ביקשת סקס? קיבלת איכות הסביבה

פברואר 24, 2015 מאת: שירלי קנטור

קונדום הוא אחד ממוצרי הצריכה הוותיקים והמצליחים ביותר בתולדות האנושות. מחקרים מעריכים כי בשנת 2015 צפויים להימכר ברחבי העולם 27 מיליארד קונדומים בסך 5.5 מיליארד דולר, והמספר גדל ככל שגוברת המודעות לתכנון המשפחה ולשמירה על הבריאות.

החדשנות בתחום הקונדומים פנתה עד כה בעיקר לחוויה הפיזית של המשתמשים: גודל ועובי הקונדום, טקסטורה, צבעים וטעמים, נוחות שליפה מהאריזה ונוחות שימוש. אפילו הקרן הפילנתרופית של ביל ומלינדה גייטס הציעה מענקים בשווי מאות אלפי דולרים למיזמים מדעיים שיפתחו קונדומים נוחים יותר לשימוש, זאת במטרה להתמודד עם אתגרי הבריאות וגידול האוכלוסין במדינות המתפתחות.

לאחרונה הופיעה בתעשיית הקונדומים חדשנות מסוג אחר – כזו שפונה לחוויה הערכית של המשתמשים.

אמצעי הגנה על… איכות הסביבה
קונדומים מאפשרים למשתמשים בהם לקחת אחריות על בריאותם ועל עתידם האישי, החברתי והכלכלי. בשנים האחרונות נוצרה נישה חדשה בשוק: קונדומים עם אחריות חברתית-סביבתית. הקונדומים האלה מרחיבים את גבולות האחריות והאכפתיות הרבה מעבר למשתמש/ת – אל המעגל של חוואי הגומי ופועלי הייצור, הקהילה המקומית והגלובלית, והטבע.

טרנד זה מצטרף למגמה הקיימת מזה מספר שנים בתעשיות אחרות כגון תעשיית המזון, הקוסמטיקה והאופנה. מותגים מובילים בתעשיות אלו החלו להתיישר לפי ציפיות הצרכנים להתנהגות אתית ואחראית יותר כלפי הצרכן, כלפי הקהילה והסביבה. בעוד שחברות גדולות ומותגים גדולים משנים את ההתנהלות שלהם בהדרגה, מיזמים עסקיים-חברתיים חדשים נבנים מלכתחילה על בסיס הערכים האלה. הערכים של דור ה- Y.

דור ה-Y מגדיר מחדש מה זה סקס טוב
בני דור ה- Y (מילניאלס) הם כיום בגילאי 15-35. זהו, פחות או יותר, הגיל של רוב המשתמשים בקונדומים (אחרי שמבינים את החשיבות של הקונדום – ולפני שמתמסדים). מחקרים על דור ה-Y, כגון זה של BCG, מלמדים שהדור הזה מצפה ממותגים להיות שקופים ואותנטיים לגבי דרך התנהלותם. הוא גם מצפה מהם להפגין אחריות חברתית וסביבתית, ומעדיף מותגים שמקדמים מטרות חברתיות שהוא מאמין בהן. הציפיות האלה רלוונטיות לכל סוגי המוצרים, השירותים והמותגים.

לכן, גם אם השוק הזה מתחיל בתור שוק נישתי, יש לו פוטנציאל צמיחה אדיר – בדיוק כפי ששוחרי המזון האורגני היו פעם שוק נישתי, והיום מוקדשות להם רשתות קמעונאיות ומותגים חדשים.

צילום מסך מאתר sustains:

יזמים עם תשוקה
לפני 4 שנים החל לפעול בארה"ב מותג הקונדומים L. בפברואר 2015 הצטרף אליו Sustain, ובאותו זמן, הועלה לאתר גיוס המונים startnext מיזם קונדומים גרמני בשם Einhorn (חד קרן בגרמנית). שלושת המותגים הם פרי יוזמה של אנשים עם תשוקה לשינוי המציאות החברתית, אשר הבינו שמסחר באינטרנט הוא דרך מצוינת להשפיע. את L. יזמה טליה פרנקל, צלמת עיתונות אמריקאית בת 29, שבמסגרת עבודתה באפריקה נחשפה להיקף המזעזע של נשים ונערות שנדבקו בHIV  או חלו באיידס, וזה מה שהניע אותה להקים תנועה לסקס בטוח – באמצעות מכירת קונדומים.

את Sustain הקים ג'פרי הולנדר – המייסד האגדי של מותג הטואלטיקה הירוק והמצליח Seventh Generation יחד עם אשתו ועם בתו בת ה- 27, מייקה, מנהלת השיווק של המותג.

את Einhorn הקימו סטרטאפיסיטים צעירים מגרמניה, שנמאס להם להתלונן על מותגים שהורסים את העולם, והחליטו ליצור מותג סקסי שישפיע לטובה. החזון שלהם: סקס יהיה לא רק כיף, אלא גם מעשה טוב.

מה האג'נדה של המותגים?
שלושת המותגים הנ"ל מתחייבים לארבעה היבטים מרכזיים:
1. איכות המוצר: איכות גבוהה – מוצר בטוח ומהנה, ללא כימיקלים הפוגעים בבריאות, ללא חומרים מן החי (מסתבר שבתהליך הייצור של רוב הקונדומים משתמשים בקזאין, המופק מחלבון פרה), וללא חומרים שנוסו על בעלי חיים. אריזות הקונדומים הן מחומר ממוחזר ומתמחזר.

2. תנאי ייצור: הקונדומים שלהם מיוצרים (או ייוצרו) משרף גומי (לטקס) שמיוצר תוך שמירה על יערות הגומי ועל איכות הסביבה, תוך הקפדה על תנאי העסקה הוגנים ובטוחים לפועלי הייצור. הלטקס נרכש בתנאי סחר הוגן (תשלום גבוה יותר מהמקובל בשוק, והבטחת זכויות המגדלים).

3. תרומה לקהילה: אחוז מסוים מהרווחים נתרם לפרויקטים חברתיים הקשורים לתחום. למשל, 10% מהרווחים (לפני מס) של מותג Sustain ייתרמו לפרויקטים המסייעים לנשים בארה"ב להתמודד עם חוסר נגישות לידע ולשירותים בתחום הפריון. היזמים של Einhorn מבטיחים להשקיע 50% מהרווחים בפרויקטים לחינוך מיני לנוער, ובתשלום שכר גבוה יותר לעובדי הייצור של הקונדומים. מותג L. תורם קונדום – תמורת כל קונדום שנרכש ע"י הצרכנים – לטובץ פרויקטים המסייעים לנערות ונשים באפריקה להימנע מהידבקות באיידס. המודל של L. דומה למודל תרומת הנעליים של Toms.

4. שקיפות: שקיפות מלאה באתרי האינטרנט של המותגים, באשר לדרך בה הם מנהלים את ההשפעות החברתיות והסביבתיות שלהם. היזמים מספרים על עצמם ועל האני מאמין שלהם, וברור שאלה אמירות אותנטיות – ולא תוצרים "מרגשים" של משרדי פרסום.

זה המקום לתת קרדיט לחלוץ. מותג הקונדומים האוסטרלי GLYDE, מיישם את הערכים האלה כבר משנת 1990! הקונדומים שלו צמחוניים, הוא מקפיד על סחר הוגן, ותורם 15% מהמכירות למועצה האוסטרלית למאבק באיידס. למרבית הפלא, אפשר למצוא אותו גם בישראל.

תובנות שימושיות – לא רק לשוק הקונדומים
הכירו את הצרכן החדש:
בין אם אתם יזמים שחושבים על העסק הבא, ובין אם אתם מנהלי שיווק של חברות שפועלות בדרך מסוימת כבר עשרות שנים – קחו בחשבון את הערכים שחשובים לדור ה-Y, אם אתם רוצים ליצור יתרון תחרותי בשוק.

התנהלו באחריות ובשקיפות: חפשו את הערכים החיוביים שנמצאים בליבת המוצר והמותג, ודאו שהם מיושמים לרוחב ולאורך של פעילותכם העסקית – גם מאחורי הקלעים, תקנו את הדורש תיקון, והנגישו את המידע הזה לצרכנים.

אמצו אג'נדה, עשו טוב: זהו את הדרכים בהן המוצר או המותג שלכם יכול ליצור ערך חיובי למשתמשים, לקהילה ולסביבה, התחייבו לעשות זאת, והתמידו בהתחייבות לאורך שנים. תנו לצרכנים סיבה לבחור בכם בכל פעם מחדש.

הכותבת היא יועצת שיווק חברתי –Social Inside
שינוי גודל גופנים
ניגודיות