בעידן הדיגיטלי הנוכחי, הבינה המלאכותית אינה עוד רק כלי לשיפור ביצועים – היא הפכה ללב הפועם של התעשייה, משבשת ומעצבת מחדש את שרשרת הערך.
בעולמות פיתוח המוצרים, ההכרה בכך ש-AI הוא מפתח לחדשנות וליתרון תחרותי – היא הכרחית. כדוגמה, בואו נסתכל על חמישה טרנדים מובילים בעולמות החדשנות המוצרית, הממחישים איך AI משנה את כללי המשחק בתעשיות מגוונות, משפר תהליכים, מוצרים ושירותים, ומציע הזדמנויות עצומות למנהלי השיווק, מנהלי המוצר והפיתוח.
אלגוריתמים חכמים מסוגלים לחזות איכויות של חומרים חדשים ולהאיץ את תהליך יצירת האב טיפוס באמצעות הדמייה וחיזוי ביצועים בתנאים אמיתיים. תחומים כמו מזון ועיצוב כבר מאמצים את הטכנולוגיה הזו: חברת Not Co מצ'ילה משתמשת בבינה מלאכותית לפיתוח מוצרים חדשניים בתחום המזון על ידי ניתוח מולקולות מזון ומציאת שילובים אידאליים של רכיבים צמחיים ליצירת מתכונים שמבוססים על רכיבים מהצומח בלבד, שלא רק מדמים את הטעם, המרקם, הצבע והארומה של מוצרים מהחי אלא גם את הערכים התזונתיים והתגובה לצורות בישול שונות. הפלטפורמה, Giuseppe, מקצרת את תהליך המחקר והפיתוח משנים לחודשים ומאפשרת להשיק מוצרים חדשים לשוק ביעילות, תוך הפחתת עלויות ובמהירות שיא.
החברה משתפת פעולה עם חברות מזון מובילות כמו Kraft Heinz ליצירת גרסאות צמחיות של מוצרי מזון מסורתיים ובנוסף מוכרת כרגע בעצמה שלושה קווי מוצרים, טבעוניים: NotMilk – חלב צמחי המחקה את הטעם והמרקם של חלב פרה; NotBurger – המבורגר צמחי עם טעם ומרקם דומים לבשר ו–NotChicken – תחליף עוף צמחי המדמה את הטעם והמרקם של עוף. מוצרים אלו זמינים ברשתות כמו Whole Foods ו-Sprouts ובתפריטים של רשתות כמו סטארבקס וברגר קינג.
Autodesk היא חברה המתמחה בעיצוב גנרטיבי (Generative Design) – טכנולוגיה מתקדמת המשלבת בינה מלאכותית בתהליכי עיצוב ותכנון. עיצוב גנרטיבי הוא תהליך שבו מעצבים או מהנדסים מזינים לתוכנת עיצוב יעדי תכנון יחד עם פרמטרים שונים כמו ביצועים בשטח, דרישות מרחביות, חומרים, שיטות ייצור, מגבלות ועלויות. הבינה המלכותית חוקרת את כל ההשלכות של פתרון עיצובי מסוים ומייצרת במהירות מגוון רחב של חלופות עיצוביות, שעומדות בכל הדרישות והמגבלות שהוגדרו. טכנולוגיה זו יכולה לשמש במגוון תחומים כולל עיצוב רכבים, ריהוט, ותחומים הנדסיים אחרים. למעשה, Autodesk מספקת כלים מתקדמים המאפשרים לאנשי מקצוע לנצל את כוחה של הבינה המלאכותית כדי לייעל ולשפר את תהליכי העיצוב והתכנון, תוך יצירת פתרונות חדשניים ויעילים יותר.
מפעלים חכמים מאובזרים ברובוטים וחיישנים המשתמשים בבינה מלאכותית לחיזוי צרכי תחזוקה ולהגברת היעילות בתהליך הייצור. דוגמה לכך היא שיתוף הפעולה בין Siemens Digital Industries Software לבין חברת Continental, שחקנית מרכזית בפיתוח טכנולוגיית רכב, בפיתוח "תיאום דיגיטלי" למפעל ייצור. Siemens פיתחה מערכת בינה מלאכותית שמנתחת נתונים בזמן אמת ומאפשרת התאמה של תהליכי הייצור לשינויים בשטח, הפקת תחזיות מדויקות לצרכי תחזוקה וביצוע אופטימיזציה מתמדת. התיאום הדיגיטלי מסייע בתכנון פריסת המפעל, ייעול קווי הייצור וביצוע תחזוקה חזויה בצורה מדויקת ויעילה יותר, תוך צמצום סיכונים ועלויות, והגברת הגמישות והיכולת להגיב לשינויים בזמן אמת. לדוגמה, אחת החברות המשתמשות במערכת דיווחה על חיסכון של 20% בעלויות התחזוקה והשבתה כמעט אפסית של קווי הייצור.
טרנד נוסף הוא היפר פרסונליזציה – ייצור מוצרים מותאמי לקוחות בקנה מידה גדול. מה שהיה בעבר נחלתם של מוצרי פרמיום בלבד – מתרחב כיום לקהל רחב. חברות כמו נייקי, המייצרת נעליים בהתאמה אישית, כיסוי מזרון חכם של Pepaminto ותוספי תזונה מותאמים אישית של חברת LOWEI מדגימים כיצד AI יכול לאפשר התאמה אישית רחבת היקף באופן יעיל וכלכלי.
LOEWI – ספינאוף מדעי של האוניברסיטה הטכנית במינכן – משתמשת בבינה מלאכותית לאבחון בדיקות דם ונתוני אורח חיים כדי ליצור תוספי תזונה מותאמים אישית, המכילים את הוויטמינים, המינרלים וחומרים חיוניים אחרים שהלקוחות זקוקים להם באופן אישי. היא לוקחת בחשבון מטרות אישיות, אלרגיות, תרופות ומחלות ומסייעת להפחית את הצורך בתרופות ובהתערבויות בריאותיות. השילוב הייחודי בין מדע וטכנולוגיה מאפשר גישה לתזונה מותאמת אישית לכל אדם השואף לבריאות מיטבית.
חברת נייקי (Nike) משתמשת בבינה מלאכותית כדי לשפר את חוויית הלקוח ולהתאים אישית את מוצריה ללקוחות. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא אפליקציית Nike Fit שמבוססת על טכנולוגיות מציאות רבודה (AR) ובינה מלאכותית לשיפור חוויית הלקוח בהתאמת מידת הנעליים לכף הרגל בדיוק מירבי. באמצעות סריקת כף הרגל במצלמת הטלפון החכם, האפליקציה אוספת נתונים ויוצרת מודל תלת-ממדי מדויק של מורפולוגיית הרגל. האלגוריתמים של הבינה המלאכותית מנתחים את הנתונים ומספקים המלצות למידות הנעליים המתאימות ביותר. האפליקציה גם מספקת המלצות מותאמות אישית על סמך ביצועי הנעליים והעדפות המשתמשים.
Nike Fit הופכת את תהליך בחירת המידה המדויקת לפשוט ויעיל יותר, ומובילה לשיפור משמעותי בשביעות רצון הלקוחות ובהפחתת עלויות הלוגיסטיקה הקשורות להחזרות. בנוסף, הנתונים שנאספים משמשים לשיפור תהליכי העיצוב והייצור, וזה מאפשר לנייק לספק מוצרים מותאמים אישית בצורה מדויקת ויעילה יותר.
גם את חוויית השינה ניתן לשפר באמצעות בינה מלאכותית. חברת Pepaminto פיתחה כיסוי מזרון חכם, המסונכרן עם Apple Watch ועוקב אחר קצב הלב ושינויים פיזיולוגיים של הגוף במהלך הלילה, ובהתאם לנתונים הוא מתאים את הטמפרטורה של המזרן באזורים שונים בגוף כמו הגב והרגליים. האלגוריתמים מנתחים את הנתונים ומבצעים התאמות חכמות כדי להבטיח נוחות מקסימלית ושיפור איכות השינה. בנוסף, המערכת מנטרת את איכות האוויר בחדר השינה ומספקת המלצות לשיפור סביבת השינה, על מנת להבטיח חווית שינה אופטימלית ואישית.
AI משמש גם לקידום קיימות, וזאת על ידי צמצום עלויות ופליטות CO2. מערכות AI מנטרות את השימוש באנרגיה בזמן אמת, מזהות אזורים של צריכת אנרגיה מופרזת ומציעות אמצעים לחיסכון באנרגיה. דוגמה לכך היא חברת Ndustrial, שמתמקדת בשיפור היעילות האנרגטית בתעשייה באמצעות פתרונות מבוססי בינה מלאכותית.
פלטפורמת Nsight של החברה משתמשת באלגוריתמים של למידת מכונה לניתוח נתוני אנרגיה וייצור בזמן אמת ומספקת המלצות לשיפור היעילות האנרגטית. המערכת מאפשרת לחברות להפחית את צריכת האנרגיה והעלויות הנלוות, תוך צמצום פליטות CO2. החברה עוזרת ללקוחותיה ליישם תחזוקה מונעת ולבצע התאמות בזמן אמת, וכך להוביל לחיסכון משמעותי בעלויות ולשיפור הקיימות.
במטרה לקדם קשרים אמפתיים בין מותגים לצרכנים ולספק יחס אישי לכל לקוח, נעשה שימוש באלגוריתמים מתקדמים לניתוח רגשות אנושיים. אלגוריתמים אלו מנתחים הבעות פנים, קול, צלילים ושפה, ומסוגלים להגיב בצורה אינטליגנטית ואמפתית. הנה כמה דוגמאות מעולמות הקמעונאות/שירות:
חברת VoiceSpin מספקת טכנולוגיית בינה מלאכותית המשמשת חברות לניתוח רגשות ומצבי רוח לשיפור הקשרים עם הלקוחות שלהן. המערכת מנתחת שיחות בזמן אמת, מזהה רגשות כמו תסכול או שביעות רצון ומסווגת אותן כשליליות, נייטרליות או חיוביות. באמצעות ניתוח זה, המערכת מסייעת לנציגים להתאים את התגובה שלהם, לשפר את חווית הלקוח ולהגביר את שביעות הרצון והנאמנות של הלקוחות. ניתן להשתמש בה כדי להעריך שיחות ואינטראקציות בין העסק ללקוחותיו, כולל שיחות טלפון, צ'אטים, הודעות, הערות ברשתות חברתיות וכו'.
חברת BitHuman פיתחה אווטרים מבוססי בינה מלאכותית לשיפור האינטראקציה עם לקוחות במגוון תחומים כמו קמעונאות, בריאות ואירוח. האווטרים של החברה מותאמים אישית לכל עסק ומסוגלים לבצע תפקידים כמו עוזר קניות אישי או נציג שירות לקוחות, תוך שילוב של ניתוח נתונים ובינה מלאכותית. האווטרים יכולים לדבר במספר שפות ולהתאים את עצמם לתרבויות שונות. הטכנולוגיה מאפשרת חוויית לקוח אישית ותגובה מהירה, וכתוצאה מכך שביעות רצון גבוהה יותר, הפחתת זמני המתנה ושיפור ביעילות התפעולית.
גם לחברת רנו יש אווטאר רשמי בשם Reno – דמות אינטליגנטית המסוגלת לתקשר עם הנהג ולהיות זמינה בכל עת. Reno משמש כקו-פיילוט דיגיטלי במכוניות החשמליות של החברה ומטרתו לספק חווית נהיגה אינטראקטיבית ואישית. האוואטר מסוגל לתקשר עם הנהגים באמצעות דיבור, הבעות פנים ומחוות, ולבצע משימות שונות כמו תכנון נסיעות, מציאת תחנות טעינה אופטימליות, והצעות לשיפור חווית הנהיגה כמו התאמת טמפרטורה או בחירת מצב נהיגה. האוואטר גם מספק תמיכה טכנית ומדריך את הנהגים לגבי פונקציות הרכב, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של זיהוי דיבור ואינטליגנציה מלאכותית.
לסיכום, הבינה המלאכותית (AI) משנה את כללי המשחק בתעשיות רבות ומציעה הזדמנויות עצומות למנהלי שיווק ומנהלי מוצר. באמצעות שילוב של טכנולוגיות AI מתקדמות, ניתן ליצור מוצרים מותאמים אישית, לייעל תהליכי ייצור ולזרז תהליכי מחקר ופיתוח מוצרים. באמצעות הדוגמאות ראינו ש AI אינה רק חידוש טכנולוגי, אלא כוח מניע מרכזי בצורך אחר הטמעת חדשנות ויתרון תחרותי בשוק הדינמי של היום.
הכותבת היא מנהלת מחלקת מידע ומחקר בחברת חדשנות מעשית – פיתוח מנועי צמיחה לחברות בתעשייה המסורתית, שירותים וחקלאות