בפתח כנס החדשנות השנתי של איגוד השיווק הישראלי דיברה מנכ"ל איגוד השיווק, תלמה בירו, על השחיקה של המושג "חדשנות" שאנשים, חברות ואפילו מדינות אוהבים להתהדר בו אבל הוא בסכנת הפיכה לקלישאה. "לא כל מוצר חדש או מהלך חדש הוא חדשנות", אמרה בירו. "חדשנות היא תפיסת עולם בלתי פוסקת שלא נעצרת עם השקת המוצר. החדשנים האמיתיים מוכנים ללמוד מכל אחד. חושבים אחרת, ומבצעים מעקפים יצירתיים".
הדובר הראשון, מנכ"ל פרנטר, איציק בנבנישתי, דיבר על מציאות מדומה ועל האופן בו היא עומדת לשנות את חיינו. "אנחנו עכשיו ממש בתחילת תהליך שישנה את העולם כפי שאנחנו מכירים ממש כמו שהאינטרנט שינה את העולם שהכרנו לפני עשור או שניים". בנבנישתי הציג דוגמאות לשימוש בוירטואל ריאליטי. "המציאות המדומה תשנה את הדרך בה אנו חיים, לומדים, עושים עסקים, מנהלים מערכות יחסים", אמר.
תיירות: אפשר יהיה "לבקר" במוזיאונים ברחבי העולם בלי לעלות על מטוס. ואפילו להיות חלק מיצירת האמנות ממש (להיכנס לציור) – מה שאי אפשר בעת ביקור במוזיאון והתבוננות ביצירה דו מימדית.
עולם הרפואה: חווה את האפשרויות שמציעה הוירטואל ריאליטי כבר היום. החל מכלי עזר לסטודנטים וכלה בבדיקות VR.
טיפול נפשי: "החזרת חיילים הלומי קרב באופן מבוקרת לשדה הקרב. החוויה כוללת מראות, קולות ואפילו ריחות.
חינוך: שימוש בלימודי גיאוגרפיה, היסטוריה וכו' ואפשרות לשיתוף של ילדים שלא נמצאים בכיתה.
שיווק וקמעונאות: רכישות אונליין עם אפשרות למדידה שהופכת את חוויית הקנייה לכמעט אמיתית. תכנון חנויות, תוך אפשרות להציג אותן בפני לקוחות בזמן התיכנון וביצוע שינויים על פי ההתנהגות שלהם בתוכה.
דוגמא: שימוש ב-VR ברכבת הרים בפארק של Six Flags
רפי אלבו, בעלים ושותף Arilyn – Finland, Loox-VR, Segmarkenting – דיבר על אפקט ה"וואו" בשיווק אונליין. החיבור של אונליין ולייף – אונלייף משנה את הסטורי טלינג של מותגים. אלבו הדגיש כי חדשנות אמיתית אינה גימיק, אלא פתרון של בעיה, ונתן דוגמאות מרתקות של שימוש בחדשנות על ידי קמעונאים.
עד כה התבטא השיווק בפריים אחד בקולנוע, בטלוויזיה או בסלולר. היום מותגים יכולים להציע חוויות משודרגות ללקוחות ה"טובים" שלהם. אלבו הביא דוגמא לחוויה כזו בשימוש שעשתה חברת ההלבשה לילדים קדס בדיו דיגיטלי ייחודי שפותח באינדיגו שמאפשר להדפיס במהירות עצומה דאטה משתנה והוא בלתי נראה לעיין אנושית. אפשר לראות אותו רק כשמאירים עליו באור באורך גל מסויים. קדס שלחה דיוור ללקוחות שיש עליו לב ריק – והובטח להם שיש עליו הטבה שתיחשף רק בחנות – כשיאירו עליו בפנס מיוחד. העלייה בטראפיק כתוצאה היתה של 65%! ויותר מ-50% גידול במכירות.
אלבו הדגים שימוש באוגמנטד ריאליטי באמצעות האפליקציה Arilyn המאפשרת "להפוך" בקבוק למסך, ציור ילדים למכונית תלת מימד שמתחרה במירוץ, או אריזה של מסטיק לדמויות מאויירות שרוקדות.
זהר אוריין, בלוגרית ויועצת חדשנות דיברה על המפגש בין חדשנות והאדם והציעה לשנות במעט את האימרה "לשים את הלקוח במרכז" ב-"לשים את האדם במרכז". "חברות צריכות להסתכל על צרכים אמיתיים של אנשים מה הם רוצים ועם מה הם ישתפו פעולה. חדשנת לא מעניינת אם היא לא משרתת צורך", אמרה אוריין, והציגה 4 מפתחות ליצירת יחסים – 4 דברים שאנשים רוצים וצריכים:
נוחות (קונביניאנס)
קונטרול – שליטה ושליטה מרחוק
ביטחון (קונפידנס) – מאוד משמעותי בעולם של חדשנות.
זמן (טיים) – כל דבר שיחסוך לנו זמן, ינהל לנו זמן ואפילו ייצר לנו זמן – זה משהו שנשתף איתו פעולה.
מאוחר יותר דיברה על 2 סוגי חדשנות: חדשנות מרחיבה וחדשנות יוצרת (משבשת) והציגה דוגמאות שונות לחדשנויות של דאטה ושל יוטיליטי. חדשנות מורחבת לדוגמא – אפליקציית גוגל now שנותנת הרבה מידע בזמן אמת. חדשנות יוצרת לדוגמא – מראה חכמה שאוגרת מידע שיכול לשמש כמידע רפואי ועוזרת הן לנהל את איכות החיים הבריאותית שלנו והן לייצור מידע גם עבור גופי מחקר.
אוריין סיימה עם המשפט של ג'ף בזוס, מייסד אמאזון "תמיד שואלים אותי מה ישתנה ב-10 השנים הקרובות ואף פעם לא מה *לא* ישתנה וזה חשוב לא פחות" – אז מה לא ישתנה? אליבר דאוריין?
Value for money
Convenience
Vast choice
למצגת המלאה
בנג'י זינגר, מנכ"ל wework ישראל, דיבר על האופן בו החברה שינתה את תפיסת השכירות של המשרדים. במקום לשלם שכירות לפי מטר ועל זה להוסיף עיצוב ייחודי, ארנונה וכו' התשלום הוא לפי שולחן, והוא כולל את כל מה שצריף כדי לעבוד. הבדל חשוב נוסף בין wework לבניין משרדים רגיל הוא שהיא מאפשרת לאנשים להיפגש, והמפגשים הללו, טוען זינגר, יוצרים הצלחות.
זינגר דיווח על 50,000 שולחנות מושכרים ברחבי העולם וצפה שבסוף השנה יושכרו יותר מ-120,000. Wework משכירה משרדים גם לחברות גדולות דוגמת אייר בנב, רד בול, אמריקן אקספרס, ומיקרוסופט – המשתמשות במשרדי החברה בעיקר כדי לגייס עובדים ולהיות בסביבה יצירתית.
אדיר רון, מנהל תחום חדשנות אסטרטגית, מיקרוסופט ישראל, דיבר על ירידת כוחן של האפליקציות והעלייה במסנג'ינג. רון טען שהדור הצעיר שבע מדיגיטל, וחוזר לחוויות אנלוגיות – והודעות הן חוויה כזו. רון הרחיב על השימוש החדש בבוטים באפליקציות המסנג'ינג ובשימוש שחברות מתחילות לעשות בהם – לדוגמה לשם הזמנת פיצה דומינוס במסנג'ר.
רבע מהאפליקציות שאנשים מורידים נזנחות לאחר שימוש אחד, אמר רון שטען שמדד ההורדות של האפליקציות הפך ללא רלוונטי. רון הציג נתונים לפיהם בינואר 2016 61% ממשתמשי הטלפונים הניידים לא הורידו אפליקציות, ו- 80% ממשתמשי הטלפונים החכמים מבלים את זמנם רק ב-3 אפליקציות. "המובייל עדיין שולט, אבל האפליקציות לא", סיכם.
אז מה כן עושים במובייל? 30% מהזמן אנחנו באפליקציות מסרים שונות. כולן עושות פחות או יותר אותו דבר, אז איך זה שכולן בגידול כל הזמן? (וייבר, מסנג'ר, ווטצאפ ועוד). האפליקציות יורדות, המסג'ינג עולה, והרובוטים מצליחים לדמות דיאלוג כמעט אנושי. מכך נובע שכבר אין דיאלוג עם הלקוח, יש טריאלוג, אמר רון, והוסיף שביל גייטס חזר למיקרוסופט כי הוא חושב שפיצוח האינטיליגנציה המלאכותית יכפיל את ערכה של מיקרוסופט פי 10 לפחות.
רון תיאר את העתיד (שבחלקו כבר כאן) כמשופע באינטראקציות עם בוטים באמצעות תוכנות מסג'ינג. חברת התעופה KLM, למשל, מאפשרת לעשות צ’ק אין דרך המסנג’ר. זה לוקח יותר זמן מאשר באפליקציה, אבל אנשים עדיין עושים את זה. דומינוס השיקה בוט שמאפשר להזמין פיצה במסנג'ר. הבוטים יוצרים חוויה דיגיטלית, שמדמה חוויה אנלוגית. וזה, טוען רון, העתיד.
במהלך הכנס הוכרזו ההשקות המנצחות לשנת 2015: YOLO, מעדן החלב של תנובה במקום הראשון, שופרסל, עם השקת מוצרי החלב של המותג הפרטי, במקום השני ובמקום השלישי בזק, עם השקת הבית החכם.