אסף דותן
בעשור האחרון, אסטרטגיות SEO התבססו על עיקרון ברור: ליצור אתר טכנולוגית חזק עם תוכן איכותי, להתאים אותו למה שהמשתמשים מחפשים — ולזכות במקום גבוה בתוצאות החיפוש האורגניות. אלא שכיום, עם כניסת טכנולוגיות כמו Search Generative Experience (SGE) של גוגל, וצ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT ,Copilot של מיקרוסופט ו-Perplexity, אנו חווים שינוי מהותי — לא עוד עדכון אלגוריתם קטן, אלא שינוי עמוק בחוקי המשחק.
Search Generative Experience (SGE) היא תוצאה במנוע החיפוש של גוגל, המבוססת על בינה מלאכותית, שמספקת תשובות וסיכומים בראש דפי תוצאות החיפוש (SERP). במקום להציג רשימה של קישורים לעמודים בודדים, SGE שואבת מידע ממקורות מרובים ומשתמשת בבינה מלאכותית כדי ליצור תגובה אחת, מגובשת, לשאילתת המשתמש. תוצאות אלה מוצגות לעתים קרובות בפורמט שיחתי או מסוכם, ומעניקות למשתמשים תובנות מהירות מבלי להידרש להקליק לאתרים חיצוניים. גם אם התוכן שלנו מופיע בתשובה המסוכמת שה-AI מציג, המשתמש עשוי לקבל את המידע שהוא חיפש בלי להיכנס לאתר ולהיחשף לתוכן ולקידומים שרצינו שיחשף אליהם.גרוע מכך — לעיתים הידע שמגיע מאתר מצוין שבנינו מוצג, אך ללא אזכור כלל של המותג שלנו. נכון לאפריל 2025, השירות עדיין לא הושק בישראל אך פעיל במדינות כמו ארה"ב, הודו ויפן.
אבל חשוב להבין: זה לא קורה רק בגוגל.
יותר ויותר משתמשים שואלים שאלות ישירות בצ'אטבוטים כמו ChatGPT, משתמשים ב-Copilot כדי לחפש מידע, או פונים ל-Perplexity שמציע חוויית חיפוש מבוססת בינה מלאכותית עם הפניות למקורות.
גם כאן, התשובות נשלפות מתוך מאגרי תוכן ומוצגות בפורמט שיחתי, לעיתים מבלי לקשר למקור או להזכיר את המותג שממנו נלקחו. בעולם שבו המידע נמסר כבר בתוך החיפוש עצמו או נצרך ישירות דרך כלי AI — פעמים רבות בלי שהמשתמש ייכנס לאתר — חברות צריכות להתאים את האסטרטגיות שלהן כדי לא לאבד חשיפה, מיצוב מותגי וקשר ישיר עם הלקוחות.
לצפייה בהדגמה קצרה של חוויית SGE >>
אז מה עושים?
קודם כל – להבין: איך משתנה המטרה
תחום | מה עשינו בעידן SEO הקלאסי | מה צריך לעשות בעידן AI? |
מטרה | לגרום למשתמשים להקליק על קישור לאתר | לגרום ל-AI להשתמש במידע שלנו בתשובה עצמה + לבנות נוכחות מותג חזקה |
אופטימיזציה לתוכן | כתיבת תוכן ממוקד מילות מפתח, בנפח גדול | כתיבת תוכן מדויק, קצר, סמכותי, שמסביר מושגים ושאלות ישירות |
מבנה האתר | התאמה ל-SEO טכני (כותרות, קישורים פנימיים, מהירות אתר) | חיזוק SEO טכני + הוספת Structured Data (Schema) מסודר |
בחירת נושאים | זיהוי מילות מפתח עם נפח חיפוש גבוה | זיהוי שאילתות שדורשות תשובה ישירה או עומק (ולא רק תשובות שטחיות) |
הפצת התוכן | קידום בגוגל אורגני | קידום במגוון פלטפורמות + בניית קהל עצמאי (ניוזלטרים, רשתות) |
סמכות | בניית קישורים נכנסים (Backlinks) | בניית אמינות מותגית רחבה (אזכורים במדיות אמינות, פעילות ציבורית) |
קשר עם המשתמשים | הסתמכות על קליקים אורגניים מהחיפוש | פיתוח קשר ישיר עם המשתמש (קהילות, ניוזלטרים, אפליקציות) |
מדידה | מעקב אחרי דירוגים ותנועה אורגנית לאתר | מעקב אחרי אזכורים של המותג בתשובות AI ומדידת מעורבות ישירה |
אסטרטגיית תוכן | השקעה בבלוגים, מדריכים, דפי שירות מפורטים | יצירת תשובות קצרות (snippets), דפי שאלות ותשובות, תכנים סמכותיים |
מיתוג בתוך התוכן – אל תסתפקו בלהסביר מושגים. שלבו בעדינות את שם המותג או החברה בתוך הניסוח, גם בתשובות מקצועיות.
לדוגמה: "במדריך של [שם המותג] בנושא…"
"הניסיון של צוות [שם המותג] מראה כי…"
כך, גם אם ה-AI יחלץ קטע מהתוכן, יש סיכוי שהאזכור למותג יישאר בתוך התשובה.
הצעת ערך תוך כדי מתן ידע – שלבו הסברים מקצועיים שגם מראים בידול. הזכירו שיטות ייחודיות, גישות מיוחדות או ניסיון ייחודי שיש רק לכם.
דוגמה: "השיטה שפיתחנו ב-[שם המותג] מאפשרת תוצאות מהירות יותר תוך שמירה על איכות."
כך גם הידע שלכם נשמע סמכותי יותר — וגם השם שלכם מתקבע.
תכנים שמחברים בין ידע למוצר – במקום לייצר רק מאמרים כלליים, צרו מדריכים ודפי תוכן שמשלבים דוגמאות קונקרטיות מהפתרונות או המוצרים שלכם. מדריך טוב בעידן החדש לא רק יענה על השאלה, אלא יזכיר גם באיזה הקשר אפשר להיעזר בכם.
לתת הקשר וסמכות – חשוב להבליט מי כותב את התוכן — שם, תפקיד, ניסיון. ככל שיותר ברור שהמקור מוסמך, כך גובר הסיכוי שהבוטים "יאמצו" את התוכן.
הופעה באתרים גדולים ומהימנים – חיזוק סמכות ואמינות. כאשר אתרים מובילים מפנים אליכם או מצטטים את המידע שלכם, הם מהווים "הוכחת צד שלישי" לאיכות התוכן באתר ומגבירים את הסיכוי שהתוכן שלכם ישולב בתשובות.
העולם הזה נמצא בדיוק בהתהוות. כלים שמנסים לנטר תוצאות ב-Google SGE ובפלטפורמות כמו ChatGPT או Perplexity כבר נמצאים בפיתוח ובגרסאות בטא — אך עדיין לא נותנים מענה שלם. כדאי להיות עם האצבע על הדופק ולעקוב אחרי כלים חדשים שייכנסו. בינתיים, מומלץ לבנות סט שאילתות עיקריות ולבדוק בגוגל, וגם ישירות בצ'אטבוטים, איך ואיפה מזכירים אתכם.
מי שיאמץ את השינוי מוקדם — יוביל את השוק במקום לרדוף אחריו.
הכותב הוא אסף דותן, יזם דיגיטל, ובעלים של חברת הייעוץ BO – Business Online, המלווה ארגונים להצלחה עסקית מבוססת נכסים דיגיטליים מניבים