המהלך של עמותת עלם קיבל ציון לשבח
איגוד השיווק הישראלי הכריז הבוקר (חמישי) על הזוכים בפרס ה-Booster למהלכי דיגיטל לרבעון האחרון של 2023. הזוכים הם: מינט פובליסיס – קאונטר החטופים; קבוצת קשת – מהלך ההסברה ובנק הפועלים – פועלים ועושים טוב. המהלך של עמותת עלם, בני הנוער במרחב הדיגיטלי זכה בציון לשבח.
פרס הבוסטר מוענק עבור מהלכים מבוססי דיגיטל, טכנולוגיה, דאטה או תוכן, המיועדים מראש לדיגיטל, מציגים יכולות ייחודיות בתחום ומשפיעים על מדדים ברורים כמו עלייה בטראפיק, הורדות, זמן שהיה, מספר צפיות, גיוס לידים וכו’. מדי רבעון מתכנס צוות שופטים, הכולל בכירים בתחום השיווק בדיגיטל, ובוחר את המהלך הדיגיטלי המצטיין.
השעון המתקתק הינו מהלך חברתי דיגיטלי ראשון מסוגו בעולם והוא מהווה תזכורת קבועה וחיה, עוצמתית ומתמדת במרחב הציבורי והדיגיטלי לזמן שעובר ובו יש שבויים המוחזקים בשבי החמאס, זמן בו יש משפחות שאיבדו את נשימתן ועבורן הזמן עצר מלכת ובד בבד ממשיך לנוע. מדובר במוצר דיגיטלי ייחודי וחדשני : שעון עצר המודד את הזמן שחלף מאז ה 7.10.23 בשעה 06:29 על פי שניות, דקות, שעות וימים. חברת מינט היא חברה טכנולוגית שלקחה את התובנה הצרכנית ותרגמה אותה תוך 4 ימים לכלי טכנולוגי, פשוט, נגיש וקל להטמעה.
מנימוקי הוועדה:
הגאונות של המהלך של מינט התבטאה בהצלחה האדירה לה זכה. תוך 4 ימים השעון הוטמע במאות אתרים מובילים בארץ ובעולם – לרבות באתרי חדשות מובילים, באתרי קמעונאות, באתרי חברות התקשורת, חברות רכב, בנקים, חברות היי טק, רשויות, אוניברסיטאות, חברות ביטוח, רשתות שיווק ועוד. אל השעון המתקתק נחשפו יותר מ-30 מיליון בני אדם בארץ בעולם. השעון הופיע בטיימס סקוור ניו יורק במהלך שישה ימים, עם חשיפה של 330,000 איש ביום. המהלך הוזכר בכ-4,000 אייטמים חדשותיים והופיע ביותר מ-3,800 כתבות חדשתיות וזכה לסיקור תקשורתי טלוויזיוני נרחב.
מעולם לא נעשה מהלך חברתי דיגיטלי בהיקף מהסוג הזה, בעלויות שיווקיות נמוכות כל כך, שסחף מדינה שלמה במשך זמן רב כל כך. השילוב של תובנה רגשית עמוקה עם כלי טכנולוגי נגיש הוא חדשני ופורץ דרך .
ביממה שאחרי ה-7 באוקטובר, ברשתות החברתיות התגלה ואקום עצום. תוך ימים ספורים קם מיזם ההסברה של mako מבית קשת: מערך פנים ארגוני שמייצר סרטוני הסברה תוך שימוש נרחב בנכסים הדיגיטליים של mako בפרט ושל הקבוצה בכלל, בדגש על עמוד האינסטגרם של mako. בקשת יצרו תשתית הפצה והגדלת חשיפה נרחבת לסרטונים, הכוללת שיתופי פעולה עם ארגון Stand With Us ועם פלטפורמת המשפיענים Humanz , וכן הפצה דרך יותר מ-100 משפיענים ישראלים ופרו ישראלים עם קהל בינלאומי – גל גדות, בר רפאלי, מנדנה דיאני, יעל גרובגלס, מונטנה טאקר, סקוטר בראון ועוד.
במקביל הקימה קשת תשתית תרגום והפצה לכתבות של חדשות 12 ושל “עובדה”, שעולות לפלטפורמת הסטרימינג Stand4Israel לצפייה ולהורדה. בנוסף, הן מופצות על ידי קשת לעשרות כלי תקשורת בינלאומיים וסוכנויות ידיעות, משפיענים ישראלים וזרים, עמודי סושיאל שפונים לקהל בינלאומי, גופי הסברה, קהילות יהודיות ועוד.
המהלך כלל רתימת משאבים וניסיון מקצועי פנים ארגוני של עובדים בקבוצת קשת, בהם מערך התקשורת והדוברות ומחלקת השיווק בדיגיטל, לטובת מטרה חדשה, במאמצים ובהיקפי פעילות שלא נעשו בעבר בארגון.
מנימוקי הוועדה:
מאות סרטוני הרילס באנגלית באינסטגרם של mako הגיעו ליותר מ-300 מיליון צפיות, 30-50% מתוכן בחו"ל. אחד מהרילס הנצפה ביותר – יום הולדת לנועה ארגמני – זכה ל-5.9 מיליון צפיות. יותר מ-100 כתבות של חדשות 12 ו"עובדה" שתורגמו והופצו, הגיעו ליותר מ-100 מיליון צפיות. הכתבות הגיעו למאות מיליוני צפיות נוספות דרך פולואפים בכלי תקשורת זרים.
המומחיות של קבוצת קשת ביצירת תוכן לטלוויזיה ולדיגיטל "הוסבה" לאפיק פעילות נוסף, לא רווחי, לא לצרכי מוניטיזציה – אלא כהתגייסות לצורך לאומי. קשת רתמה את המשאבים והניסיון המקצועי של עובדיה, בהם מערך התקשורת והדוברות ומחלקת השיווק בדיגיטל, לטובת מטרה חדשה, במאמצים ובהיקפי פעילות שלא נעשו בעבר, והשתמשה בפלטפורמת דיגיטל קיימת של הארגון – עמוד האינסטגרם של mako – כאמצעי להפצת תוכן הסברה ייעודי. מדובר במינוף אדיר, ובכניסה לזירה פרוצה שהיתה צריכה "בעל בית". גם היום, שישה חודשים אחרי קשת ממשיכה בהסברה, עושה זאת בצורה אותנטית ומרגשת.
במסגרת המהלך, בנק הפועלים פתח אפשרות "לקנות" באפליקציית מועדון הלקוחות שלו, Wonder, באמצעות נקודות תרומות של מוצרים לקהילה. התרומות – של ארגזי ירקות, ארגזי מזון יבש ומוצרי היגיינה, ארוחות לחיילים בודדים ועוד. במהלך נוסף “פק”ל מילואים ללקוחות הפועלים” – העניק הבנק במשך שבוע הטבות לחיילי המילואים ובני משפחותיהם.
מנימוקי הוועדה:
שני המהלכים של Wonder הציגו דרך חדשה לרתימת תוכנית נאמנות עבור הציבור הישראלי ובהתאם לרוח התקופה. ההטבות שניתנו היו מבוססות תוכן מותאם ורלוונטי להלך הרוח הציבורי. זה היה טיים טו מרקט מהיר באמצעות שימוש בפלטפורמה דיגיטלית קיימת. המהלכים התבססו על הדאטה הפנימי של וונדר, המאפשר פילוח סגמנטלי. נתרמו כ-21,000 חבילות שי בשווי של כ-2 מיליון שקל הוענקו כ-14,000 הטבות למילואמניקים, נרשמה עלייה של 60% בהצטרפות למועדון wonder וצמיחה בפרמטרים תדמיתיים של הבנק.
ב-7.10 החלה עמותת עלם להעלות לרשתות החברתיות תוכן שהזמין את בני הנוער להיכנס לצ'ט האישי ולשוחח עם המתנדבים בעמותה. זו היתה תחילתו של מהלך של יצירת תוכן מותאם למצב המלחמה והשפעותיה על בני הנוער. בני הנוער התמודדו ומתמודדים עם חרדה, דיכאון, תכנים ויזואליים, חוסר אונים ואובדן השליטה בעקבות אירועי 7 באוקטובר.
בעלם יצרו תוכן בפלטפורמות הסושיאל – הן בעברית והן בערבית – שנגע בנקודות הכי רגישות של בני הנוער, כמו התמודדות עם צפייה בסרטונים ושמועות "שרצו" ברשת, עם חרדה, לחץ, דאגה לקרובים וליקרים להם. תכנים לנוער בחברה הערבית נגעו בהתמודדות עם המצב הבטחוני, הלחץ והחרדה.
הסרטונים שעלו זכו לכ-6.5 מיליון צפיות, בנוסף נרשמו 86,397 הקלקות על המודעה ועלייה של 100% במספר השיחות בכל ערב בצ'ט של העמותה.
מנימוקי הוועדה:
אנחנו מעניקים לעלם צל"ש על קבלת אחריות לאוכלוסייה שנפגעה ושאין לה מענה במקומות הרישמיים. הרשתות החברתיות הן מרחב עצמאי, בו הנוער נמצא מרבית שעות היממה, ואנשי העמותה פגשו בו את הצעירים, יצרו איתם קשר, והציפו תכנים רלוונטיים. הסרטונים שיצרו אפשרו להם לאתר בני נוער שסביר שלא היו מגיעים אליהם בדרכים אחרות ולא היה מתאפשר להנגיש להם מידע ולהציע תמיכה.
מתנדבי עלם ביצעו יותר מ-1300 שיחות מ-7 באוקטובר ועד סוף ינואר 2023. הסרטונים, שאינם עוסקים בתוכן פרסומי, תרבות פנאי או הנאה הגיעו למיליוני צפיות.