי-רובוט). בחיפוש אחר תכנים שנופלים תחת קטגוריות אלה, גוגל נוהגת להציב תוצאות וידאו בעדיפות גבוהה. ויש בכך היגיון: כאשר גולשים מחפשים ללמוד כיצד לעשות דבר מה מסוים, רוצים לקבל חוות דעת על מוצר או שירות או מחפשים תוכן משעשע שייעביר להם את הזמן – וידאו הוא פלטפורמה שמשרתת את כל הצרכים האלה מצוין.

בלוגריות ביוטי, למשל, שרבות מהן מפתחות את הבלוג לכדי עסק, נוהגות ליצור סרטוני סקירה על מוצרי קוסמטיקה וכך מועילות לאנשים רבים שמתלבטים אם לרכוש מוצר מסוים. הנה דוגמא מהבלוגרית הישראלית Elle Beauty:

איך סרטון מבדר יכול להשתלב בשיווק שלכם? הנה דוגמא יפה מהטכניון, שהתחבר לגל “אתגר בובות הראווה” ששטף את העולם לפני כשנה:

2. צרו סרטונים ארוכים (בהתאם לנישה ולנושא)

סרטונים ארוכים מראים ביצועים טובים יותר בדירוג בהשוואה לסרטונים קצרים. זה לא אומר שעכשיו כל הסרטונים שלכם צריכים להיות באורך של פיצ’ר, מה גם שהגולש הממוצע הוא חסר סבלנות ולא יכול להתרכז לאורך זמן. אבל כדאי לקחת זאת בחשבון כאשר בוחנים את המתחרים: מה האורך של הסרטונים שלהם? האם אתם יכולים לייצר סרטון יותר מעמיק (ויותר ארוך) באותו הנושא? לא כדאי ליצור סרטונים ארוכים לשם האורך בלבד – אבל אם יש לכם הזדמנות טובה להעמיק בנושא מסוים בצורה שהיא מעניינת ורלוונטית, לכו על זה.

3. שלבו מילות מפתח

בדומה לאתרי אינטרנט, גם סרטוני וידאו “מרוויחים נקודות” מגוגל כאשר הם משלבים מילות מפתח רלוונטיות בצורה הגיונית המועילה לגולשים בטקסטים הנלווים אליהם. אך עוד לפני שמשלבים מילות מפתח בסרטונים, חשוב לבצע מחקר מילות מפתח מסודר. יש לחשוב על קהל היעד של הסרטון – אילו שאלות הוא עשוי לשאול, ובאילו ביטויים הוא עשוי להשתמש בשאלות – ואז להשתמש בכלי מחקר מילות מפתח כדוגמת ה-Keyword Planner של גוגל, בו ניתן לשים את הביטויים שהגעתם אליהם ולראות את נתוני החיפוש לגביהם. דרך נוספת היא לבדוק את ההשלמות האוטומטיות של גוגל ויוטיוב לביטויים מהנישה שלכם: הן בדרך כלל מעידות על חיפושים רלוונטיים לביטויים אלה שאנשים ביצעו בעבר.

כאשר יש בידיכם מילת מפתח מרכזית (לדוגמא שם המוצר) וכמה ביטויי מפתח נוספים, מומלץ לשלבם במקומות הבאים:
• שם הקובץ של הסרטון – עוד בהעלאת הסרטון ליוטיוב, קראו לקובץ הווידאו בשם קצר המשלב את מילת המפתח המרכזית.
• כותרת הסרטון – צרו כותרת מושכת ומזמינה המתארת היטב את הסרטון הכוללת את ביטוי המפתח המרכזי.
לצורך המחשה, שימו לב לסרטון הבא של חנות האונליין Pet Food Direct שכנראה זיהתה צורך מסוים ויצרה סרטון שנקרא בפשטות “איך להוליך חתול ברצועה”. הסרטון הועלה ליוטיוב לפני 6 שנים ועדיין מופיע בעמוד התוצאות הראשון ביוטיוב בחיפוש הצירוף “cat leash” וגם בתוצאה גבוהה למדי בגוגל.

• תיאור הסרטון – אל תסתפקו ב-2-3 משפטים. כתבו תיאור מעמיק המתאר כיצד הסרטון יכול להועיל לגולש ומה הגולש יראה בו (בלי יותר מדי ספוילרים!). התיאור עוזר לא רק למי שרוצה לצפות בסרטון, אלא גם למערכות של גוגל ויוטיוב, להבין במה הוא עוסק. בנוסף, אם מטרת הסרטון היא להביא את הגולשים לאתרכם ו/או לפרופילים שלכם ברשתות החברתיות, הקפידו לכלול את הקישורים הרלוונטיים. אם הסרטון מציג מוצר לרכישה, שלבו בתיאור קריאות לפעולה והסבר כיצד ניתן לרכוש אותו באתר, וליצור קשר במייל או בטלפון.

שימו לב לתיאור הבא המופיע מתחת לסרטון של בלוגרית המתעדת את עצמה מטיילת ברחבי העולם:

4. הוסיפו תמלול (או תמצות)

הזדמנות נוספת ורבת ערך לשילוב טקסט בסרטון היא להוסיף לו תמלול (transcript). התמלול עונה על כמה צרכים: הוא מספק לגולשים שמעדיפים טקסט על פני צפייה בסרטון את היכולת לקרוא את התוכן, הוא כולל את מילות המפתח שמופיעות בסרטון – מה שעוזר לקידום, והוא יכול לסייע בשכנוע הקוראים לצפות בסרטון בכך שהוא מספק להם “טיזר”. יש שתי גישות לתמלול סרטונים: האחת היא תמלול מילה במילה, והשנייה היא תמצות הסרטון לראשי פרקים. בחרו במה שנראה לכם יותר מתאים לקהל שלכם.

הנה דוגמא לתמלול בסרטון של Moz, חברה המייצרת כלים העוזרים למקדמי אתרים:

5. הוסיפו כתוביות
והנה עוד סוג של טקסט שניתן להוסיף לסרטון: כתוביות. בדומה לתמלול, גם כתוביות עונות על מספר צרכים: הן תורמות לנגישות הסרטון בכך שהן  מסייעות ללקויי שמיעה ולאנשים שאינם מבינים את השפה לצפות בו (ודרך אגב, נגישות היא פרמטר מאד חשוב לגוגל), והן מספקות גם לגוגל וגם ליוטיוב עוד טקסט שהן יכולות לסרוק בבואן לדרג את הסרטון.

הסרטון הבא ידריך אתכם כיצד להוסיף כתוביות לסרטונים שלכם:

6. הוסיפו תגיות

תגיות הן מילים שמכניסים לקוד המקור (source code) של הסרטון כדי שיוטיוב תבין באלו נושאים הוא עוסק. החשיבות שלהן בדירוג הסרטונים דווקא ירדה עם השנים אך עדיין יש להן משמעות ודי פשוט להוסיף אותן, כך שחבל לא לעשות זאת. חשוב שאחת מהתגיות תהיה מילת המפתח הראשית, ושהתגיות האחרות יהיו רלוונטיות לנושא הסרטון. התגיות יעזרו לכם למצב את הסרטונים שלכם כרלוונטיים, ובנוסף, יעזרו לסרטון שלכם להופיע בסרגל הצדדי ביוטיוב (סרטונים מומלצים) בזמן שהגולשים צופים בסרטון אחר שקשור לתחום – וכך יחשפו אותו בפניהם.

7. עודדו מעורבות של הצופים

חוץ מהפעולות הטכניות שנמנו עד כה, דרך מצוינת לקדם את הסרטונים שלכם היא לעודד גולשים לעשות להם לייק, להגיב עליהם, לשתף אותם ולעשות מנוי לערוץ היוטיוב שלכם (אם יש לכם כזה). יש כאן איזה פרדוקס – כדי /שהצופים יעשו את כל הדברים האלה הם צריכים קודם כל להיחשף לסרטון. אבל עוד לייקים ותגובות מביאים עוד חשיפות שמביאות עוד לייקים ותגובות, וחוזר חלילה.
אתם יכולים לעזור לתהליך הזה לקרות בכמה דרכים:
• לבקש מהגולשים באופן אקטיבי להגיב, לעשות לייק, לשתף ולהירשם לערוץ. ניתן לבקש מהם בסרטון עצמו, בתיאור לסרטון, או גם וגם.
• לשתף את הסרטון ברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס וכו’) – לא רק בעמודים העסקיים אלא גם בקבוצות וקהילות רלוונטיות.
• להטמיע את הסרטון באתר שלכם, למשל במסגרת פוסט שקשור לנושא. כך גם הגולשים שלא מרבים לגלוש ביוטיוב או שלא נחשפו אליו בתוצאות החיפוש יוכלו להיחשף אליו.
• להגיב בחזרה על תגובות שאתם מקבלים. זה מייצר יותר תגובות לסרטון וכן תורם לתדמית שלכם בעיני הצופים, מה שעשוי לגרום להם לחזור שוב.
חברי הרכב הא-קפלה הפופולרי Pentatonix לא שוכחים להגיד “Don’t forget to subscribe!” לקראת סוף הסרטון, כמעט בכל הסרטונים שלהם. צפו כאן:

8. מנהלי דיגיטל? פנו לחברות הפקה שמתמחות ביוטיוב

כל הטיפים שלעיל נשמעים לכם נפלא, אבל מה אין לכם הכישורים ו/או הזמן להתעסק עם יוטיוב וגוגל? זה לא אומר שאתם לא יכולות להנות מהיתרונות של וידאו. יש כיום בשוק חברות קריאייטיב רבות שמציעות הפקת סרטוני וידאו לעסקים כחלק ממניפת השירותים שלהן, או אף עוסקות ביצירת סרטונים באופן בלעדי. חקרו קצת את השוק, פנו לכמה חברות שעוסקות בכך, בקשו מהן הצעות מחיר, רשימת ממליצים, תיק עבודות וכו’ – ובחרו בזאת שהכי מבינה את הראש שלכם (ושמיישמת את הל הסעיפים למעלה).

סיכום
לאחר כל הטיפים, חשוב לציין שאף אחד לא לגמרי יודע מה הדרך המדויקת בה גוגל (ובמסגרתה יוטיוב) מדרגת סרטונים. חלק מהדברים שצוינו לעיל הם גורמי דירוג די ודאיים, חלק פשוט הוכיחו יעילות לאורך זמן בקרב הרבה משתמשים שהעלו סרטונים; כולם מהווים המלצות די בסיסיות שבכל מקרה משפרות את טיב הסרטון, אז אין סיבה לא לבצע אותם. אבל בשורה התחתונה, מה שהיה ונותר קריטי זו האיכות. אם אתם משקיעים מאמץ ביצירת סרטונים מעניינים, שעשויים היטב מבחינה טכנית, מושכים את העין, נותנים מענה לצרכים של הקהל שלכם, מונגשים היטב, ומועלים בתדירות סבירה – עשיתם חצי מהדרך. בלי עבודה קשה לא תראו תוצאות טובות, וזה נכון לסרטונים כפי שזה נכון לכל תוכן אחר ברשת.

רוצים לשמוע על עוד אסטרטגיות שיווק דיגיטלי עם הצלחה מוכחת? אתם מוזמנים ומוזמנות להגיע לכנס Next Case 2017, שייערך ב-6 בדצמבר 2017. אנחנו שמחים להעניק לגולשי אתר איגוד השיווק 15% הנחה עם הקופון ishivuk15. לתשומת לבכם, המכירה המוקדמת במחיר המוזל מסתיימת ב-1 באוקטובר. הרשמו כאן.

הכותבת היא מנהלת תוכן בחברת אלפיניסט301

שינוי גודל גופנים
ניגודיות