רובוט, איפה כדאי לי להשקיע?

רובוט, איפה כדאי לי להשקיע?

מאת: קרן ברנע ברגר

פעם קראו לזה “ניו מדיה” והיום זה פשוט מדיה. כך גם המונח “שיווק דיגיטלי” הפך מיושן, כשדיגיטל הוא השפה החדשה שכולם מדברים בה. צעירים ומבוגרים בכל גיל חיים ונושמים דיגיטל, והחברות והמותגים מתאימים את עצמם לדפוסי הצריכה המשתנים במהירות.

אבל האם כולם במשחק הזה? לא לגמרי. בעוד השיווק בישראל 2018 הפך דיגיטלי במהותו באינספור תחומים – מבריאות ועד סלולר, מקמעונאות ועד אופנה – יש עדיין תעשיות שלמות שנותרו מאחור. אחת מהן היא תחום ההשקעות, עולם שקפא על שמריו ולא השתנה יותר מ-50 שנה. שוק ההון נתפש עד לא מכבר כמועדון אקסקלוסיבי לעשירים בלבד. בבנקים – ייעוץ השקעות ניתן רק ללקוחות עם 150 אלף שקל ומעלה, ובתי השקעות קיבלו לקוחות עם 250 אלף שקל ומעלה. רוב הציבור מגיע לסכומים כאלו רק לאחר שנים ארוכות של חיסכון, כך שבני דור המילניאל – שמתחילים את חייהם עם סכום כסף פנוי נמוך בהרבה – נותרים מחוץ למשחק.

את ניצני השינוי זרע הרגולטור, אשר מתוך אסטרטגיה של הגדלת התחרות אישר לבתי ההשקעות לאפשר הצטרפות דיגיטלית במוצרים כדוגמת קרן פנסיה וקופת גמל להשקעה. הוראה זו הייתה יריית הפתיחה לשילוב הדיגיטל גם בעולם הפיננסים השמרני.

להשקיע במגרש של הגדולים

בשנים האחרונות החל תחום ההשקעות להשתנות. בעולם של ריביות נמוכות שדוחפות עוד ועוד קבוצות אוכלוסיה לחפש אפיקי השקעה חדשים, החלה בעולם מגמה אותה מכנים “דמוקרטיזציה של עולם ההשקעות”. מגמה זו מאפשרת להכניס לשוק ההון עוד ועוד קבוצות באוכלוסיה שהדירו את רגליהן ממנו עד היום, וזאת באמצעות הסרת חסמים והנגשה לאוכלוסיה מגוונת.

ההנגשה מתבצעת בשתי דרכים: באמצעות הורדת רף הכניסה – מה שמאפשר לצעירים ולקבוצות אוכלוסיה נוספות שלא מחזיקות בסכומי חיסכון גבוהים להשקיע את כספם ב”מגרש של הגדולים”; ויצירת חוויה דיגיטלית אינטואיטיבית המקלה על התהליך.

Robo-Advising הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בארה”ב – ומשמעותו ניהול השקעות בהתאמה אישית דיגיטלית ללא צורך בפגישה פיזית. אחת החברות המובילות בתחום היא Betterment, דוגמה קלאסית לחברה שפרצה לשוק באמצעות קריאת תיגר על דרכי ניהול ההשקעות הקונבנציונליות ומתן אפשרות לכל לקוח לנהל את השקעותיו באופן אוטומטי לחלוטין – בהתבסס על מודלים חכמים, אך פשוטים מאוד.

הפלטפורמה של Betterment בונה עבור המשתמש תיק השקעות מותאם אישית שמבוסס על שלושה פרמטרים: פרופיל הסיכון שלו, יעד ההשקעה וטווח ההשקעה. לאחר מענה על שאלון, המערכת מציעה ללקוח תיק השקעות אותו ניתן לרכוש בלחיצת כפתור. בנוסף, המערכת מציעה מגוון פיצ’רים לניהול השוטף של התיק כמו המלצות מותאמות אישית, בחינת הביצועים מול בנצ’מרק, קיזוז הפסדי מס, העברה אוטומטית כשיש יתרות זכות בחשבון העו”ש ועוד.

תרומתה העיקרית של Betterment היא פתחית עולם ניהול ההשקעות לכל אדם ובכל סכום. כיום היא מנהלת כ-10 מיליארד דולר, עבור 250 אלף לקוחות. לא פלא שענקית הפיננסים Citi רכשה חלק מ-Betterment, וענקיות פיננסים אחרות מחפשות דרכים להיכנס בעצמן לתחום צומח זה.

דוגמאות נוספות למהפכה בארה”ב הן בנק ההשקעות צ’ארלס שוואב (Charles Schwab), שמציע ניהול השקעות באמצעות מענה על שאלון אונליין המתאים את רמת הסיכון לכל חוסך – עם סכום מינימלי של 5,000 דולר בלבד; ובית ההשקעות Wealthfront, שבונה ללקוחותיו תיק השקעות אישי בהתבסס על שאלון צרכים דיגיטלי עם סכום מינימלי שירד לאחרונה ועומד כיום על 500 דולר בלבד. הנה כך יכול כל אזרח אמריקאי בעל חיסכון מינימלי ליהנות מניהול תיק השקעות מקצועי על-ידי מומחים.

ברוך הבא, דור ה-D

ברקע התהליכים הללו ובהשראתם, השיק השנה בית ההשקעות הישראלי פסגות את “פסגות PRO”, ניהול תיקים דיגיטלי עם רף כניסה של 50 אלף שקל בלבד – נמוך דרמטית מהסכום שהיה נהוג עד היום. תהליך ההצטרפות הינו דיגיטלי, פשוט להבנה ובשפה קלה להבנה. מהלך חלוצי זה, העניק למעשה כרטיס כניסה לשוק ההון לקבוצות רחבות בחברה הישראלית שלא הייתה להם עד כה נגישות לניהול השקעות מקצועי.

מאז הושק קמפיין ההצטרפות, גילו בפסגות עד כמה גדול הצורך במוצר כזה בכל שכבות האוכלוסייה, לא רק בקרב צעירים, כמו שאפשר היה להניח. פילוח שביצעה החברה חשף שכ-30% מהמצטרפים לפסגות PRO הם בני 50+. המצטרפים מגיעים מכל קצוות הארץ (25% מהפריפריה, 11% מירושלים והסביבה) ורבים מהם בעלי משפחות. לרוב לקוחות המוצר החדש הותאם תיק בעל רמת סיכון של 30%-40%, משמע – הם אינם חוששים לקחת סיכון ורוצים לקבל תשואה על כספם.

חברת הייעוץ הגלובלית אקסנצ’ור (Accenture) פרסמה לאחרונה מאמר מעניין המאתגר את התפישה לפיה רק הצעירים הם דיגיטלים. בניגוד לתפישה המחלקת את אוכלוסיית העולם לפי דורות (X, Y, Zׂ) המאמר כינה את אוכלוסיית העולם כולו Generation D (דור הדיגיטל), כשהכוונה היא שכולנו למעשה דיגיטלים, ברמה כזו או אחרת, ללא קשר לגילנו.

מסקנה זו צריכה לשמש נר לרגלי כל השחקנים בעולם ההשקעות הישראלי, שנדרש להתאים את עצמו לקהל היעד המצפה לפתרונות דיגיטליים, בשילוב חווית שירות אנושית משלימה כדי לפתור בעיות או צרכים מיוחדים. מי שיקדים את מהלכיו יזכה באמון הציבור ובכספו.

הכותבת היא סמנכ”ל שיווק בפסגות בית השקעות

שינוי גודל גופנים
ניגודיות