לא מסתפקות בקניון הוירטואלי

אפריל 9, 2013 מאת: גלית מור

לפני מספר חודשים אחד הבכירים בגוגל שאחראי על פיתוח עסקי ישב במשרדו עם הטאבלט שלו ועשה גוגל על חנויות להשכרה בשדרה החמישית בניו יורק.

האמנם?

בין הקמעונאים הבינלאומיים הגדולים היום תמצאו את אמזון ואת eBay העצומות לצד חברות מתמחות כמו זאפוס שמוכרת נעליים באינטרנט ודיאפרס שמוכרת חיתולים ומוצרי תינוקות  ונשים. עולם השיווק של מוצרי צריכה משתנה בקצב מסחרר, והגבול בין וירטואלי לפיזי זז ומיטשטש חדשות לבקרים. למעשה, הגבול הזה קיים רק כשבוחנים את המודל העסקי של מותגים דיגיטליים בצורה טכנית. בעיני הקונה כנראה לא קיים גבול כזה וכל מפגש עם המוצרים – באמצעות חנות, באינטרנט, בסלולר או באפליקציה – הוא  מפגש.

אבל מספר אירועים מהתקופה האחרונה הצטרפו לכדי שינוי אסטרטגי בחשיבה של מותגים דיגיטליים או לכדי טרנד מעניין.

1. אמאזון החליטה לפתוח חנויות פיזיות, ביניהן חנות בסיאטל כפיילוט לרשת חנויות אאוטלט. מלבד התועלת השיווקית, חנויות כאלו יעזרו ליעל את השירות ללקוחות שירצו לאסוף את המוצרים מיידית בלי לחכות למשלוח. We would love to open Amazon retail store, אמר ג'ף בזוס, שהדגיש שהוא מחפש רעיון מבדל לקמעונות נוסח אמאזון.

2. גוגל החליטה לפתוח חנויות פיזיות, כדי לקדם את מכירות הטלפונים והמחשבים שלה, ובעתיד גם למכור מוצרים נוספים. כבר היום מפעילה החברה "חנות בתוך חנות" בסניפי בסט ביי בארה"ב ובחנויות אלקטרוניקה בבריטניה.

3. eBay פתחה חנות פופ אפ, בקובנט גארדן בלונדון לקראת חגיגת הקניות הגדולה שמתרחשת בתקופת החגים. החנות הפיזית היתה למעשה וירטואלית, משום שהמוצרים שהוצגו בה הם דוגמאות בלבד, המצויידות ב-QR קוד אותו היה ניתן לסרוק – ולבצע את הרכישה אונליין. בבחירת המוצרים נעשה שימוש נוסח אמזון בבחירת הגולשים את המוצרים הפופולאריים. האם חנויות פיזיות-וירטואליות הן עתיד הקמעונות?

4. אצלנו – גולן תקשורת (להבדיל) החליטה לפתוח נקודות מכירה לאחר שעבדה באסטרטגיה של מכירה טלפונית / אינטרנטית.

מה קורה פה?
אולי דבר אחד פשוט או שניים: המותגים הדיגיטליים מעוניינים לייצר גם קשר פיזי עם הצרכנים שלהם ואולי גם לפנות לקהלי יעד חדשים שמעוניינים בקשר פיזי ולא וירטואלי. המותגים הדיגיטליים מעוניינים לייצר חווית קניה ממשית!

הערך המוסף הראשוני משחר האנושות בקמעונאות היה בעצם פתרון של שרשרת האספקה שמטרתו לייצר מקום לקשר בין היצרנים/מותגים לבין הצרכנים (הביקוש). לאורך הזמן הערך המוסף של הקשר הזה היה כמובן לא רק פיזי וטכני: צורך+מוצר=קנייה, אלא גם אמוציונלי – חווית הקניה, השירות, הצורך של הקונה להתנסות, להרגיש את המוצרים, לחוות את המותג באופן בלתי אמצעי וכו'.

וכשמדובר במוצרים לא וירטואליים המותגים מחפשים את הפלטפורמה הכי אפקטיבית למכור אותם וזה לא רק במגרש המשחקים הקיים שלהם. איך אומרים בשיווק? Back To Basic
במקביל לקשר החזק בין הצרכנים לבין המותגים האלו על גבי הפלטפורמה הדיגיטלית יפתח ערוץ תקשורת וקניה נוסף שייתן לחברות הללו ערך יקרי ערך – אנשים מול אנשים.

גלית מור היא יועצת שיווק וקמעונאות

שינוי גודל גופנים
ניגודיות